• AAAN89

Betala 40% i skatt?

Har blivit anställd av ett bemanningsföretag och deras standard är 40% skatt som dras av nettolönen, men man får också välja själv hur mycket man vill betala. Bor i en kommun där skattebn är 32%, men jag är som sagt anställd av bemanningen. Hur mycket skatt ska jag betala minst för att inte bli återbetalningsskyldig?

• Svar på tråden Betala 40% i skatt?
  • Kjell2
    AAAN89 skrev 2018-08-30 01:22:27 följande:

Har blivit anställd av ett bemanningsföretag och deras standard är 40% skatt som dras av nettolönen, men man får också välja själv hur mycket man vill betala. Bor i en kommun där skattebn är 32%, men jag är som sagt anställd av bemanningen. Hur mycket skatt ska jag betala minst för att inte bli återbetalningsskyldig?

Beror på din årsinkomst. Kolla din uppskattade årsinkomst mot rätt skattetabell.

Om din kommun har 32% skatt är det inte samma sak som att alla ska dra 32%. Har man låg årsinkomst blir det mindre, hög mera.
  • sextiotalist
    AAAN89 skrev 2018-08-30 01:22:27 följande:

Hämta ut en skattetabell (32) och lämna in den till arbetsgivaren. Har du andra inkomster som gör att du riskerar att hamna över brytpunkten för statlig skatt kan du be skattemyndigheterna beräkna en sk jämkning (vilket inte är automatiskt samma sak som lägre skatt)
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2018-08-30 07:30:53 följande:
    Beror på din årsinkomst. Kolla din uppskattade årsinkomst mot rätt skattetabell.

Om din kommun har 32% skatt är det inte samma sak som att alla ska dra 32%. Har man låg årsinkomst blir det mindre, hög mera.
    Det krävs rät höga inkomster om det ska bli så, jag betalar statlig skatt men betalar ändå ungefär 27 %
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2018-08-30 07:34:59 följande:
    Det krävs rät höga inkomster om det ska bli så, jag betalar statlig skatt men betalar ändå ungefär 27 %
    Fel av mig - Du har helt rätt. Jag borde ha skrivit "rätt hög inkomst" istället för bara "hög inkomst". Ursäkta
  • sextiotalist
    AAAN89 skrev 2018-08-30 10:21:24 följande:

Jag kommer att tjäna 54000:- i månaden.

Gå in på skatteverket och se vad din skatt ska bli.
    Är för övrigt rätt förvånad att det finns de som tjänar 54 000 i månaden och ändå inte har kolla hur man betalar skatt och vad en skattetabell är.
  • Kjell2
    AAAN89 skrev 2018-08-30 10:21:24 följande:

Jag kommer att tjäna 54000:- i månaden.

För att kunna räkna ut rätt preliminär skatt behöver du veta uppskattat årsinkomst för kallenderåret. Sen går du in på rätt skattetabell för att se hur mycket preliminär skatt som ska dras.

På lång sikt kommer det bli rätt. Dras det för mycket preliminär skatt får du tillbaka året efter, för lite kommer du få betala det som saknas senare.

• AAAN89
    sextiotalist skrev 2018-08-30 10:48:42 följande:

Gå in på skatteverket och se vad din skatt ska bli.

Är för övrigt rätt förvånad att det finns de som tjänar 54 000 i månaden och ändå inte har kolla hur man betalar skatt och vad en skattetabell är.

Jag har inte tjänat så mycket innan och det här med att jobba inom bemanning är nytt för mig, sååå var ej så dömande!
  • AAAN89
    Kjell2 skrev 2018-08-30 10:58:02 följande:

För att kunna räkna ut rätt preliminär skatt behöver du veta uppskattat årsinkomst för kallenderåret. Sen går du in på rätt skattetabell för att se hur mycket preliminär skatt som ska dras.

På lång sikt kommer det bli rätt. Dras det för mycket preliminär skatt får du tillbaka året efter, för lite kommer du få betala det som saknas senare.

Tack det ska jag göra!
Svar på tråden Betala 40% i skatt?