• Anonym (E)

Min fru lämnade mig för att hon inte fick gå hemma

För några veckor sedan flyttade min fru ut. Det hade varit dåligt i ett års tid. Hon var sur, aggressiv, vi pratade knappt, inget sex, inga kramar eller kyssar. Allt handlade om att jag inte gick med på att hon blev hemmafru. Hon ville fortsätta vara hemma med sonen istället för att sätta honom på förskola och hon ville ha fler barn. När jag inte gick med på hemmafrudelen, fler barn hade jag kunnat tänkt mig, så blev det så här. Hon kunde inte släppa det och såg det som mitt fel att hon tvingades leva ett liv hon inte ville ha och att jag inte brydde mig. Någon vecka innan hon flyttade berättade hon att hon träffat någon annan. En på jobbet. De hade inte haft sex sa hon, men kramats och kyssts och bestämt att de ville försöka ihop... Nu bor hon redan hos honom. Han ska tydligen låta henne gå hemma som hemmafru. Jag tycker egentligen inte att jag gjort något fel men ibland tänker jag att jag bara borde låtit henne va hemma. Jag tjänar tillräckligt. Då hade vi säkert fortfarande varit en familj... Vill väl inget särskilt med detta, det är bara att helgerna är värst. Sitter konstant och överväger att försöka få henne att komma tillbaka även om jag vet att jag nog bara borde släppa det. Tänker hela tiden att bara säga att hon får va hemma bara hon kommer hem igen... Vet inte ens om det hade hjälpt nu när det gått så här långt, kanske inte.

• Svar på tråden Min fru lämnade mig för att hon inte fick gå hemma
  • Anonym (C)

Hur gör ni med barnsorg nu? Är barnet på dagis under dina dagar och hemma med mamma när det är hos henne? Verkar ju väldigt hattigt för barnet.

• Anonym (C)

Hur gör ni med barnsorg nu? Är barnet på dagis under dina dagar och hemma med mamma när det är hos henne? Verkar ju väldigt hattigt för barnet.

• Anonym (ingen latmask)

Har man råd att ha en gående hemma på heltid, har man också råd att dela på ledigheten. Två halvtidsarbetande föräldrar, hade inte det varit perfekt? Har svårt att ta detta på allvar. Fattar inte vem som släpper in en ny människa i sitt liv med barn från tidigare äktenskap och lovar henne en framtid som hemmafru? De låter lite pantade, både f.d. frun och nya mannen.

• Anonym (Mysko)
    Anonym (ingen latmask) skrev 2018-08-13 10:05:09 följande:

Har man råd att ha en gående hemma på heltid, har man också råd att dela på ledigheten. Två halvtidsarbetande föräldrar, hade inte det varit perfekt? Har svårt att ta detta på allvar. Fattar inte vem som släpper in en ny människa i sitt liv med barn från tidigare äktenskap och lovar henne en framtid som hemmafru? De låter lite pantade, både f.d. frun och nya mannen.

Har man råd att ha en hemmafru/hemmaman har man troligtvis ett jobb som inte går att utföras på halvtid.

För övrigt håller jag med dig!
  • brallison

För mig låter det som att hon inte ville vara med dig helt enkelt - det är det som anledningen och ditt "nej" till inte stora familj med hemmafru, eftersom hon har redan hittat en annan man innan hon ens flyttat ut. Va glad att hon stack!

• Anonym (A)
    Anonym (asdf) skrev 2018-08-12 14:56:06 följande:
    Problemet är att man är två i en relation. Ingen har mer rätt än den andra. Du tyckte på ett visst sätt men hon uppenbarligen på ett annat. Ni klarade inte av att kompromissa och det enda rätta då är väl att gå skilda vägar.
    Haha ja visst är det två personer i en relation men om den ena vill sitta på latsidan och inte bidra med pengar till hushållet så kan man inte direkt räkna med att det ska kompromissas om. Vad hade hänt om han också velat det? Vem fan vill jobba.
  • Anonym (...)

Vad var anledningen till att neka henne det hon ville? Hon visste att du hade råd. Hon blev nog snarare besviken och arg att du trots att du kunde inte ville uppfylla hennes önskan att vara hemma med erat barn. Många män hade varit glada att träffa en sån kvinna. De är sällsynta idag..

• Anonym (...)

Varför sa du nej när du hade råd? Många män hade varit glada över att träffa en kvinna som hellre ville vara hemma med barnen..

• Anonym (Ingen direkt förlust)
    Anonym (...) skrev 2018-08-13 11:10:53 följande:

Vad var anledningen till att neka henne det hon ville? Hon visste att du hade råd. Hon blev nog snarare besviken och arg att du trots att du kunde inte ville uppfylla hennes önskan att vara hemma med erat barn. Många män hade varit glada att träffa en sån kvinna. De är sällsynta idag..

TS blev ju uppenbarligen tillsammans med en driftig tjej som hade jobb och som innan de skaffade barn inte verkar ha tagit upp att hon vill vara hemmafru.

Såklart hade mångas liv blivit enklare om man hade markservice hemma men TS verkar ju inte vilja leva i en sån relation. Det vill inte jag heller så jag förstår honom. Vi hade absolut kunna leva på enbart min lön men jag vill inte heller ha en partner som går hemma utan de utmaningar ett jobb innebär. Jag skulle INTE heller känna mig bekväm med att vara enda förstärkaren, tänk om jag blir svårt sjuk, hur ska vi klara oss då om min partner varit borta från arbetslivet i x antal år?
  • smulpaj01
    Anonym (hmm) skrev 2018-08-12 23:19:22 följande:
    Jag var mycket tacksam att min fru "gick hemma" och tog hand om barnen och drog sitt strå till stacken! Det är jäklar ingen dans på rosor och gå hemma med ungar o matlagning o städ varje dag. (Men det tror jag du redan vet).  Jag visste att barnen fick en bra uppväxt och en närvarande förälder.
    Jämfört med att jobba heltid OCH ta hand om hem och barn så är hemmafru livet en barnlek.
    Bara arbetsskygga och lata kvinnor utan ambitioner vill gå hemma hela dagarna.

Men kul att du (ni?) var nöjda med det upplägget.
  • BossHoss
    Anonym (E) skrev 2018-08-12 11:33:10 följande:
    Jag ville helt enkelt inte ha en fru som går hemma där jag skulle stå för all inkomst, utan tyckte gott att hon kunde jobba och bidra på det sättet också. Sonen mår inte dåligt på förskolan.
    Du har gjort helt rätt
    Inte så att du skall stå för hela kakan och hon gå hemma om inte du vill det.
    Jag tycker enbart det är en form av lyxprostitution, och uppenbarligen så brydde hon sig mer om att bli försörjd och slippa jobba än att hålla familjen samman, det säger väl allt om henne?

Hitta någon som älskar dig ditt liv och inte din inkomst
  • Kirenaj68
    Anonym (E) skrev 2018-08-12 21:44:23 följande:
    Ja det är väl så egentligen, även om jag inte kan se eller känna att jag dragit någon särskild vinstlott i det här. För att inte tala om sonen.
    Jag förstår att du känner det tungt just nu. Jag har själv gått igenom en skilsmässa och det är tufft. När man engagerat sig så djupt i en person på alla plan och t.o.m fått barn med denne och plötsligt är det man har byggt upp borta.....Det tar tid att komma över det. Du får låta det ta den tid det tar och under tiden ska du bara fokusera på sonen. Ta vara på all kvalitetstid med honom på bästa sätt. Skit i kärringen tills vidare. Du lär ändå få tillräckligt med henne att vid skilsmässan (om du väljer att skiljas). Hon har gjort sitt val och du ska inte ta tillbaka henne om det skiter sig med den nya och hon ber om att få komma tillbaka. En fru som inleder ett förhållande med någon annan bara för att hon inte får som hon vill....Nä. Fy fan. 
  • Anonym (Pia)

Skönt att du blev av med golddiggern!

• Anonym (Lotta)

Förstår att du får mycket stöttning i tråden, särskilt från andra män som tycker att hon är en golddigger osv... jag blir ändå nyfiken på VARFÖR hon ville vara hemma? Handen på hjärtat, hon låter inte som

en i grunden lat person? Kan det inte vara så att innan hon blev mamma kunde hon inte föreställa sig att barnet skulle kännas viktigare än jobbet? Själv hade jag inte heller satt en liten 18-månaders på förskola om jag inte var tvingad ekonomiskt. Det kan inte vara så att hon egentligen bara hade sunda moderskänslor och att din hårdnackade vägran att se det drev iväg henne? Bara en tanke.

• Anonym (asdf)
    smulpaj01 skrev 2018-08-13 12:25:50 följande:

Jämfört med att jobba heltid OCH ta hand om hem och barn så är hemmafru livet en barnlek.

Bara arbetsskygga och lata kvinnor utan ambitioner vill gå hemma hela dagarna.

Men kul att du (ni?) var nöjda med det upplägget.

Inte så konstigt att kvinnor vill gå ner i arbetstid när de redan jobbar heltid hemma. Bästa sättet för en man att slippa ha en lat och utbränd fru som inte vill jobba är att hugga i själv hemma.
  • Arcnice
    Anonym (asdf) skrev 2018-08-13 22:14:11 följande:
    Inte så konstigt att kvinnor vill gå ner i arbetstid när de redan jobbar heltid hemma. Bästa sättet för en man att slippa ha en lat och utbränd fru som inte vill jobba är att hugga i själv hemma.
    Med tanke på att män arbetar mer än kvinnor (dock ingen jättestor skillnad) om man slår ihop förvärvsarbete och hemarbete är det där ett rätt dåligt argument.

Detta enligt SCB i rapporten "Nu för tiden. En undersökning om svenska folkets tidsanvändning år 2010/11". Tyvärr har det inte gjorts någon undersökning senare än denna, men det finns ingen anledning att tro att det är några stora förändringar gällande totaltiderna.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/

En intressant sak är att kvinnor lägger mer tid än män på städning även i ensamhushåll. Verkar helt enkelt som att män och kvinnor har olika standard på vad som är tillräckligt städat i hemmet.
Svar på tråden Min fru lämnade mig för att hon inte fick gå hemma