• Drömmare123

Ni som är korta?

Jag är kort, 160 cm. Det finns många saker som jag tycker är negativt med det och inte jätteofta särskilt positivt. Dessutom ser jag ganska ung ut för min ålder, vilket gör att jag sällan blir tagen på allvar (tydligen är man ju oerfaren bara för att man ser ung ut). Tänkte därför kolla med er andra som är korta hur ni känner? Tycker ni att det påverkar er negativt eller bryr ni er inte så mycket om det? Vore kul att höra andras åsikter :)

(Vet ej om detta är rätt kategori...)

• Svar på tråden Ni som är korta?
  • Anonym (Kortis)

Jag är 158 cm lång och upplever inte det som du gör ts. Jobbar inom ett yrke där man natu4ligt har en ledarroll och jag har hittills inte känt mig nedvärderad eller inte tagen på allvar. Min röst har varit lika viktig som mina kollegors och från kunderna har jag bara fått respekt. Jag tycker det låter mer som att du ofta möter människor som har karaktärsproblem.

Det enda problemet jag upplevt och fortfarande upplever är när jag handlar kläder och skor. Byxor måste ofta sys upp och skor som sitter bra är svåra att hitta.

• Nimzay
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 08:45:39 följande:
    Jag brukade också ha ganska långt hår, har nu kort hår då jag tycker att det får mig att se lite äldre ut, men hade nästan en liknande situation där ett barn helt plötsligt började ta i mitt hår bakifrån, hon hade inte förälder med sig men 2 st lärare. Så började barnet prata om min längd en massa och frågade t.ex om jag inte skulle växa mer osv, tillslut hade jag en hel klass runt omkring mig som skulle känna på mitt hår och "kolla" på mig. Lärarna gjorde ingenting så jag fick säga åt barnen att man får fråga först innan man tar.
    Har faktiskt hänt mig att folk varit jobbigt med att vilja känna på mitt hår men det var när jag var lite typ ca 10 år sedan, var typ minst/kortast i klassen då + hade även ganska långt hår och de flesta andra tjejerna jag gick i skola med hade kortare hår, då hände det att folk i skolan kunde börja känna på och hålla på med mitt hår, kommer ihåg att jag tyckte det var jobbigt och irriterande. Sen växte jag till mig och blev bland de lite längre ett tag, då hände aldrig detta. Men sen i högstadiet började fler och fler växa ikapp och förbi typ, så jag blev bland de minsta/kortaste på skolan igen och jag minns sen i högstadiet att andra tjejer ibland ville hålla på och pyssla och greja med mitt hår, gillade inte det alls egentligen men vågade inte säga ifrån. Så kanske kan det ha med längden att göra att folk vill hålla på med ens hår, har aldrig tänkt på det faktiskt men så kanske det är...
  • Drömmare123
    Anonym (Kortis) skrev 2018-08-11 09:10:09 följande:

Jag är 158 cm lång och upplever inte det som du gör ts. Jobbar inom ett yrke där man natu4ligt har en ledarroll och jag har hittills inte känt mig nedvärderad eller inte tagen på allvar. Min röst har varit lika viktig som mina kollegors och från kunderna har jag bara fått respekt. Jag tycker det låter mer som att du ofta möter människor som har karaktärsproblem.

Det enda problemet jag upplevt och fortfarande upplever är när jag handlar kläder och skor. Byxor måste ofta sys upp och skor som sitter bra är svåra att hitta.

Vad skönt att du aldrig upplevt det som jag! Sen tror jag att jag tar åt mig lite extra när folk slänger ur sig kommentarer som egentligen inte är menade som något elakt, fast ibland undrar man ju... för 2 år sedan ungefär fick jag konstant höra att alla trodde jag var yngre än vad jag var, vilket inte var någon nyhet. Men då skulle alla berätta hur gammal de trodde jag var, då kom det ofta kommentarer som "jag trodde du var lika gammal som min dotter, hon är 14". Inte jättekul att höra för självförtroendet.

Byxor och långklänningar känns omöjliga haha!

Får man fråga vad du jobbar med? :)
  • Drömmare123
    Nimzay skrev 2018-08-11 09:12:45 följande:

Har faktiskt hänt mig att folk varit jobbigt med att vilja känna på mitt hår men det var när jag var lite typ ca 10 år sedan, var typ minst/kortast i klassen då + hade även ganska långt hår och de flesta andra tjejerna jag gick i skola med hade kortare hår, då hände det att folk i skolan kunde börja känna på och hålla på med mitt hår, kommer ihåg att jag tyckte det var jobbigt och irriterande. Sen växte jag till mig och blev bland de lite längre ett tag, då hände aldrig detta. Men sen i högstadiet började fler och fler växa ikapp och förbi typ, så jag blev bland de minsta/kortaste på skolan igen och jag minns sen i högstadiet att andra tjejer ibland ville hålla på och pyssla och greja med mitt hår, gillade inte det alls egentligen men vågade inte säga ifrån. Så kanske kan det ha med längden att göra att folk vill hålla på med ens hår, har aldrig tänkt på det faktiskt men så kanske det är...

När jag tänker efter så var jag också "medellång" jämfört med de andra i klassen tills jag började högstadiet. Vad konstigt!
  • Nimzay
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 09:30:00 följande:
    När jag tänker efter så var jag också "medellång" jämfört med de andra i klassen tills jag började högstadiet. Vad konstigt!
    Fast det behöver kanske inte vara så konstigt egentligen? Du kanske var medellång med dem i din ålder medan du växte upp, men sen i tonåren växte dina jämngamla förbi dig eftersom att de skulle bli lite åt det längre hållet som vuxna medan du skulle bli lite mindre vuxen och då slutade alltså du att växa tidigare än dem och var helt enkelt färdigvuxen tidigare än dem
  • Drömmare123
    Limajo skrev 2018-08-11 10:55:42 följande:

Så var det för mig också. Slutade växa i sexan-sjuan och sen spurtade alla andra om.

Som tjej känns problemet ändå hanterbart. Jag hoppas mina söner blir mer normallånga men då även deras pappa är kort (för att vara kille) har de oddsen emot sig.

Såklart är det mer "accepterat" att som tjej vara kort än vad det är för killar. Allt har ju för och nackdelar :)
  • Aniiee
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 09:30:00 följande:
    Ibland tänker jag att jag ska flytta tillbaka till japan, där är jag i alla fall över medellång och det mesta inte är anpassat för tvåmetare.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Drömmare123
    Aniiee skrev 2018-08-11 19:50:50 följande:

Ibland tänker jag att jag ska flytta tillbaka till japan, där är jag i alla fall över medellång och det mesta inte är anpassat för tvåmetare.

Det är nästan så jag vill åka till Japan eller Sydkorea enbart för att hitta byxor och klänningar som passar :p
  • Aniiee
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 20:27:19 följande:
    Det är nästan så jag vill åka till Japan eller Sydkorea enbart för att hitta byxor och klänningar som passar :p
    Varför åka dit? Internet är något som existerar. Kolla på yesstyle, jshoppers mfl. yesstyle har en bra storleksguide också.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • flygrl

Jag e 1,55 lång/kort och tycker väl inte det e så stora nackdelar med det. Fast jag känner igen det där med bli tagen för va yngre än jag e (jag e 21). Men annars e det väl det vanliga med inte nå upp till översta hyllan i butiker, se dåligt i folkmassor och bli hänvisad till barn avdelningen i kläd eller skobutiker. :/

• Anonym (hej)
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 08:45:39 följande:

Jag brukade också ha ganska långt hår, har nu kort hår då jag tycker att det får mig att se lite äldre ut, men hade nästan en liknande situation där ett barn helt plötsligt började ta i mitt hår bakifrån, hon hade inte förälder med sig men 2 st lärare. Så började barnet prata om min längd en massa och frågade t.ex om jag inte skulle växa mer osv, tillslut hade jag en hel klass runt omkring mig som skulle känna på mitt hår och "kolla" på mig. Lärarna gjorde ingenting så jag fick säga åt barnen att man får fråga först innan man tar.

Men herregud... jag skulle blivit flyflrbannad. Liksom, mitt är mitt och ditt är ditt! Rör inte min kropp/mina kroppsdelar utan att fråga mig om du inte ska be mig till exempel flytta mig för att jag står ivägen.

Två lärare borde ju ha vett att förstå att de ska hålla koll på barnen och ropa på dem så de kommer tillbaka och inte grejar med ditt hår. Du måste känt dig som en sockerbit med massa flugor runtomkring dig? Usch... att dessutom vara kort och inte kunna se över på samma sätt som en lång heller får en att kännas lite onträngd i ett hörn. (Iallafall skulle jag göra det)
  • Anonym (hej)
    Nimzay skrev 2018-08-11 04:08:01 följande:

Wtf? Seriöst? Så skulle jag verkligen inte ha uppskattat om nån gjort på mig, förstår verkligen att du blev irriterad.

Ja. Det uppskattades inte om man säger så. Sen är jag envis som en åsna o tänker heller inte klippa mig för att andra inte kan respektera mitt och ditt. Liksom, vill jag ha långt hår ska jag få ha det - gärna ifred oxå. Det hade ju vart en sak om någon vän eller släkting börjar pilla i håret då jag känner personen (ja det händer lite nu och då). Men en helt främmande person på ICA, nej tack.
  • Anonym (Ree)

Finns två fördelar med att vara kort i rocken:

- Mer benutrymme på fylgplan/Bussar etc.
    - Om man ramlar har man närmare till marken

Finns fler nackdelar

- Svårt att nå översta hyllorna i affären
    - Köpta byxor är för långa
    - Man försvinner i en folkmängd lätt
    - Tjejer tycker automatiskt att korta män är något äckligt, om man inte är rik eller känd.

• Anonym (Kortis)
    Drömmare123 skrev 2018-08-11 09:28:24 följande:

Vad skönt att du aldrig upplevt det som jag! Sen tror jag att jag tar åt mig lite extra när folk slänger ur sig kommentarer som egentligen inte är menade som något elakt, fast ibland undrar man ju... för 2 år sedan ungefär fick jag konstant höra att alla trodde jag var yngre än vad jag var, vilket inte var någon nyhet. Men då skulle alla berätta hur gammal de trodde jag var, då kom det ofta kommentarer som "jag trodde du var lika gammal som min dotter, hon är 14". Inte jättekul att höra för självförtroendet.

Byxor och långklänningar känns omöjliga haha!

Får man fråga vad du jobbar med? :)

Jag jobbar som lärare.
Svar på tråden Ni som är korta?