• Anonym (Anteckningar)

Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?

Anteckningar hos socialtjänsten

Min fråga gäller anteckningar i olika ärenden som socialförvaltningen eller socialnämnden hanterar. Typ aktanteckningar eller journalanteckningar eller vad det nu kallas hos sociala myndigheter.

Jag ställde frågan i en annan tråd, men jag vill nu att just denna fråga uppmärksammas och startar därför en ny tråd specifikt om denna fråga.

Jag upplevde brister i socialnämdens arbete i ärenden som berör mig.
    Så jag bad dem om utskrifter av alla anteckningar, beslut, beslutsunderlag och mailväxling mellan mig och nämnden eller på nämnden särskild medarbetare, för att kontrollera hur de arbetat.

Jag har varit i kontakt med dem sedan hösten 2017, haft minst fyra möten, ett antal telefonsamtal och mängder med mail mellan oss.

När jag får hem den utskrivna dokumentationen så finns bara två anteckningar och de är ganska kortfattade och innehåller inte mycket till information.

Igår hade jag möte med en handläggare och ställer frågan. Handläggaren bekräftar att de två anteckningarna är de enda som finns och att det är så de jobbar.

Jag baxnar när jag hör detta. FörvånadSkrikandes

Hur kan man utföra det jobb nämnden har ansvar att sköta utan att göra anteckningar?

Kan man verkligen göra så enligt de lagar och regler socialnämnden har att följa?

Läser jag socialtjänstlagen kan jag i många paragrafer se en antydan om att anteckningar är/ska/bör vara rutin, även om så inte uttrycks direkt.
    Dock finner jag det mer påtaglig och direkt omnämnt i SoL kap 11 5§, 6§ och 8§ samt förvaltningslagens 27§ till stöd för min uppfattning.

Vad anser du som jobbar med detta?

Vad är din tolkning av nämnda lagar, som har erfarenhet och kunskap i socialtjänstlagen och sociala myndigheters arbete?

Hur går jag nu vidare med detta?
  • Svar på tråden Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?
  • Anonym (Anteckningar)

Möte med två chefer på soc är inbokat, som jag tidigare skrev.

Nu har jag även en kontakt med en lokaltidning som ev vill publicera en artikel om detta.
    Nu är frågan...

Helst hade jag velat ha mötet med soc först och beroende på vad som kommer ur det i så fall publicera artikeln efter. Helst då före valet.

Men nu är valet den 9:e och mötet den 11:e.
    Ska jag avvakta ändå med artikeln eller försöka få den publicerad före den 9:e?

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-06 07:23:21 följande:

Möte med två chefer på soc är inbokat, som jag tidigare skrev.

Nu har jag även en kontakt med en lokaltidning som ev vill publicera en artikel om detta.
    Nu är frågan...

Helst hade jag velat ha mötet med soc först och beroende på vad som kommer ur det i så fall publicera artikeln efter. Helst då före valet.

Men nu är valet den 9:e och mötet den 11:e.
    Ska jag avvakta ändå med artikeln eller försöka få den publicerad före den 9:e?

Ts  det är inte lätt att i förväg veta vilket som skulle vara bäst, men med tanke på valet så anser nog jag att du skulle få en större utväxling om du fick det publicerat före valet och möjligtvis en uppföljande artikel efter mötet.

Skriv gärna en länk till artikeln när den väl blir publicerad.
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (---...---) skrev 2018-09-06 08:46:18 följande:
    Ts  det är inte lätt att i förväg veta vilket som skulle vara bäst, men med tanke på valet så anser nog jag att du skulle få en större utväxling om du fick det publicerat före valet och möjligtvis en uppföljande artikel efter mötet.

Skriv gärna en länk till artikeln när den väl blir publicerad.
    Artikel klar, får se om och när den publiceras...
  • socce
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-06 21:55:07 följande:
    Artikel klar, får se om och när den publiceras...
    Nyfiken - hur har det gått med artikeln och med mötet du hade med cheferna?
  • Anonym (Anteckningar)
    socce skrev 2018-09-16 21:32:56 följande:
    Nyfiken - hur har det gått med artikeln och med mötet du hade med cheferna?
    Mötet avklarat. De medger brister, men vill inte utreda något.
    Fortfarande finns frågor obesvarade.

Artikeln är inte publicerad än, men jag tänkte kontakta tidningen och säga att de kan publicera nu, om de vill.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-16 21:57:02 följande:
    Mötet avklarat. De medger brister, men vill inte utreda något.
    Fortfarande finns frågor obesvarade.

Artikeln är inte publicerad än, men jag tänkte kontakta tidningen och säga att de kan publicera nu, om de vill.

Ts är du nöjd med mötet?
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (---...---) skrev 2018-09-17 09:13:20 följande:
    Ts är du nöjd med mötet?
    Nja...

Jag missade att ta upp ett par saker och jag skulle ha varit hårdare med att kräva konkreta svar utefter verkliga händelser.

Det var mycket undanflykter i deras svar och de ville inte utreda någonting.
  • Anonym (Anteckningar)

Jag har försökt få svar på varför en överklagan inte behandlades av nämnden, utan skickats till Förvaltningsrätten.

Först fick jag ett muntligt svar att överklagan saknar något nytt att behandla.
    När jag upprepar frågan över mail, svarar man att underlaget i överklagan inte bedömt ge skäl till annat beslut, men man vill inte svara på hur man gjort den bedömningen.
    Någon skriftlig dokumentation finns inte.

Någon här som är duktig på Förvaltningslagen?

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-19 17:58:07 följande:

Jag har försökt få svar på varför en överklagan inte behandlades av nämnden, utan skickats till Förvaltningsrätten.

Först fick jag ett muntligt svar att överklagan saknar något nytt att behandla.
    När jag upprepar frågan över mail, svarar man att underlaget i överklagan inte bedömt ge skäl till annat beslut, men man vill inte svara på hur man gjort den bedömningen.
    Någon skriftlig dokumentation finns inte.

Någon här som är duktig på Förvaltningslagen?

Hej Ts vad är det som du undrar över?
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (---...---) skrev 2018-09-19 20:12:43 följande:
    Hej Ts vad är det som du undrar över?
    Jag undrar ju hur de gjort den bedömningen. Finns något medicinskt underlag som styrker, har man testat, beräknat eller vad?

Jag vill inte gå in på det specifika fallet, men om jag ger dig några exempel så kanske du förstår.

Gunnar bedöms inte behöva bil - vad har man för underlag för det, en bedömning från vården, har man testat att utefter hans behov och förmåga utföra hans ärenden med kollektivtrafik, bedömer man att någon annan löser det och i så fall vem och hur....eller vad?

Jag vill med egna ögon se att ärendet har hanterats utefter vad Förvaltningslagens 38§ säger.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-20 13:21:59 följande:
    Jag undrar ju hur de gjort den bedömningen. Finns något medicinskt underlag som styrker, har man testat, beräknat eller vad?

Jag vill inte gå in på det specifika fallet, men om jag ger dig några exempel så kanske du förstår.

Gunnar bedöms inte behöva bil - vad har man för underlag för det, en bedömning från vården, har man testat att utefter hans behov och förmåga utföra hans ärenden med kollektivtrafik, bedömer man att någon annan löser det och i så fall vem och hur....eller vad?

Jag vill med egna ögon se att ärendet har hanterats utefter vad Förvaltningslagens 38§ säger.
    Ts då jag förstår att du är part i detta så har du all rätt att begära ut samtliga allmänna handlingar i ärendet och där se vad som sägs, och anser du att det inte står rätt till kan du kontakta socialnämndens ordförande direkt och får du inte gehör där så gör du en skrivelse till Förvaltningsrätten (skickas normalt till socialnämnden för sedan skickas vidare till Förvaltningsrätten)

Socialtjänsten är en i många meningar konstig verksamhet med tjänstemän som inte tycker att lag och ordning är så viktigt utan eget tyckande väger tyngre. Så det är en tungrodd organisation att kämpa mot.
  • Anonym (Anteckningar)
    Anonym (---...---) skrev 2018-09-20 13:32:52 följande:
    Ts då jag förstår att du är part i detta så har du all rätt att begära ut samtliga allmänna handlingar i ärendet och där se vad som sägs...
    Redan gjort och det finns ingen annan dokumentation än besluten och mail-växling. De gör ju inga anteckningar. Så det går inte att utläsa hur de gjort sin bedömning och på vilken grund.
    ...och anser du att det inte står rätt till kan du kontakta socialnämndens ordförande direkt...
    Jag har haft möte med socialchefen.

Jag mailade nämnden nu och gav dem fram till den 26:e att höra av sig.

Sedan blir det en IVO-anmälan.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-20 15:10:22 följande:
    Redan gjort och det finns ingen annan dokumentation än besluten och mail-växling. De gör ju inga anteckningar. Så det går inte att utläsa hur de gjort sin bedömning och på vilken grund.
    ...och anser du att det inte står rätt till kan du kontakta socialnämndens ordförande direkt...

Hej Ts, 

Det är Politikerna i Socialnämnden som är ansvariga, då tjänstemannaansvaret togs bort 1974. (det finns krafter på att införa det igen)

Visst kan du göra en IVO-anmälan men det finns även JO och JK, IVO brukar betecknas som lite tandlösa.

Läsvärt beträffande dokumentationskraven på Socialtjänsten

Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten
    Handboken ska underlätta tillämpningen av de lagar och regler som gäller socialnämndens handläggning av ärenden. Den kompletterar Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:5) om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS, som trädde i kraft den 1 januari 2015.

www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-1-10
  • Anonym (Anteckningar)
    Ts då jag förstår att du är part i detta så har du all rätt att begära ut samtliga allmänna handlingar i ärendet och där se vad som sägs, och anser du att det inte står rätt till kan du kontakta socialnämndens ordförande direkt och får du inte gehör där så gör du en skrivelse till Förvaltningsrätten (skickas normalt till socialnämnden för sedan skickas vidare till Förvaltningsrätten)

Socialtjänsten är en i många meningar konstig verksamhet med tjänstemän som inte tycker att lag och ordning är så viktigt utan eget tyckande väger tyngre. Så det är en tungrodd organisation att kämpa mot.
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-20 15:10:22 följande:

Jag har fått svar från Socialnämnden...

En person med befattningen Tf Ifo på socialnämnden, vad nu det står för... Tillförordnad informationsansvarig...eller?

Lustigt nog samma person som jag fått svar från några gånger tidigare, när socialchefen vidarebefordrat mina frågor.

Personen ifråga ger inga svar och säger sig inte vara intresserad av att diskutera saken.

Jag vidarebefordrade då mailet till i stort sett samtliga i socialnämnden och även ordförandeposterna i kommunstyrelsen.

Ovan nämnda person fanns inte med på listan av socialnämndens ledamöter, ordförande, vice ordförande och ersättare.

• Anonym (Anteckningar)
    Anonym (---...---) skrev 2018-09-20 22:30:42 följande:
    Hej Ts, 

Det är Politikerna i Socialnämnden som är ansvariga, då tjänstemannaansvaret togs bort 1974. (det finns krafter på att införa det igen)

Visst kan du göra en IVO-anmälan men det finns även JO och JK, IVO brukar betecknas som lite tandlösa.
    Frågan är hur man ska utforma en anmälan till JO eller JK?

Vilka lagar är det som är relaterade för de utredningar de är inriktade på?

Handboken ska underlätta tillämpningen av de lagar och regler som gäller socialnämndens handläggning av ärenden. Den kompletterar Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:5) om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS, som trädde i kraft den 1 januari 2015.

Denna finns självklart med bland de styrdokument jag hänvisar till.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-20 23:32:54 följande:

Hej Ts, det finns inga formella krav när det gäller en JO resp. JK anmälan, skriv enkelt vad det är som du tycker att har skötts på ett felaktigt sätt, har du bevis kan dessa bifogas.
  • Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-20 23:32:54 följande:

Det du även kan hävda är en av våra grundlagar, Regeringsformen som bl.a. reglerar hur ALLA myndigheter och de som arbetar på dessa ska förhålla sig och då är objektivitetsprincipen speciellt intressant
  • Anonym (Anteckningar)

Har nu en mail-växling med vad jag tror, en ledamot + ordförande i nämnden.
    De hänvisar tillbaka till förvaltningen, men missar det faktum att det först var socialchefen som vidarebefordrade till nämnden och att nämnden svarat genom vad jag uppfattar som tillförordnad informationschef.

• Anonym (---...---)
    Anonym (Anteckningar) skrev 2018-09-22 17:23:17 följande:

Har nu en mail-växling med vad jag tror, en ledamot + ordförande i nämnden.
    De hänvisar tillbaka till förvaltningen, men missar det faktum att det först var socialchefen som vidarebefordrade till nämnden och att nämnden svarat genom vad jag uppfattar som tillförordnad informationschef.

Det är tyvärr ganska vanligt att de försöker att hänvisa tillbaka till tjänstemännen för att komma undan ansvar. Men det är bra att stå på sig och om det behövs förklara hur det ser ut, nämligen att det är politikerna som är ansvariga och att de inte kan komma undan detta ansvar.
  • Anonym (Anteckningar)
    Hej Ts, 

Känner du till något mer som reglerar kommunikation och myndighetens skyldighet att svara på relevanta frågor än följande?

Förvaltningslagen
    1§, 5§, 6§, 7§, 8§, 9§, 10§, 20§, 23§, 25§, 32§ och 33§

Svar på tråden Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?