• krasch

Saker att ha i åtanke när man väljer namn

Jag har alltid tyckt att det är intressant med hur folk tänker när de namnger sina barn. Jag har gjort en lista över vissa saker som jag uppfattar som att föräldrar brukar ha i åtanke när de namnger sina barn. Vilka av dessa var viktiga för er när ni namngav ert/era barn. Berätta gärna om det fanns andra saker ni tyckte var viktigt när det kom till att välja namn.

Att det...

1. låter fint

2. har en fin betydelse

3. är ett släktnamn

4. har en namnsdag

5. inte är för vanligt

6. inte är för ovanligt

7. funkar internationellt

8. är ett klassiskt svenskt namn

9. är ett nytt och trendigt namn

10. även gillas av ens familj

11. helt enkelt passar barnet

12. är lätt att göra smeknamn av namnet

13. inte finns några uppenbara smeknamn för namnet

14. inte påminner om någon du ogillar

15. är lätt att stava

• Svar på tråden Saker att ha i åtanke när man väljer namn
  • toughshit

För mig ska det vara

- ett fint namn

- enkelt att stava och uttala

- ett av namnen ska gärna vara ett släktnamn

• elyse
    Anonym (Internationellt gångbar) skrev 2018-08-13 00:51:57 följande:

Jag förstår inte varför det är så viktigt för svenskar att deras barns namn ska "funka internationellt". Ska hela den svenska namnskatten gå till spillo för att ens barn kanske är utbytesstudent en termin och de då ska ha ett lättutalat namn?

Dessutom så verkar "internationellt" vara synonymt med USA/UK. (Och en trend är ju att välja så pass "internationella" namn att de (enligt mig) inte funkar i Sverige - Maddox, Bentley, Texas, Hailey osv.)

I min familj finns flera människor som arbetar på internationella arbetsplatser. Ja, jag gör det själv, nu när jag tänker efter vilken klientel vi har. Jag tycker att det är trevligt om de jag möter kan uttala mitt namn. Min svärfar reser en del i jobbet och har Ö i sitt namn, vilket skapar missförstånd. Så vi har valt bort namn med Å, Ä och Ö och våra döttrar har namn som är vanliga över i stort sett hela världen.
  • Anonym (hallonbuske)

Att namnet är lättstavat (de har ett svårstavat efternamn)
    Att namnet har en namnsdag
    Att det funkar utomlands

• Anonym (nino)

För oss var det viktigt att det var släktnamn. Alla våra barn är döpta till klassiska, fornnordiska svenska namn.

Barnens tilltalsnamn har också samma antal bokstäver.

Samt att det var viktigt att tilltalsnamnet sista bokstav inte var samma som första bokstaven i efternamnet.

• Anonym (hallonbuske)

Jag förstår inte varför det är så viktigt för svenskar att deras barns namn ska "funka internationellt". Ska hela den svenska namnskatten gå till spillo för att ens barn kanske är utbytesstudent en termin och de då ska ha ett lättutalat namn?

Dessutom så verkar "internationellt" vara synonymt med USA/UK. (Och en trend är ju att välja så pass "internationella" namn att de (enligt mig) inte funkar i Sverige - Maddox, Bentley, Texas, Hailey osv.)

Mannen är uppvuxen i ett annat land, hans mamma bor kvar där och vi hälsar på varje sommar. Vi har valt "typiskt svenska" namn som även funkar i det landet. Maria, Anna, Lisa, Peter, Michael mm är namn som funkar utmärkt utomlands.
  • Ällingen

Vi valde namn när barnen kom. Hade namn till båda, men dom passade inte alls när dom tittade ut. Det enda vi gick efter var ifall vi kände några barn med samma namn.

• Alexi

För mig är att funka internationellt att man inte har ÅÄÖ med i namnet. Inte mer än så. Men det är ju knepigt vid resor osv.

• fluu

Det ärväl egentligen bara 1, 11 och att namnet ska passa på en vuxen som inte är förhandlingsbart för mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (yoko)

Att välja bort typiska white trash namn och även namn som lätt blir öknamn

eva = skreva
    kajsa = bajsa
    moa = toa
    ida = slida
    lisa = fisa
    britta = fitta
    ulla = knulla  etc.

• Lillypie

Namnet skulle vara:

Mjukt

Tvåstavig, så att det inte bli ett smeknamn

Inte ha åäö i sig.

Inte rimma eller betyda något dumt

Passa med efternamnet, inte heta tex Anne Ahl

Om barnet skulle ha flera namn så skulle tilltalsnamnet stå först i passet, så krångligt utomlands annars.

Ska passa från barn till vuxen

Inte vara för långt då vi har ett långt efternamn

Vi skulle båda älska namnet :)

• Hi5

För mig var det bara viktigt att de inte hade en märklig betydelse på något (känt) språk.
    Sedan tyckte jag att det var lite roligt att ha helt olika namn på dem, så det blev ett namn med latinskt ursprung, ett med germanskt och ett fornnordiskt.
    Mina barn heter Felix, Carlos och Tjalve :P
    De har tre namn var, ett namn från min sida, ett från sin fars sida, och ett som är bara deras eget :) 

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Saker att ha i åtanke när man väljer namn