• Älva00

När blir det lättare med småbarn?

Vi har två barn under 3.5 år. Och det är verkligen intensivt. Ni förstår säkert vad jag menar, alltifrån blöjor, klä på, klä av, de skriker och bråkar, kladdar osv osv.

Vid vilken ålder lättar småbarnskaoset?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir det lättare med småbarn?
  • Alexi

Nu röstade jag 5-6 år. Men det är svårt att i backspegeln känna att det vänt. Men ju mindre passning som krävs, desto lättare blir det. Att man inte måste gå och titta efter vad som hänt när det blir tyst, typ.

Sen så har vi haft väldigt tufft med vissa saker ända upp i skolåldern men från 5 år blev det väldigt mycket lugnare i de bra perioderna.

Sen är det fantastiskt nu när yngsta är över 7 år och vi kan vara iväg båda vuxna samtidigt en kortare stund. Åka och lämna storasyster någonstans och yngsta stannar ensam hemma. Åka ner till ica för att det saknas något till middagen, åka två bilar när en bil ska lämnas in på verkstaden osv utan att behöva släpa med barnen. Det underlättar verkligen extremt.

• Anonym (ca 3)

När yngsta blev ca 3 och de kunde börja leka tillsammans. Hade minskat redan tidigare men skillnaden då var markant. 

• legomum

Nu är jag nog helt tvärt emot alla (eller de flesta). Upplevde inget småbarnskaos men däremot nu när de är snart 5 år och är ena envisa rackare att mitt tålamod ibland är under all kritik.

Kaoset här hemma har börjat strax innan de blivit fem år.

Svar på tråden När blir det lättare med småbarn?