• Anonym­NH
    Äldre 29 Aug 00:25
    4819 visningar
    17 svar
    17
    4819

    Ekonomi

    Hej!

    Hur gamla var ni när ni fick ert första barn? Och hur gjorde ni för att klara ekonomin?

  • Svar på tråden Ekonomi
  • Anonym (Qwe)
    Äldre 29 Aug 07:03
    #1

    31 år och hade en bra Sgi.

  • Anonym (Qwe)
    Äldre 29 Aug 07:04
    #2

    Sorry, på mobilversionen ser man inte vilken kategori frågan ligger i!

  • Anonym (Greta­)
    Äldre 29 Aug 07:44
    #3

    Nu är det många år sedan men jag var precis 20 när första barnet kom.

    Jag började arbeta före barnet var 12 månader och den arbetslöse pappan fick ta hand om barnet.

    Vi gjorde så att vi hade få (hyra, telia, tv)räkningar varje månad och gjorde en matbudget (med matlista).

    Vi handlade på rea, röda priser och endast hm typ.

    Så gjorde vi för att få ekonomin att gå ihop men det var som sagt var många år sedan.

  • Anonym (Mia)
    Äldre 29 Aug 21:53
    #4

    Jag var 20. Jag hade jobbat sen jag var 16, men när jag blev gravid bestämde jag mig för att ta mig i kragen och skaffa mig en ordentlig utbildning istället. Så i slutet av graviditeten sa jag upp mig och började läsa in gymnasiet på distans. Totalt var jag hemma 3 år och tog ut föräldrapenning och CSN under tiden. Sedan började sonen i förskola och jag fortsatte på högskolan och hade då CSN plus lite sidoinkomster. Min man arbetade.

  • Äldre 29 Aug 22:01
    #5

    35 och 33, både hade stadiga jobb så det var ringet problem.

  • Anonym (Rut)
    Äldre 29 Aug 22:05
    #6

    25år

    Hade ok sgi mannen hade ok lön och vi levde ekonomisk och hade en stor buffert i fall det skulle bli knapert men den behövde vi inte använda.

  • Anonym (S)
    Äldre 29 Aug 22:19
    #7

    27 år. Utbildade oss och började arbeta först, nådde maxtaket för FP. Om man har möjlighet att planera så är det klokt att först ordna goda förutsättningar för att ta hand om ett barn, så som utbildning, arbete, bostad osv. Då behöver man förhoppningsvis inte fundera över hur man skall "klara ekonomin" :)

  • Äldre 30 Aug 13:22
    #8

    Det var framförallt viktigt för oss att planera hur pengarna gick åt, och ta en titt på samtliga utgifter som krävde betalning. Sedan hade vi även ett separat matkonto där vi lade in en fast peng varje månad, som var baserat på en peng vi räknat ut tidigare.


    www.PysslaBoxen.se - Månatlig prenumerationsbox för barn och familjer.
  • Äldre 30 Aug 20:27
    #9

    Fick vårt första barn det år vi skulle fylla 26 och ekonomin var inga problem. Vi hade haft ett antal år på oss att plugga, resa, jobba och skaffa oss förutsättningar att börja bilda familj.

    Jag tycker att man har ett ansvar när det gäller barn och familj, att när man faktiskt har en möjlighet att styra själv om man väljer att bli gravid eller inte, så bör man vänta lite tills man har ordnat ekonomi, jobb och boende.

    Man behöver inte vänta 10 år, och även om man vill bli en "ung förälder " så hinner man med en utbildning på 2-3-4 år samt att jobba ett år eller två och kan ändå få barn när man är 25-26 om man vill det. Så att man kan ge sina barn den uppväxt som man önskar för dem. Ha råd att gå ner i tid om man vill det, ha råd att låta barnen gå på aktiviteter om de vill det osv.

  • Äldre 30 Aug 20:32
    #10
    Anotherone skrev 2018-08-30 20:27:44 följande:

    Fick vårt första barn det år vi skulle fylla 26 och ekonomin var inga problem. Vi hade haft ett antal år på oss att plugga, resa, jobba och skaffa oss förutsättningar att börja bilda familj.

    Jag tycker att man har ett ansvar när det gäller barn och familj, att när man faktiskt har en möjlighet att styra själv om man väljer att bli gravid eller inte, så bör man vänta lite tills man har ordnat ekonomi, jobb och boende.

    Man behöver inte vänta 10 år, och även om man vill bli en "ung förälder " så hinner man med en utbildning på 2-3-4 år samt att jobba ett år eller två och kan ändå få barn när man är 25-26 om man vill det. Så att man kan ge sina barn den uppväxt som man önskar för dem. Ha råd att gå ner i tid om man vill det, ha råd att låta barnen gå på aktiviteter om de vill det osv.


    Snabbt jobbat med både plugg/jobb och barn. Vi kände oss inte mogna förren 32/30 men tyvärr så var det inte så enkelt för oss utan tog 3 år innan vi fick första.
  • Äldre 30 Aug 21:07
    #11
    +1
    PH76 skrev 2018-08-30 20:32:51 följande:

    Snabbt jobbat med både plugg/jobb och barn. Vi kände oss inte mogna förren 32/30 men tyvärr så var det inte så enkelt för oss utan tog 3 år innan vi fick första.


    Ja den biten hade vi tur med när vi väl bestämde oss. Sånt vet man ju rimligen inte i förväg.
  • Anonym (Ag)
    Äldre 30 Sep 20:27
    #12

    Jag är 18 och har en son på 8 veckor, min sambo har fast jobb som svetsare och jag har jobbat extra tills nu i år då jag tog studenten. Vi bor billigt i vårat hus, har inga lån. Vi klarar oss bra på min sambos lön så jag tar nästan inte ut några föräldra dagar alls men jag jobbar lite extra för att jag tycker om det. Vi har även två hundar, köper väll kanske inte den dyraste maten och så, vi kan ju inte lägga undan lika mkt pengar längre men vi hade sparat en hel del innan. Tycker vi klarar oss bra ekonomiskt fast vi egentligen bara lever på en inkomst. Allt går om man vill och ångrar aldrig att vi skaffade barn tidigt!

  • Fru Ve
    Äldre 1 Oct 13:03
    #13

    23 år bägge två. Hade inte speciellt mycket pengar. Klarade oss bra ändå genom att bo i en tvåa och dra in på onödiga utgifter. Hade mest begagnade saker och kläder till barnet, köpte också så lite som möjligt åt oss själva. Småbarn behöver mest kärlek, närhet och uppmärksamhet, det materiella är mindre viktigt. Vi åkte tex inte på någon riktig semester förrän sonen var 5-6 år men innan dess var han lika nöjd med att leka i parken hemma.

  • Anonym (18 år)
    Sat 16 Nov 2019 23:34
    #14

    Var 18 år och blev tämligen omedelbart ensamstående. Till sonen började på förskola strax efter 1 års ålder så fylldes föräldrapenningen ut med försörjningsstöd. Därefter började jag studera och klarade mig på studielån, när sonen blev äldre började jag också jobba vid sidan om. Hela tiden ensamstående.

    Planerar nu barn nr 2 med en ny man, är 30 år och sååå tacksam över min lön på ca. 30 000 kr efter skatt (+ sambons liknande inkomst). Det är ett gissel och en stress att behöva vända på varje krona och alltid välja billigaste alternativet.

  • Anonym (Anony­m Pappa)
    Fri 1 May 2020 22:56
    #15

    Det tog mig ett tag att inse men att lägga upp en strukturerad budget och följa den väldigt disciplinerat är det som hjälpte mig mest. Att sedan dessutom börja spara så mycket jag kan varje månad är något som jag kommer vara stolt över när barnen är över 18 och de kan få lite hjälp på traven :) Här finns en bra sammanställning kring hur du kan lägga upp en budget: 
    familjefavoriter.com/familjebloggen/lagga-upp-budget

  • Anonym (Anony­m Pappa)
    Fri 1 May 2020 22:56
    #16

    Det tog mig ett tag att inse men att lägga upp en strukturerad budget och följa den väldigt disciplinerat är det som hjälpte mig mest. Att sedan dessutom börja spara så mycket jag kan varje månad är något som jag kommer vara stolt över när barnen är över 18 och de kan få lite hjälp på traven :) Här finns en bra sammanställning kring hur du kan lägga upp en budget: 
    familjefavoriter.com/familjebloggen/lagga-upp-budget

  • Anonym (Anony­m Pappa)
    Fri 1 May 2020 22:56
    #17

    Det tog mig ett tag att inse men att lägga upp en strukturerad budget och följa den väldigt disciplinerat är det som hjälpte mig mest. Att sedan dessutom börja spara så mycket jag kan varje månad är något som jag kommer vara stolt över när barnen är över 18 och de kan få lite hjälp på traven :) Här finns en bra sammanställning kring hur du kan lägga upp en budget: 
    familjefavoriter.com/familjebloggen/lagga-upp-budget

  • Anonym (Anony­m Pappa)
    Fri 1 May 2020 22:56
    #17

    Det tog mig ett tag att inse men att lägga upp en strukturerad budget och följa den väldigt disciplinerat är det som hjälpte mig mest. Att sedan dessutom börja spara så mycket jag kan varje månad är något som jag kommer vara stolt över när barnen är över 18 och de kan få lite hjälp på traven :) Här finns en bra sammanställning kring hur du kan lägga upp en budget: 
    familjefavoriter.com/familjebloggen/lagga-upp-budget

  • Anonym (Anony­m Pappa)
    Fri 1 May 2020 22:56
    #17

    Det tog mig ett tag att inse men att lägga upp en strukturerad budget och följa den väldigt disciplinerat är det som hjälpte mig mest. Att sedan dessutom börja spara så mycket jag kan varje månad är något som jag kommer vara stolt över när barnen är över 18 och de kan få lite hjälp på traven :) Här finns en bra sammanställning kring hur du kan lägga upp en budget: 
    familjefavoriter.com/familjebloggen/lagga-upp-budget

Svar på tråden Ekonomi