• llleeennna

Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?

Jag är 23, han är 30.

Jag har pluggat och bott i hyresrätt fram till nu utan möjlighet att göra några besparningar.

Han är sju år äldre, hunnit haft ett välbetalt jobb samt haft ett hus som han betalar av lån på varje månad.

Nu planerar vi att köpa ett hus tillsammans och då sälja hans hus. Vi har tillsammans renoverat upp hans hus till en försäljning och räknar med att få ca 100 000kr över efter att han betalat av lån osv. Dessa pengar ska gå som handpenning till huset vi ska köpa.

Jag sa att för att de inte ska bli något trassel om vi någongång går isär så skriver vi på huset att du har betalat 100k mer än mig, så går vi isär och ska sälja så ska han såklart ha mer av eventuella vinsten etc.

Men nej, han tycker att jag ska betala av han en summa varje månad tills jag tillslut har betalat han 100k!?!?

Är de här ens logiskt?

• Svar på tråden Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?
  • Anonym (men)

Vill du verkligen leva med en sådan snål person? Jag menar om ni bråkar/ har olika åsikter om pengar/ekonomi redan nu?

Har du hjälpt till ekonomiskt med renoveringen eller praktiskt?

Tycker att ditt förslag är mer rätt, men frågan är om ni inte ska dela dessa 100 000 på hälften.

Dessutom hur tänker han om ni ska skaffa barn tillsammans? Då kommer du förlora inkomst när du är föräldraledig/ då bör han starta ett sparande till dig. Särskilt om du ska ta all VAB till exempel.

Nej, jag hade nog väntat med att köpa hus tillsammans. Bättre att du bor själv och försöker spara ihop pengar till en insats.

• Aamon

Jag föreslog samma som dig när jag och sambon köpte hus och jag gick in med ca 50k mer till insatsen. Han avböjde och ville istället betala av de 50k till mig vilket jag tyckte var fel då han i sådant fall skulle betalt mer än mig. Slutade med att han betalade 50k som vi istället betalade av på lånet med, något båda varit nöjda med.

• Anonym (Hmm)

Varför skulle du betala honom 100k? Då har ju du betalt hela insatsen och han inget.

Din blivande sambo verkar inte vara den vassaste kniven... eller så tror han att du är dum.

Antingen går ni in med 100 var eller 50 var eller skriver ett avtal att han får tillbaka sin insats vid en eventuell försäljning.

Hade isf hellre tagit ett blancolån och betalat tillbaka det istället för till honom.

Fast jag hade nog inte flyttat ihop med någon som har den inställningen alls.

• Glinda från Oz
    llleeennna skrev 2018-08-14 09:23:30 följande:

Det han menar är att vi ska leva efter tanken att det aldrig tar slut mellan oss.

Då blir det heller aldrig någon husförsäljning där han får tillbaka sina pengar utan han kommer då alltid att ha betalat mer än mig.

Och ja, det låter väl på så sätt vettigt men samtidigt känns det ju konstigt att jag ska betala honom varje månad tills jag är ikapp.

I så fall borde han inte du ska betala överhuvudtaget för då spelar det ingen roll. Jag tycker han har ett konstigt resonemang.
  • Krafs
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-08-14 00:32:27 följande:

Han har alltså betalat 100 k och du inget. Han vill att du betalar av din del snarast. Tja, när du betalat in 100k också, är ni kvitt.

Men för fan, nej. Sov du dig igenom grundskolan? Om hon betalar 100k så har hon ju gett honom 50k. Det är ju världens sämsta deal. Hon kommer ju fortfarande gå in med hälften av det som återstår av handpenningen.
  • FuckGoggleAskMe
    Krafs skrev 2018-08-14 19:49:31 följande:
    Men för fan, nej. Sov du dig igenom grundskolan? Om hon betalar 100k så har hon ju gett honom 50k. Det är ju världens sämsta deal. Hon kommer ju fortfarande gå in med hälften av det som återstår av handpenningen.

Ja, sov skönt Kanske missuppfattade jag TS. Eftersom det var tal om att betala 100k, antog jag att denna betalning skulle gå till avbetalning av huslån, men det kanske inte var så det var tänkt.
  • Anonym (12345)

Hur räknar ni?
    Om han går inte med 100k så är det 50k du är skyldig hon, det kan antingen räknas av vid en försäljning eller så kan du betala av det till honom.
    50k tar inte så lång tid att betala av, du kan ju betala 1000kr varje månad.
    När det är betalt så är du inte skyldig honom något mer sedan.

Men är kontantinsatsen verklgen endast 100 000kr på ert hus, vad kostar huset?

• Anonym (mmm)
    llleeennna skrev 2018-08-14 09:23:30 följande:

Det han menar är att vi ska leva efter tanken att det aldrig tar slut mellan oss.

Då blir det heller aldrig någon husförsäljning där han får tillbaka sina pengar utan han kommer då alltid att ha betalat mer än mig.

Och ja, det låter väl på så sätt vettigt men samtidigt känns det ju konstigt att jag ska betala honom varje månad tills jag är ikapp.

ska ni ha gemensam ekonomi så tycker jag han ska tänka som min man, som jag skrev om Skrattande. Om ni lever hela hert liv och delar allt tillsammans, får barn osv, så blir det faktiskt fånigt på ett sätt att han ska "tjata" om 50 000 (eller 100 000 då). Om de pengarna gör att du inte anser dig ha råd att skaffa hus tillsammans med honom, vad gör han då?
  • Anonym (?)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-13 07:12:23 följande:

När vi köpte hus och min man hade sålt sitt gamla hus och då fått loss pengar till handpenningen, skrev vi en skuldsedel. Vi äger huset 5/50 och vi står på lånen 50/50. 

På skuldsedeln står att om vi säljer huset ska jag betala halva handpenningen till honom. Om vi tex skulle skilja oss, så ska han då få de pengarna (halva summan). Givetvis helt rätt.

Innan vi köpte huset frågade jag förstås honom hur han såg på att lägga hela handpenningen själv (jag hade bott i hyreslgh innan och hade inte så mkt pengar sparade) och fick då svaret: "Självklart gör jag det. Det är ju vårt gemensamma hem, vi älskar varandra och planerar att leva resten av vårt liv tillsammans. Så länge vi bor tillsammans spelar det ju ingen roll och skulle vi dö - så spelar det ju heller ingen roll" 

Vad säger din sambo om du lägger fram det så? Om han ändå då bara "tjatar" om pengarna så är det väl rätt uppenbart att han väldigt mycket tänker på de där pengarna och inte ser att det min man sa till mig, stämmer - inget spelar ju roll så länge man bor tillsammans och det är väl ändå planen?

Vem äger de övriga 45% av huset?

Varför ha ett lån på 50% om man bara äger 5% av huset?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (?) skrev 2018-08-15 22:12:34 följande:
    Vem äger de övriga 45% av huset?

Varför ha ett lån på 50% om man bara äger 5% av huset?
    Du kan inte på allvar vara så korkad? Du fattar nog mycket väl att det blev ett tangentfel där och att en 0:a försvann, så jag tror att du bara dummar dig. 
  • Anonym (?)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-15 22:29:49 följande:

Du kan inte på allvar vara så korkad? Du fattar nog mycket väl att det blev ett tangentfel där och att en 0:a försvann, så jag tror att du bara dummar dig. 

Nej, jag är seriös. Varför väljer man att betala 50% på ett huslån på ett hus man bara äger 5%? Den som äger de andra 45% borde ju ta 45% av lånet.
Svar på tråden Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?