• Chicic

Min son har stulit pengar

Hej!

Vill ha era råd. Min son som är 10 år har stulit en massa pengar från mig. Han har tagit mitt kort och knappat in siffrorna på sitt Xbox och sedan handlat en massa skit (uppgraderingar m.m) för ca 5000:-. Pengar som skulle gått till mat o andra förnödenheter...

Jag vet inte om det kan finnas någon chans att få tillbaka pengarna, någon mer som råkat ut för sånt här?

Vi har iaf konfiskerat sonens Xbox och det ser han inte på flera månader igen.

Så ledsen och besviken, hur ger vi honom en riktig läxa av detta? Känns som mesigt att bara ta hans spel.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Min son har stulit pengar
  • Sharper

Har han månadspeng än?

• Chicic
    Sharper skrev 2018-08-27 10:12:05 följande:

Har han månadspeng än?

Ja. Men den kommer han inte se på länge.
  • Anonym (milde tid!)

Oj då! Men hur kunde han komma över din kod? Han skall inte ha tillbaka sin xbox, och han han skall ha en ordentlig "kurs" i vad pengar är för något.

• Chicic
    Anonym (milde tid!) skrev 2018-08-27 10:15:26 följande:

Oj då! Men hur kunde han komma över din kod? Han skall inte ha tillbaka sin xbox, och han han skall ha en ordentlig "kurs" i vad pengar är för något.

Jadu, han fixar det mesta. Tror inte ngn kod behövs om man bara har alla siffror och cvr-kod på kortet.
  • Anonym (Betala tillbaka)

Får han någon slags peng i veckan eller månaden. I så fall får han använda de pengarna till att betala tillbaka det han behandlat för. Alternativet är väl att saker som han annars skulle ha fått, typ lördagsgodis eller något annat som inte är absolut nödvändigt, att ni då inte köper detta utan använder det till att betala tillbaka era 5000.

• Anonym (Pia)

Hur kan han ha blivit så spelberoende..?

• Almina

Vad har han för Xbox och spel? Min spontana tanke är att sälja det för att betala tillbaka (en del av) skulden. Men jag vet inte hur mycket det är värt?

Resten skulle han få betala med indragen månadspeng och, om han vill betala av snabbare, genom "extrajobb" i hemmet, typ gräsklippning.

• Sharper
    Chicic skrev 2018-08-27 10:14:52 följande:

Ja. Men den kommer han inte se på länge.

När jag var i hans ålder busringde jag på hemtelefonen, alltså såna där betalsamtal. Räkningen för det var 3000:-, jag fick betala halva summan kom mina föräldrar överens om. De ansåg att jag var så pass liten ändå att jag troligtvis inte förstog allvaret i situationen så att säga. De drog alltså en summa varje månad tills jag betalat 1500:- Jag lärde mig Efter det kan jag säga och har aldrig gjort liknande igen.
  • Anonym (Hände mig med)
    Chicic skrev 2018-08-27 10:06:11 följande:

Hej!

Vill ha era råd. Min son som är 10 år har stulit en massa pengar från mig. Han har tagit mitt kort och knappat in siffrorna på sitt Xbox och sedan handlat en massa skit (uppgraderingar m.m) för ca 5000:-. Pengar som skulle gått till mat o andra förnödenheter...

Jag vet inte om det kan finnas någon chans att få tillbaka pengarna, någon mer som råkat ut för sånt här?

Vi har iaf konfiskerat sonens Xbox och det ser han inte på flera månader igen.

Så ledsen och besviken, hur ger vi honom en riktig läxa av detta? Känns som mesigt att bara ta hans spel.

Hur hade ni gjort?

Ring Xbox support jag berättade vad som hänt för dem att han köpt utan min vetskap och fick tillbaka 2000 kr sonen roat sig med att köpa :( gissar att det är fortnite va?

Se till att ta bort dina kortuppgifter från xboxet med se till så sonen ger dig alla mejl och lösenord du kan behöva när du ringer sen till Xbox supporten ( sverige)
  • Anonym (mmm)

Jag tror det handlar om att man inte alltid utvecklat ett konsekvenstänk i den ålder och just elektroniska pengar syns ju inte så det är mycket möjligt att han faktiskt inte förstått hur fort summorna växer när man handlar online. 
    Se när de ju givetvis inte ok att han handlat utan att fråga om lov!

Det här är ju ett gyllene tillfälle för honom att lära sig det. 

Och du har lärt dig att aldrig ha kvar inknappad info på liknande sidor när ni handlat nåt. 

• Kasperina

Följ tipset att ringa och försöka få tillbaks pengarna han handlat för, det finns prejudikat för att pengar ska återlämnas under vissa premisser, osäker på vad som gäller om man matat in och sparat sina kortuppgifter dock. Det kan gå

Sen är det dags att lära barnet pengars värde och prata om konsekvenser.
    Min 10-åring har koll på mycket, men pengars faktiskt värde är ett mysterium trots att vi pratat mycket om det. Jag tror inte heller att du ska se det som stöld då uppsåt förmodligen saknas. "WOW, det går att köpa saker" är troligtvis den enda tanke som dök upp. Jag har funderat på att skaffa ett särskilt kort at använda enbart till barnens paddor då jag faktiskt vägrar betala något alls på dem idag då jag inte vill ange mina kortuppgifter på en plats där jag inte har full kontroll på hur de används.

• Kasperina

Såg nu att HAN matat in uppgifter från kortet, missade det vid första genomläsningen.
    Men det jag skrev innan gäller i stort sett ändå, jag tvivlar på att han fattade fullt ut vad han gjorde, dags att se till så att han aldrig glömmer det

• Anonym (Lika)

Min son gjorde typ lika. Fast vårt kort låg inmatat. Han ville köpa något (vilket han fått ok på) sedan därefter när han ville ha något så blev det ett köp. Han hade inte förstått vad han gjort eller att det kostat riktiga pengar. Vi ringde och då han inte använt sig av sakerna i spelet fick vi tillbaka pengarna ca 5000kr. Vi tog inte spelet ifrån honom, han förstod att det blivit riktigt fel och att han alltid måste fråga. Räckt så. Var ett år sen när han var 10

• scanmia

Jag håller helt med föregående svar om att det är helt oacceptabelt.
    MEN glöm inte att även diskutera hur han gå till väga när han vill ha något. Se till att han vet att om han kommer med sina önskningar till dig så kan ni tillsammans komma fram till sätt att uppnå dem på. Givetvis inte allt och inte allt på en gång. Men han måste tro att det bästa sättet att få något på är att kolla av med er - inte stjäla.

• studsgubbensmamma

Min son brukade spela ett spel som heter Dragon City på mobil och eftersom vi spelade tillsammans visste jag att det var jättetidskrävande att samla ihop diamanter. En gång kom han gående och mycket stolt förkunnade att han nu hade 1095 diamanter. Det hade han köpt i spelet, i Google play appen. Jag loggade in omedelbart och hittade någon knapp där man kunde ångra transaktionen. Det var inte lätt och hitta. Tror jag googlade ett tag och hittade massa länkar med utdaterad info innan jag hittade det. Någonstans stod det att man har två timmar på sig att "ångra". Ifall måste man skriva en liten förklaring. Sen kom ett mejl att pengarna hade kommit tillbaka och såg i kontot att transaktionen hade avbrutits. 

Det är absolut inte automatiskt att de beviljar betalning, och det kan hända att de gjorde det för förfrågan skedde så snabbt. 

Testa och logga in på xbox och ta kontakt med Microsoft och försök ångra transaktionerna. Jag tror inte att de behöver returnera pengarna till dig, så fråga så snällt som möjligt.
    www.microsoft.com/sv-se/store/b/terms-of-sale

Svar på tråden Min son har stulit pengar