Ni som fött barn både med och utan epidural
Har själv fött barn med epidural, de säger ju då att krystningsarbetet inte påverkas och att epduralen inte tar när barnet kommer. Alltså smärtan menar jag nu. Stämmer detta verkligen?
Har själv fött barn med epidural, de säger ju då att krystningsarbetet inte påverkas och att epduralen inte tar när barnet kommer. Alltså smärtan menar jag nu. Stämmer detta verkligen?
Tog epidural med första barnet och kunde inte känna krystvärkarna och krystreflexen uteblev. Barnmorskan fick känna på magen och tala om för mig när jag skulle krysta, vilket jag inte heller kunde känna hur jag skulle göra, så jag tryckte som om jag sket och hoppades på det bästa, haha! Tog ingen medicinsk smärtlindring med de andra tre barnen pga erfarenheterna jag hade av första gången.
Samma sak här. Tog epidural med första barnet och kände knappt krystvärkarna vilket gjorde de ineffektiva. Slutade med klipp. Tog ingen bedövning med nästkommande på grund av den erfarenheten.
Åh jobbigt att inte känna alls :/ Jo men det vet jag att reflexerna kan utebli som biverkning. Jag tänkte mer på själva smärtan i förlossningen. Alltså tex när (om) man spricker och själva utdrivningen. Att epiduralen inte tar bort denna smärta.
Tänkte mest på att jag tyckte inte det gjorde speciellt ont (eller nja men...:) när min son faktiskt kom. Sprack ganska kraftigt och kände det men den smärtan var inget i jämförelse mot de vanliga värkarna. Om det var epiduralen? Om det är stor skillnad med eller utan.
Åh jobbigt att inte känna alls :/ Jo men det vet jag att reflexerna kan utebli som biverkning. Jag tänkte mer på själva smärtan i förlossningen. Alltså tex när (om) man spricker och själva utdrivningen. Att epiduralen inte tar bort denna smärta.
Tänkte mest på att jag tyckte inte det gjorde speciellt ont (eller nja men...:) när min son faktiskt kom. Sprack ganska kraftigt och kände det men den smärtan var inget i jämförelse mot de vanliga värkarna. Om det var epiduralen? Om det är stor skillnad med eller utan.
Jag fick epidural vid första förlossningen men inget vid den andra. Det gjorde fortfarande ont vid förlossning 1 men på ett annat sätt, mer som ett starkt tryck än riktig smärta. Å andra sidan gick förlossning 2 så mycket snabbare att det är svårt att jämföra. Med 1an var vi inne på förlossningen i 10h innan bebisen kom ut medan det bara var 3h med 2an. Då var jag ändå mer öppen när jag kom in med 1an än med 2an (8,5 cm med 1an och 7,5 med 2an har jag för mig)
Epedural med första och hade fortfarande väldigt ont av trycket ner. Värkarbetet stannade upp.
Enbart lustgas de andra två förlossningarn och mycket nöjd med det.
Epidural m första. Tog perfekt, ingen smärta i utdrivning men kände värkarna (krystfasen tog 15 min så gick fort också). Dom sydde rätt länge utan annan bedövning också. Andra bara lustgas, så mycket ont men tyckte krystfasen inte va så farlig jämfört med värkarna.
Hade epidral under första förlossningen och kände inte alls av krystvärkarna... Fick kolla på monitorn bredvid mig för att se när det var en ^^'
Under andra förlossningen han jag inte få epidral och helt plötsligt förstod jag vad folk menade när de beskrev krystvärkarna... Väldig häftig känsla...
Tog epidural vid första och den var perfekt. Värkarbetet fortsatte som vanligt men gjorde inte ont. När jag var tillräckligt öppen så fick jag ingen påfyllning och snart kom krystvärkarna som gjorde och ont som de skulle och efter 14 min var sonen ute.
Med andra barnet så är jag glad att jag han till sjukhuset hon var ute 5 min efter jag skrivits in.
Samma här - kunde inte känna krystvärkar med epidural. Fick föda för egen maskin, dvs ta i det sista jag hade genom s k norsk knut (dragkamp). Sprack också men det sved ju bara till och kändes lite varmt.
TS, epiduralen tar normalt för bäckensmärta m m, inte primärt för ytliga hinnor och hud? Däremot tar adrenalinet bort mycket av den smärtan. Även de som inte tagit epidural brukar känna samma svidande känsla. Det går inte jämföra första och andra vaginala förlossningen vad gäller ruptur: man brukar inte spricka lika mycket som första gången (men finns så klart undantag)?
Tar aldrig mer epidural.
Jag hade epidural med första barnet. Det var en mardrömsförlossning från start till mål, och jag var nära att stryka med.
Men för att bara diskutera epiduralen...
Den tog bort alla smärta jag hade under det vanliga värkarbetet, men den gjorde så att värkarbetet avstannade, och de var tvugna att tillslut ge mig värkstimulerande. Vid själva utdrivningskedet så var kroppen för påverkad av medicinerna för att kunna reagera på det sätt den ska, och smärtan var enorm. Enligt läkaren som förlöste så var det för att epiduralen inte hjälper i det skedet. Oklart om detta är sant för alla eller om det bara var för mig.
Andra förlossningen valde jag att hålla mig till lustgas. Ja, det gjorde väldigt ont under värkarbetet, men det var betydligt kortare värkarbete (ca 2 timmar ist för 36 timmar). När det var dags för utdrivningen så hade jag kontroll över kroppen, kunde välja att krysta, och den delen gjorde inte fullt lika ont som första vändan.
Jag rekomenderar ingen att ta epidural pga de komplikationer som kan orsakas av den. Något som man (iaf inte jag) fick höra något om av BM och liknande innan förlossningen.
Jag hade epidural med första barnet. Det var en mardrömsförlossning från start till mål, och jag var nära att stryka med.
Men för att bara diskutera epiduralen...
Den tog bort alla smärta jag hade under det vanliga värkarbetet, men den gjorde så att värkarbetet avstannade, och de var tvugna att tillslut ge mig värkstimulerande. Vid själva utdrivningskedet så var kroppen för påverkad av medicinerna för att kunna reagera på det sätt den ska, och smärtan var enorm. Enligt läkaren som förlöste så var det för att epiduralen inte hjälper i det skedet. Oklart om detta är sant för alla eller om det bara var för mig.
Andra förlossningen valde jag att hålla mig till lustgas. Ja, det gjorde väldigt ont under värkarbetet, men det var betydligt kortare värkarbete (ca 2 timmar ist för 36 timmar). När det var dags för utdrivningen så hade jag kontroll över kroppen, kunde välja att krysta, och den delen gjorde inte fullt lika ont som första vändan.
Jag rekomenderar ingen att ta epidural pga de komplikationer som kan orsakas av den. Något som man (iaf inte jag) fick höra något om av BM och liknande innan förlossningen.
Många olika bud om eda :)
Synd att det inte funkar för alla.. Själv tyckte jag det var det bästa som någonsin uppfunnits!! :D Behövde visserligen värkstimulerande men kände varje värk.
Tack för era svar. Är gravid med andra nu, får se vad som händer då. Verkar som många valt att inte ta till andra.
Första barnet - edan tog fel och tappade känseln och röresleförmågan från midjan och ner i ca 4 dagar.
Andra barnet - ville inte ha eda men den lades ändå en kvar innan han kom för att dom förberedd för ks
Tredje barnet och många år senare - ville först inte ha eda men efter 24 timmar men konstant värkarbete så gav jag upp. Då däermot kände jag ingenting. Jag kände fortfarande av värkar men ingen skillnad på dom så helt plötsligt sa bm att nu är de dags. Jag trodde jag tog i för kung och fosterland men tydligen inte.haha . Jag började kräkas väldigt mycket och vid varje kräkning kom bebis längre o längre ner . Fick hjälp av sambon o en bm o liksom trycka ihop knäna mot hakan sen var han ute. Jag kände absolut ingenting kan tilläggas att han också vägde 5235kg så var rätt nöjd över att edan tog så bra som den gjorde:) Men ändå väldigt jobbigt att det inte funka och krysta osv
Jag har bara fött ett barn men epiduralen var fantastisk, tog bort all smärta, dock saktade det ner värkarna så fick värkstimulerande dropp men kände ingen smärta ändå. Kände ett tryck nedåt då värkarna kom och krystade då, det enda som gjorde ont var när huvudet stod men det går ju så snabbt. Barnmorskorna trodde inte jag skulle klara det pga avsaknad av smärta men det gick super bra :)
Mitt första barn födde jag med epidural (stå- upp epidural, det finns visst olika), och det var precis så. När jag lidit och lidit i timmar, och ÄNTLIGEN blev bedövad och fick andrum, så tog det inte lång tid förrän krystvärkarna drog igång och så fick jag ont igen :/