Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?
Är så less på detta nu. Behöver hjälp med vad detta skulle kunna bero på.
Blev gravid naturligt på första försöket med mitt ex. Inga problem med den graviditeten. En massa symtom tidigt.
Försökte bli gravid med min nuvarande i 2.5 år. Både naturligt och inseminationer. Inget hände. Inte ett enda plus. Vände oss till IVF och fick embryon som såg perfekta ut. Blev gravid men fick missfall i v.6. Försökte med frysta embryon och blev gravid igen men fick missfall igen, i v.4-5. Gjorde ny färsk IVF, denna gången med donatorsperma för att vara säkra på att problemet inte ligger hos min partner eller just oss tillsammans, och jag blev gravid men nu genomgår jag missfall igen (i v.5). Problemet verkar alltså ligga hos mig, inte min partner.
- Jag är 27 år (var 26 vid de två tidigare missfallen).
- Har testat antibiotikakur två gånger utifall att jag skulle få infektion efter äggplock.
- Har testat blodtunnande sprutor.
- Har testat aspirin.
- Har testat prednisolon.
- Har fått progesteron vid alls tre graviditeter, högre dos nu vid denna.
- Äggstockar, livmoder, äggledare ser normala ut.
- Spermierna ser bra ut (har dessutom som sagt till och med testat med donatorsperma).
- Hinnan i livmodern ser bra ut.
- IVF har gjorts vid två olika kliniker så det borde inte bero på kliniken.
Jag tänker att det kanske beror på kromosomfel. Jag kanske har något fel som gör att alla, eller nästan alla, är genetiskt onormala? Men hur kunde jag då ha en normal graviditet med friskt barn på första försöket för några år sen?
Någon som har några tips eller aning om vad som kan vara orsak till att jag inte blir gravid naturligt längre och dessutom får massa missfall efter ivf? Är så ledsen och uppgiven nu. Vet inte ens om det är nån idé att försöka mer. Det verkar ju uppenbarligen inte fungera vad vi än gör.