• Elvipe

Stort huvudomfång??

BVC har inte sagt något men jag själv känner mig lite orolig. Vår son var vid födsel 51 cm, 4200g och huvudomfång 36,5. Vid 3 veckor var han 56 cm, 5000g och huvudomfång 39cm. Nu vid 5 veckor är han 57cm, 5500g och huvudomfång 40 cm. Huvudet ligger alltså på den översta streckade kurvan. Så på 5 veckor har huvudet vuxit 3,5 cm. Någon annan vars barn har så stort huvud!? Skulle ni vara orolig?

• Svar på tråden Stort huvudomfång??
  • Kvinna71

Det tror jag inte! Min som var 51 lång, vägde 3900 och hade huvudomfång 39 cm vid födsel. Han är en helt vanlig frisk unge idag. Tre av mina barn har haft stora huvudomfång och övriga små/normalt. Alla barnen är fina och friska.

• Fia 28

Föder man vaginalt så pressat huvudet ihop vid födseln och därför ökar huvudomfånget ganska snabbt efteråt. För barn som är födda med snitt ökar inte huvudomfånget lika fort i början. 

• Elvipe
    Fia 28 skrev 2018-08-17 08:28:11 följande:

Föder man vaginalt så pressat huvudet ihop vid födseln och därför ökar huvudomfånget ganska snabbt efteråt. För barn som är födda med snitt ökar inte huvudomfånget lika fort i början. 

Nej såklart men 40 cm är tre kurvor över och den streckade. Googlat o läst om de vars barn fått göra ultraljud när de haft 41 cm vid 8 veckor:/
  • Ruter

Min som hade 38 i huvudomfång när han föddes, vägde 4560gram. Vid 5 veckor hade han 41,5 cm stort huvud. Vid 6 veckor 43cm. Inte reflekterat så mycket över storleken och BVC har aldrig sagt nåt om att de skulle vara stort och inte har vi gjort nå ultraljud av huvudet heller. Idag är han en pigg och helt normal 4,5 åring.

• Elvipe
    Ruter skrev 2018-08-17 09:10:55 följande:

Min som hade 38 i huvudomfång när han föddes, vägde 4560gram. Vid 5 veckor hade han 41,5 cm stort huvud. Vid 6 veckor 43cm. Inte reflekterat så mycket över storleken och BVC har aldrig sagt nåt om att de skulle vara stort och inte har vi gjort nå ultraljud av huvudet heller. Idag är han en pigg och helt normal 4,5 åring.

Tack det känns skönt att höra<3 Vår bvc sköterska har inte reagerat men eftersom han växte så snabbt på både längt och vikt första tre veckorna så kom jag av någon anledning in på huvudomfång, googlade och sen skapades en massa oro.
  • viseversa

Vad är du orolig för? Verkar fullt normalt. Min son hade 38i huvud när han föddes. 36,5 är normalt. 38också.

• Elvipe
    viseversa skrev 2018-08-17 11:00:42 följande:

Vad är du orolig för? Verkar fullt normalt. Min son hade 38i huvud när han föddes. 36,5 är normalt. 38också.

För att hans huvudmått är väldigt stort för hans ålder. Det är precis det jag skriver. Jag vet att 36,5 är normalt. Det jag frågade om var hans nuvarande mått som vid 5 veckor är 40 cm och det gör att han ligger tre kurvor över på den allra översta streckade kurvan. Att man följer och mäter huvudet är ju för att se så att hjärnan växer som den ska och upptäcka ev vätska (vattenskalle). När jag googlade såg jag att flera fått kommentarer och uppföljning av huvudet vid deras bvc när huvudmåttet varit 40-41 cm hos 2 månaders bebisar och min pojke är ju bara 5 veckor. Är bara orolig.
Svar på tråden Stort huvudomfång??