• Bampice

Fler barn eller sterilisering? Oense...

Jag väntar nu barn nummer 4 och skall föda i slutet av september. Redan nu har vi diskuterar preventivmedel, då jag inte tå några som helst hormonpreparat och blöder oändligt på resten. Förslagsvis är då att han eller jag steriliserar oss. Men! Jag vill ha fler barn och han vill aaaaaabsolut inte ha fler.

Han svarar inte i diskussionen ang ämnet och jag blir ledsen. Han vill inte klippa då han tycker det är läskigt.

Så återstående alternativ är

1# kondom vilket är knölig då jag är latexallergiker och plastkondomerna är inte sådär superskönt direkt.

2# jag steriliserar mig

3# ha oskyddat sex

Att ha oskyddat är bara att utsätta oss för en situation som skulle vara jobbig då jag inte skulle vilja göra abort och han inte vill ha fler barn.

Jag vill inte sterilisera mig alls då jag vill ha fler...

Så kondom då..

Hur har ni gjort ni som inte är överens?

• Svar på tråden Fler barn eller sterilisering? Oense...
  • Stuppis1

Om han inte vill ha fler barn är det väl rimligt att han steriliserar sig. Han tycker att det är läskigt och därför ska DU göra det? Nej nej. Se dock till att skydda er ordentligt för ni ska givetvis inte ha fler barn så länge ni inte är överens.

Det enda rimliga här tycker jag är att han antingen steriliserar sig eller lever med risken att ni får fler barn. Frågan är vad han tycker är mest läskigt....

• Fjäril kär

Det vuxna tråkiga ansvaret är att ni tillsammans ser till att skydda er båda två eftersom du givetvis inte utsätter honom för ett oönskat barn?

Det här ansvaret är ert gemensamma ansvar . Du skyddar dig för att slippa abort/oönskad graviditet/bli ensamstående och han skyddar sig för att inte utsätta dig för detsamma.

Glasklart!

• Anotherone
    Fjäril kär skrev 2018-08-25 16:57:52 följande:

Det vuxna tråkiga ansvaret är att ni tillsammans ser till att skydda er båda två eftersom du givetvis inte utsätter honom för ett oönskat barn?

Det här ansvaret är ert gemensamma ansvar . Du skyddar dig för att slippa abort/oönskad graviditet/bli ensamstående och han skyddar sig för att inte utsätta dig för detsamma.

Glasklart!

Håller med! Men tänker ändå att den enklaste lösningen är att mannen gör det då han är mest emot fler barn.

Barn ska vara önskade av båda sina föräldrar.
  • Bampice

Självklart kommer jag skydda mig med det ända jag tål, kondom i plast.

Vill inte utsätta oss, varken mig eller honom för att bli gravid då vi är så oense om det hela. Hoppas att han ändrar sig och steriliserar sig då, tar mig mycket längre tid att få igenom ett ingrepp samt att de är mindre riskfyllt för hans del.

Självklart kommer jag bli ledsen då jag vill ha ett till barn men jag har självklart hellre honom och de 4 vi har.

Känns så tomt i kroppen bara att veta, blir inga fler. Blir liksom lätt upprörd av tanken. Har alltid sagt att jag vill ha 5 och han har vetat de hela tiden så känner mig lite snuvad på den lyckan. Känner att jag lever bara detta liv, vill inte känna att jag inte uppfyllde de jag önskat. Men som sagt, min man är den rätta och en magisk pappa, honom vill jag absolut inte leva utan! Så får väll se de som att vi ändå har 4 magiska barn och vi har varandra. Hoppas vi kan jobba med det då jag är rädd att bli gammal och bitter över en sådan sak.

• Fjäril kär
    Bampice skrev 2018-08-25 22:18:55 följande:

Självklart kommer jag skydda mig med det ända jag tål, kondom i plast.

Vill inte utsätta oss, varken mig eller honom för att bli gravid då vi är så oense om det hela. Hoppas att han ändrar sig och steriliserar sig då, tar mig mycket längre tid att få igenom ett ingrepp samt att de är mindre riskfyllt för hans del.

Självklart kommer jag bli ledsen då jag vill ha ett till barn men jag har självklart hellre honom och de 4 vi har.

Känns så tomt i kroppen bara att veta, blir inga fler. Blir liksom lätt upprörd av tanken. Har alltid sagt att jag vill ha 5 och han har vetat de hela tiden så känner mig lite snuvad på den lyckan. Känner att jag lever bara detta liv, vill inte känna att jag inte uppfyllde de jag önskat. Men som sagt, min man är den rätta och en magisk pappa, honom vill jag absolut inte leva utan! Så får väll se de som att vi ändå har 4 magiska barn och vi har varandra. Hoppas vi kan jobba med det då jag är rädd att bli gammal och bitter över en sådan sak.

Fast hur kan du vara ledsen innan du ens vet hur det är att ha fyra barn? Barnet är ju inte fött än och du vet inte riktigt hur det barnet är eller hur din kropp blir av förlossning och amning.

Jag tycker det är mycket viktigare att lyssna på kroppen, orken och verkligheten. Ett till barn kanske bara är en önskedröm som inte har plats i er vardag.

Vem vet, om något år kanske du är fullt nöjd och preventivmedel inte längre är en laddad fråga utan mer självklart.
Svar på tråden Fler barn eller sterilisering? Oense...