• Anonym (Anonym pappa)

Sonen har en dildo

Hejsan... Jag har ingen aning om var jag ska posta den här tråden, så ifall den är på fel ställe får admin gärna flytta den...

Men nu till saken... Sonen hade lånat en usb som jag behövde idag på jobbet, så när jag var hemma på lunch for jag upp till hans rum och sökte efter usbn. I en av skrivbordslådorna låg en stor dildo och kondomer. Och med stor menar jag faktiskt stor... Känns så tomt, och jag kommer inte på vad jag ska skriva. Är liksom bara helt paff.
    Har svårt att tro att han är bög, för han ser inte alls bögig ut. Dock har han aldrig haft någon flickvän.
    Har inte kunnat koncentrera mig alls på jobbet. Den där dildon har snurrat runt i huvudet hela dagen.

Jag kommit på tre olika möjligheter
    1. Kan han va bög? (Jag har inget alls emot homosexuella, jag skulle stötta honom till 100%, men hans mamma har lite annan inställning)
    2. Kanske det var dotterns? (Men vette fan varför hon skulle sätta den där...)
    3. Något dåligt skämt från någon kompis?

Är det nått jag borde ta upp eller ska jag låtsas som ingenting?

- Anonym pappa

• Svar på tråden Sonen har en dildo
  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym pappa) skrev 2018-08-16 16:17:51 följande:
    Hejsan... Jag har ingen aning om var jag ska posta den här tråden, så ifall den är på fel ställe får admin gärna flytta den...

Men nu till saken... Sonen hade lånat en usb som jag behövde idag på jobbet, så när jag var hemma på lunch for jag upp till hans rum och sökte efter usbn. I en av skrivbordslådorna låg en stor dildo och kondomer. Och med stor menar jag faktiskt stor... Känns så tomt, och jag kommer inte på vad jag ska skriva. Är liksom bara helt paff.
    Har svårt att tro att han är bög, för han ser inte alls bögig ut. Dock har han aldrig haft någon flickvän.
    Har inte kunnat koncentrera mig alls på jobbet. Den där dildon har snurrat runt i huvudet hela dagen.

1. Kan han va bög? (Jag har inget alls emot homosexuella, jag skulle stötta honom till 100%, men hans mamma har lite annan inställning)

- Anonym pappa
    Han ser inte "bögig ut"?
    Okey?
    Hur ser en bög ut?

Se en bög ut så här?

Så det är bara en otroligt dum kommentar att komma med "han ser inte bögig ut", det bara speglar dina egna fördomar om hur en bög skall ser ut och bete sig för att klassas som en bög, efter ja dina mallar då:

Det finns bögar som ser ut och beter sig som vilken normal man och kan tas för en sådan, ja till och med tas för en heterosexuella man.
    Precis som det finns heterosexuella som ser ut och beter sig som feminina fjollor, som många med förutfattade meningar skulle utgå från att han är då bög.

Suck det finns faktiskt inga givna mallar för hur en bög skall se ut. Har du fler förutfattade meningar du skall smyga in om bögar när du håller på?
    Anonym (Anonym pappa) skrev 2018-08-16 17:36:39 följande:
    Good point! Det var nått som jag inte alls hade tänkt på! Glad

Han är 18

Grabben är 18år. Han är vuxen och myndig. Hans privatliv har du inget med att göra så länge han inte skadar sig själv eller omgivningen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Robert 832

Ta upp det med din son om du känner att frågorna gnager. Att spekulera kring hans sexualitet blir inget annat än just spekulationer. I hans ålder hade jag redan lekt med sådant i två år och ett år innan jag hade min flrsta seriösa flickvän.

En dildo är ett verktyg för anal stimulans. Det finns heteromän som använder sådant också alldeles utan att sukta efter "äkta varan".

Jag har ingen aning om en dildo är en indikation på att din son är bög men det är nog en indikation antingen på att han gillar anal stimulans eller haft någon i sovrummet som uppskattat att ha med leksaker.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Anonym pappa) skrev 2018-08-16 16:17:51 följande:

- Anonym pappa

Killar kan gilla att få in ett finger/dildo/strapon i rumpan utan att vara bögar. Jag har bara träffat killar som gillar när man stoppar in ett finger (eller 2) men min tjejkompis och hennes kille har använt dildo. Killars G-punkt sitter ju faktiskt där. Sen kan det ju vara så att han är homosexuell också men det behöver som sagt inte vara det, eller så är det ett skämt från nån kompis.
  • Anonym (Nej)

Alltså, låt grabben va! Du har lika lite med hans sexliv att göra som han har med ditt!

• Aliona

Ta INTE upp det med honom. Är han bög så behöver han sin tid att processa sina tankar ich känslor och bli redo för att komma ut. Att pusha på gör ofta mer skada än nytta. Och är han inte bög så blir det nog lätt pinsamt och fel.

Fundera på varför du vill prata med honom. Är det för att stilla din egen nyfikenhet eller för att du är orolig för hans hälsa och välmående?

• Lady Anne

Det är lika roligt att som förälder bli påmind om sina barns sexliv som det är för barn att bli påminda om sina föräldrars sexliv. I båda fallen gäller det att släppa saken, respektera den andra partens integritet och gå vidare. Oavsett om din son är bög eller inte, om han använder dildon själv eller på andra, eller om han bara har den som en kul grej/polarna har skämtat så spelar det ingen roll. Det rör faktiskt inte dig. 

Om det finns bättre anledningar än en dildo för dig att tro att han är gay, och om du tror att det kan vara svårt för honom att komma ut pga mammans inställning (som du skriver är annan än din egen som är "100% stöttande") så kan du på olika sätt visa att det inte skulle vara något problem för dig. Men det är en helt annan fråga än dildon.

• Anonym (Man 42)

TS, i och med att din son är 18 år och myndig så vad är problemet?

Vi vänder på det, din son hittar en helt vanlig liten rosa dildo under din kudde. Kanske använder du den på din flickvän eller kanske använder du den på dig själv. Kanske är du bög?

Ja alltså dessa frågor kanske din 18 åriga kille skulle tänka för sig själv. Men som Pappa då, vad tycker du din son skulle gjort med denna information?

Kommer denna information göra dig till en annan slags pappa??

Nä, släpp det här nu och låt grabben va...

• Glinda från Oz
    Aliona skrev 2018-08-17 07:34:40 följande:

Ta INTE upp det med honom. Är han bög så behöver han sin tid att processa sina tankar ich känslor och bli redo för att komma ut. Att pusha på gör ofta mer skada än nytta. Och är han inte bög så blir det nog lätt pinsamt och fel.

Fundera på varför du vill prata med honom. Är det för att stilla din egen nyfikenhet eller för att du är orolig för hans hälsa och välmående?

Det finns många som tycker det är skönt att föräldrarna frågar och det är både hälsosamt och bra att vara nyfiken och engagera sig i sina barn.
  • Aliona
    Glinda från Oz skrev 2018-08-18 11:44:04 följande:

Det finns många som tycker det är skönt att föräldrarna frågar och det är både hälsosamt och bra att vara nyfiken och engagera sig i sina barn.

Visst, men homosexuella går ofta igenom en period av förnekelse, utforskande av sin sexuella läggning, kanske skam och självhat (internaliserad homofobi), acceptans, tvivel etc. till vi kommer fram till en punkt då vi är redo att komma ut till våra närmsta och omvärlden. Att föräldrar frågar ?är du bög?? eller på annat sätt försöker påskynda processen är sällan till hjälp då det är olika svårt för olika personer och en måste få ta det i sin egen takt.

Självklart bör man som förälder vara engagerad och nyfiken på sitt barns liv, inklusive sexualitet, men det går att fråga på andra sätt. Vill man stödja ett barn som är hbt kan man tex vara noggrann att inte bara prata om tjejer med sin son utan om tjejer eller killar, och på så sätt visa att det är lika självklart och accepterat oavsett vem han är intresserad av. Man kan också se till att man pratar positivt och försvarar homosexuella och transpersoner, eller ser en film med hbt-tema och diskuterar med sitt barn. Är man där för sitt barn, pratar och är lyhörd så kommer han eller hon ut tids nog.
  • Glinda från Oz
    Aliona skrev 2018-08-18 13:00:42 följande:

Visst, men homosexuella går ofta igenom en period av förnekelse, utforskande av sin sexuella läggning, kanske skam och självhat (internaliserad homofobi), acceptans, tvivel etc. till vi kommer fram till en punkt då vi är redo att komma ut till våra närmsta och omvärlden. Att föräldrar frågar ?är du bög?? eller på annat sätt försöker påskynda processen är sällan till hjälp då det är olika svårt för olika personer och en måste få ta det i sin egen takt.

Självklart bör man som förälder vara engagerad och nyfiken på sitt barns liv, inklusive sexualitet, men det går att fråga på andra sätt. Vill man stödja ett barn som är hbt kan man tex vara noggrann att inte bara prata om tjejer med sin son utan om tjejer eller killar, och på så sätt visa att det är lika självklart och accepterat oavsett vem han är intresserad av. Man kan också se till att man pratar positivt och försvarar homosexuella och transpersoner, eller ser en film med hbt-tema och diskuterar med sitt barn. Är man där för sitt barn, pratar och är lyhörd så kommer han eller hon ut tids nog.

Det där är väldigt olika, du kan inte generalisera sådär, ts son är dessutom 18 år. Det ena utesluter inte det andra, man kan göra båda.
  • Aliona
    Glinda från Oz skrev 2018-08-18 15:02:30 följande:

Det där är väldigt olika, du kan inte generalisera sådär, ts son är dessutom 18 år. Det ena utesluter inte det andra, man kan göra båda.

Jag generaliserar inte, jag säger att hbt-personer OFTA genomgår en mer eller mindre lång process innan de kommer ut.

Att han är 18 betyder ingenting. En del kommer ut i unga tonåren, andra kommer inte underfull med sin sexuella läggning och/eller blir redo att leva öppet förrän i medelåldern eller pensionsåldern. Det är inget konstigt.

Hur kan man göra båda menar du? Jag skriver att man kan vara stödjande, engagerad och underlätta för dem, men att man inte bör ställa sina barn mot väggen genom att fråga dem om dem är bögar/lesbiska utan att respektera deras egna process.
  • Anonym (Tore)

Vill också ha en i byrålådan..men känns fånigt om ens släktingar hittar den..men känns säkert skönt att stoppa upp den när andan faller på..

• EnAnonumius
    Anonym (Tore) skrev 2018-08-18 16:36:39 följande:
    Vill också ha en i byrålådan..men känns fånigt om ens släktingar hittar den..men känns säkert skönt att stoppa upp den när andan faller på..
    Så du har släktingar som medvetet springer och rotar i släktingars byrålådor?

Med eller utan dildo, så hade jag kört ut dem, med huvudet före, om de hade valt att rota i mina byrålådor, för de har inget där att göra över huvud taget.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tore)
    EnAnonumius skrev 2018-08-18 17:00:56 följande:

Så du har släktingar som medvetet springer och rotar i släktingars byrålådor?

Med eller utan dildo, så hade jag kört ut dem, med huvudet före, om de hade valt att rota i mina byrålådor, för de har inget där att göra över huvud taget.

Får väl köpa något mysigt hos sinful.se för att fylla upp stjärthålet då..samt ett vattenbaserat glidmedel..så är lyckan gjord..
  • Glinda från Oz
    Aliona skrev 2018-08-18 15:58:00 följande:

Jag generaliserar inte, jag säger att hbt-personer OFTA genomgår en mer eller mindre lång process innan de kommer ut.

Att han är 18 betyder ingenting. En del kommer ut i unga tonåren, andra kommer inte underfull med sin sexuella läggning och/eller blir redo att leva öppet förrän i medelåldern eller pensionsåldern. Det är inget konstigt.

Hur kan man göra båda menar du? Jag skriver att man kan vara stödjande, engagerad och underlätta för dem, men att man inte bör ställa sina barn mot väggen genom att fråga dem om dem är bögar/lesbiska utan att respektera deras egna process.

Och jag säger att det INTE är ofta utan är lika mellan olika personer. Förr var det kanske vanligt i medelåldern eller just pensionen för homosexuallitet räknades som en sjukdom eller var olagligt, idag är det inte så. Jag säger inte att det är lekande lätt att komma ut som bög eller att det går superenkelt för alla men idag ifrågasätter den absoluta majoriteten sin sexuallitet på ett annat sätt eftersom det finns precis överallt, det räcker med att du kollar på en nygjord tv serie så finns det minst en homosexuell. Och om det nu skulle bara så mot all förmodan att ts inte skulle komma ut förrän i medelåldern är det ännu viktigare att hjälpa honom och det gör man genom att prata om det och inte bara lite svävande. 18 år är ganska gammalt i det här sammanhanget.

Man kan vara stödjande engagerad, prata generellt om homosexuallitet, underlätta OCH fråga. MÅNGA som JAG har pratat med (och jag umgås en del del med och bland homosexuella) blir lättade av att föräldrarna frågar för då slipper de ta upp det själv, det är inte att ställa mot väggen det är superenkelt att svara nej eller bara mumla något, tjatar man och vägrar släppa det ställer man däremot mot väggen.
Svar på tråden Sonen har en dildo