• grönaärtan

Graviditetsdiabetes?

Hej!

Jag väntar mitt andra barn och blev lite förvirrad. Jag har fått järnbristanemi (äter järntabletter men ligger fortfarande på 90 och har inga depåer kvar) så tar väldigt många prover hela tiden.

Bl.a. tog dem sockret i måndags och det var på morgonen (fastande) där jag fick 6,1 vilket sköterska inte reagerade på. Men nu har en annan frågat mig vad jag hade för socker med nr1 (låg alltid på 4,5-5). Jag ska till läkare på fredag igen men undrar - är 6,1 verkligen så dåligt? Vad ligger ni på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-07 12:58
    glömde förtydliga att andra sköterskan tyckte att det var lite för högt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-07 12:58
    glömde förtydliga att andra sköterskan tyckte att det var lite för högt...

• Svar på tråden Graviditetsdiabetes?
  • Erla

Har inte haft diabetes själv, men är van vid diabetes då jag har några i min närhet som har det. 6,1 är ett ganska bra värde i allmänhet. Du ligger i alla fall inte för högt på något vis och inte för lågt heller.

• JLES

6,1 är för högt för ett fastevärde. :) Jag har som sagt graviditetsdiabetes och jag får inte ha högre än 5,1 i fastevärde eller något sånt!

• JLES

Tittade på mina papper nu och fastevärdet får inte överstiga 5,3* på mig! Efter måltid får det inte överstiga 8 och vid sänggående måste det vara lägre än 7. :)

• JLES

Som jag svarade i en annan tråd är jag ju bara kostbehandlad dessutom och mina riktlinjer är inte direkt skräddarsydda för mig specifikt utan det som står i just Hallands läns riktlinjer osv. Det är samma nivåer (fastevärdet) som en glukosbelastning bedöms efter.. :)

• Erla
    JLES skrev 2018-08-07 13:46:53 följande:

Som jag svarade i en annan tråd är jag ju bara kostbehandlad dessutom och mina riktlinjer är inte direkt skräddarsydda för mig specifikt utan det som står i just Hallands läns riktlinjer osv. Det är samma nivåer (fastevärdet) som en glukosbelastning bedöms efter.. :)

Du har nog rätt. Läste på 1177 nu att normalt fastevärde oftast ligger på mellan 4,0 och 6,0. Precis på gränsen, men tillräckligt för att kolla upp det.

Bra att du får det kollat TS!
  • Jsv17

Det är absolut för högt! Jag fick inte ha över 5,5 när jag hade graviddiabetes, gränsvärdena är lägre när man är gravid, du borde definitivt åtminstone göra en glukosbelastning för att kontrollera.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • grönaärtan

tack snälla alla! Jag ska ta upp detta på fredag med läkare. Vi har pratat hemma lite nu och kom överens att det blir skärpning med maten också, inte som att vi frossar men det kan bli lite bulle hit osv. så nu är det bra kost som gäller! 

hoppas på bra värde då.

Ni som kollar sockret - min läkarebesök är kl 10,30 men jag är konstant hungrig (äter på jobbet ofta) räcker det om jag har ätit 2 timmar innan eller måste det vara tidigare?

Brukar äta 2 finn crisp med färsk ost, skinka och avocado till frukost (nummer två)..

• JLES
    grönaärtan skrev 2018-08-08 07:32:28 följande:

Ni som kollar sockret - min läkarebesök är kl 10,30 men jag är konstant hungrig (äter på jobbet ofta) räcker det om jag har ätit 2 timmar innan eller måste det vara tidigare?

Brukar äta 2 finn crisp med färsk ost, skinka och avocado till frukost (nummer två)..

Hehe, förlåt men vad menar du? Om det ger utslag? Jag tar sockret 1 timme efter PÅBÖRJAD måltid :)
  • grönaärtan
    JLES skrev 2018-08-08 13:13:27 följande:
    Hehe, förlåt men vad menar du? Om det ger utslag? Jag tar sockret 1 timme efter PÅBÖRJAD måltid :)
    sist tog jag på morgonen så jag fastade men nu är det klockan 10,30 och då har jag ätit säkert redan 2 gånger minst... så jag tänkte när jag måste äta som senast.. men frukosten lär nog visa sig där antar jag..
  • JLES
    grönaärtan skrev 2018-08-09 07:25:59 följande:
    sist tog jag på morgonen så jag fastade men nu är det klockan 10,30 och då har jag ätit säkert redan 2 gånger minst... så jag tänkte när jag måste äta som senast.. men frukosten lär nog visa sig där antar jag..
    Som sagt 1 timme efter påbörjad måltid :) Så om du börjar äta frukost vid 09:30 kan du ta sockret 10:30 :D
Svar på tråden Graviditetsdiabetes?