Anteckningar - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?
Anteckningar hos socialtjänstenMin fråga gäller anteckningar i olika ärenden som socialförvaltningen eller socialnämnden hanterar. Typ aktanteckningar eller journalanteckningar eller vad det nu kallas hos sociala myndigheter.
Jag ställde frågan i en annan tråd, men jag vill nu att just denna fråga uppmärksammas och startar därför en ny tråd specifikt om denna fråga.
Jag upplevde brister i socialnämdens arbete i ärenden som berör mig.
Så jag bad dem om utskrifter av alla anteckningar, beslut, beslutsunderlag och mailväxling mellan mig och nämnden eller på nämnden särskild medarbetare, för att kontrollera hur de arbetat.
Jag har varit i kontakt med dem sedan hösten 2017, haft minst fyra möten, ett antal telefonsamtal och mängder med mail mellan oss.
När jag får hem den utskrivna dokumentationen så finns bara två anteckningar och de är ganska kortfattade och innehåller inte mycket till information.
Igår hade jag möte med en handläggare och ställer frågan. Handläggaren bekräftar att de två anteckningarna är de enda som finns och att det är så de jobbar.
Jag baxnar när jag hör detta.

Hur kan man utföra det jobb nämnden har ansvar att sköta utan att göra anteckningar?
Kan man verkligen göra så enligt de lagar och regler socialnämnden har att följa?
Läser jag socialtjänstlagen kan jag i många paragrafer se en antydan om att anteckningar är/ska/bör vara rutin, även om så inte uttrycks direkt.
Dock finner jag det mer påtaglig och direkt omnämnt i SoL kap 11 5§, 6§ och 8§ samt förvaltningslagens 27§ till stöd för min uppfattning.
Vad anser du som jobbar med detta?
Vad är din tolkning av nämnda lagar, som har erfarenhet och kunskap i socialtjänstlagen och sociala myndigheters arbete?
Hur går jag nu vidare med detta?