• Anonym (Trådstartaren)

Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?

Är så less på detta nu. Behöver hjälp med vad detta skulle kunna bero på.

Blev gravid naturligt på första försöket med mitt ex. Inga problem med den graviditeten. En massa symtom tidigt. 

Försökte bli gravid med min nuvarande i 2.5 år. Både naturligt och inseminationer. Inget hände. Inte ett enda plus. Vände oss till IVF och fick embryon som såg perfekta ut. Blev gravid men fick missfall i v.6. Försökte med frysta embryon och blev gravid igen men fick missfall igen, i v.4-5. Gjorde ny färsk IVF, denna gången med donatorsperma för att vara säkra på att problemet inte ligger hos min partner eller just oss tillsammans, och jag blev gravid men nu genomgår jag missfall igen (i v.5). Problemet verkar alltså ligga hos mig, inte min partner. 

- Jag är 27 år (var 26 vid de två tidigare missfallen).
    - Har testat antibiotikakur två gånger utifall att jag skulle få infektion efter äggplock. 
    - Har testat blodtunnande sprutor. 
    - Har testat aspirin. 
    - Har testat prednisolon.
    - Har fått progesteron vid alls tre graviditeter, högre dos nu vid denna. 
    - Äggstockar, livmoder, äggledare ser normala ut.
    - Spermierna ser bra ut (har dessutom som sagt till och med testat med donatorsperma). 
    - Hinnan i livmodern ser bra ut.
    - IVF har gjorts vid två olika kliniker så det borde inte bero på kliniken.

Jag tänker att det kanske beror på kromosomfel. Jag kanske har något fel som gör att alla, eller nästan alla, är genetiskt onormala? Men hur kunde jag då ha en normal graviditet med friskt barn på första försöket för några år sen?

Någon som har några tips eller aning om vad som kan vara orsak till att jag inte blir gravid naturligt längre och dessutom får massa missfall efter ivf? Är så ledsen och uppgiven nu. Vet inte ens om det är nån idé att försöka mer. Det verkar ju uppenbarligen inte fungera vad vi än gör.

• Svar på tråden Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?
  • Tumvante
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-08-31 23:18:36 följande:

Jasså? Jag har ju läst om folk som gjort genetiskt test på sina embryon och inte haft ett enda normalt embryo av massa embryon vid IVF ena gången och typ 1 normalt andra gången osv. Ytterst få normala alltså.

Hmm, hörde bara min läkare i ett radioprogram igår, och tyckte han skrev att vid kromosomfel hos mamman var 50 % av äggen påverkade.
  • Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-09-01 09:12:13 följande:

Trådstartaren - Ytterligare ett alternativ om du misstänker att det endast är dina ägg som är problemet är att göra dubbeldonation/embryodonation dvs både äggdonation och spermiedonation. Det kommer att bli lagligt i Sverige efter den 1 januari 2019.

Jag har nu kontaktat ivf serum så får vänta och se om de svarar. Var köper man urinprovrör? Apoteket kanske?

Det är ju ett alternativ för många, dock inte för mig. Kan inte tänka mig ett barn som inte är mitt genetiskt. Inte just nu i alla fall. Det betyder dock absolut inte att jag tycker det är fel på något sätt. Vi har som sagt testat spermadonation för min partner kände inte att det genetiska är så viktigt för honom personligen. Så man är olika.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Tumvante skrev 2018-09-01 09:22:26 följande:
    Hmm, hörde bara min läkare i ett radioprogram igår, och tyckte han skrev att vid kromosomfel hos mamman var 50 % av äggen påverkade.
    Jaha okej. Är dock rätt säker på att det inte stämmer. Kanske att gränsen går vid 50%, att det räknas som onormalt då men att det kan vara högre procent än så som har genetiska/kromosomfel?
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-09-01 09:41:40 följande:

Jag har nu kontaktat ivf serum så får vänta och se om de svarar. Var köper man urinprovrör? Apoteket kanske?

Det är ju ett alternativ för många, dock inte för mig. Kan inte tänka mig ett barn som inte är mitt genetiskt. Inte just nu i alla fall. Det betyder dock absolut inte att jag tycker det är fel på något sätt. Vi har som sagt testat spermadonation för min partner kände inte att det genetiska är så viktigt för honom personligen. Så man är olika.

Urinprovrör och koksaltlösning kan man köpa på Apoteket. Vadderad påse av minsta storlek köpte jag på Clas Ohlsson och frimärken på Pressbyrån.

Instruktionen med all info om hur man ska göra, inkl adressen att posta till skrev jag ut från ivfSerums hemsida.

Man behöver inte ta kontakt med kliniken först, för att göra Mensblodprovet. Man bara köper alla saker som behövs, fyller provröret när man har mens, späder med lite koksaltlösning och postar det. Man ska också skriva ner sina kontaktuppgifter inkl epostadress på ett papper och skriva att man vill göra BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet, och lägga det pappret i den vadderade påsen.

Sen när det kommit fram till kliniken så skickar de dig en faktura via mail. Efter att de fått din betalning så analyseras testet och du får ditt testresultat.
  • Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-09-01 11:34:21 följande:

Urinprovrör och koksaltlösning kan man köpa på Apoteket. Vadderad påse av minsta storlek köpte jag på Clas Ohlsson och frimärken på Pressbyrån.

Instruktionen med all info om hur man ska göra, inkl adressen att posta till skrev jag ut från ivfSerums hemsida.

Man behöver inte ta kontakt med kliniken först, för att göra Mensblodprovet. Man bara köper alla saker som behövs, fyller provröret när man har mens, späder med lite koksaltlösning och postar det. Man ska också skriva ner sina kontaktuppgifter inkl epostadress på ett papper och skriva att man vill göra BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet, och lägga det pappret i den vadderade påsen.

Sen när det kommit fram till kliniken så skickar de dig en faktura via mail. Efter att de fått din betalning så analyseras testet och du får ditt testresultat.

Okej tack så mycket för informationen. Har precis fått svar från kliniken också, samma som du skriver :)
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-09-01 11:54:20 följande:

Okej tack så mycket för informationen. Har precis fått svar från kliniken också, samma som du skriver :)

Bra att du fick svar från kliniken, de brukar vara snabba att svara. Ett bra tips är att redan nu införskaffa alla 5 saker som behövs inför testet, och samla dem i en kasse i god tid innan nästa mens börjar, så slipper man ut och fixa allt efter mensen kommit.

Lycka till !
  • TÅV

Har två barn sen tidigare och ville ha ett till med ny partner vid 35 års ålder. Blev lätt gravida två gånger med slutade med MA. Gick till en zonterapeut jag läst om men misstänkte att jag började bli för gammal. Han sa att min sköldkörtel spökade. Jag fick fyra behandlingar hos honom innan jag fick klartecken att försöka igen. På första försöket blev jag gravid igen, nästan 38 år gammal, och denna gången tvillingar. Är nu 35 veckor igenom och ser fram mot att snart ha dem här. Övertygad om att han fick balanserat något som var i obalans. Vill med detta inlägg ge någon en gnutta hopp även om det ser mörkt ut. Har själv en syster som genomgått ivf och förminskar ingens fertilitetsstrul! Våga testa!

• UndrandeSökare
    TÅV skrev 2018-09-01 13:34:00 följande:

Har två barn sen tidigare och ville ha ett till med ny partner vid 35 års ålder. Blev lätt gravida två gånger med slutade med MA. Gick till en zonterapeut jag läst om men misstänkte att jag började bli för gammal. Han sa att min sköldkörtel spökade. Jag fick fyra behandlingar hos honom innan jag fick klartecken att försöka igen. På första försöket blev jag gravid igen, nästan 38 år gammal, och denna gången tvillingar. Är nu 35 veckor igenom och ser fram mot att snart ha dem här. Övertygad om att han fick balanserat något som var i obalans. Vill med detta inlägg ge någon en gnutta hopp även om det ser mörkt ut. Har själv en syster som genomgått ivf och förminskar ingens fertilitetsstrul! Våga testa!

Tog du blodprover på Tsh, T3 och T4 och fick du receot på Levaxin mot sköldkörteln?

Jag har själv problem med sköldkörteln och äter Levaxin mot det sen väldigt många år tillbaka.
  • TÅV

Nej, inga tester på sköldkörteln inom sjukvården. Lät zonterapin vara en chansning som visade sig falla väl ut. Vet bara att det gjorde skillnad i min kropp, och allt han sa skulle hända fysiskt efter behandlingarna även inträffade...

• Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-08-31 20:53:55 följande:

Hej Trådstartaren !

Jag beklagar dina fertilitetsproblem, vi har haft 6 missfall och har gjort ett flertal utredningar utomlands.

Jag ska försöka hjälpa dig om du vill.

Dina fertilitetsproblem kan bero på olika orsaker tex dold infektion i livmodern, död vävnad i livmodern efter förra graviditeten, ditt immunförsvar etc etc

Det är omöjligt att svara på exakt orsak utan undersökningar och tester.

Jag rekommenderar att du börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest, det gör man hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visar något. Om man har baciller därinne så kan de orsaka minus eller missfall.

Man gör Locus Medicustestet och 11 in one, det kostar tillsammans 300euro. Om några baciller hittas så får både du och din man en rejäl kur antibiotika (på upp till 25 dagar beroende på vad som hittas) på EU-recept som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda parter måste behandlas samtidigt och lika länge, för annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Du behöver bara 5 saker.

En vadderad påse av minsta storlek

Några frimärken

Koksaltlösning (att späda blodet med lite i provröret så det inte torkar in)

Urinprovrör med skruvkork

Infomaterialet inkl adress att posta till, du hittar det om du googlar på ivfSerum Aten infection screening.

Jag kan också tipsa dig om sidan www.fertilitetsguiden.com samt boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Hör av dig om du har några frågor.

Nån aning om hur mycket blod man måste ta och hur många frimärken som behövs?
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-09-05 18:54:15 följande:
    Nån aning om hur mycket blod man måste ta och hur många frimärken som behövs?
    Jag fyllde nog halva provröret med blod och sen lite koksalt på det så det inte torkar in på vägen till labbet.

Jag använde 2 vanliga svenska frimärken, men allt beror på vad paketet väger och om det är skrymmande (hur tjockt det är) eller inte skrymmande.

Jag rekommenderar att du går till ett postombud och ber att de väger det färdiga paketet och kollar om det är skrymmande eller inte så får du veta exakt hur många frimärken som behövs.

Då drar de paketet genom en speciell fyrkantig mall.
    Går det igenom mallen utan problem så är det INTE skrymmande och blir billigare.

Går det INTE IGENOM så är det skrymmande, och då blir det dyrare (några fler frimärken).

Så köp den minsta vadderade påsen du kan hitta, så blir det billigare !
    Kom ihåg att skriva ett följebrev med ditt namn, postadress, födelsedag och alla kontaktuppgifter inkl mailadress. Så får du ett mail med fakturan när paketet kommit fram.
  • UndrandeSökare
    Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

Lycka till !
  • Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-09-05 19:09:15 följande:
    Jag fyllde nog halva provröret med blod och sen lite koksalt på det så det inte torkar in på vägen till labbet.

Jag använde 2 vanliga svenska frimärken, men allt beror på vad paketet väger och om det är skrymmande (hur tjockt det är) eller inte skrymmande.

Jag rekommenderar att du går till ett postombud och ber att de väger det färdiga paketet och kollar om det är skrymmande eller inte så får du veta exakt hur många frimärken som behövs.

Då drar de paketet genom en speciell fyrkantig mall.
    Går det igenom mallen utan problem så är det INTE skrymmande och blir billigare.

Går det INTE IGENOM så är det skrymmande, och då blir det dyrare (några fler frimärken).

Så köp den minsta vadderade påsen du kan hitta, så blir det billigare !
    Kom ihåg att skriva ett följebrev med ditt namn, postadress, födelsedag och alla kontaktuppgifter inkl mailadress. Så får du ett mail med fakturan när paketet kommit fram.
    Oj, halva provröret? Finns inte en chans att jag kommer få fram så mycket. Har hållit på med detta en halvtimme och har fått i några droppar i röret bara...
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - Om baciller skulle hittas vid ditt Mensblodtest, så se då till att du och mannen får varsitt recept på antibiotika av IvfSerum. Då kan man behöva kontakta kliniken och tala om mannens namn och födelsedag så att de kan skriva ut ett recept till honom också.

Om efter avslutad antibiotikakur ni fortfarande inte skulle bli gravida, så skulle jag rekommendera att ni bokar in tid hos ivfSerum för hysto, för om man har gått med baciller därinne så kan de ha orsakat död vävnad i livmodern som kan göra att man inte blir gravid ( de stör inplantationen) och då behöver man ta bort den döda vävnaden, detta går inte att ses annat än vid hysto, då man skickar in en mycket liten kamera och filmar hur det ser ut därinne och sen tar bort ev. död vävnad.
    Googla på ivfSerum hysto så kan du läsa mer.

Lycka till med Mensblodtestet !

• UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-09-05 19:20:48 följande:
    Oj, halva provröret? Finns inte en chans att jag kommer få fram så mycket. Har hållit på med detta en halvtimme och har fått i några droppar i röret bara...
    Det räcker säkert det du fyllt, fyll i lite kokaltlösning också så det inte torkar in på vägen till labbet. Skruva åt korken ordentligt, lägg i en liten plastpåse typ fryspåse och knyt igen och lägg provröret i kylskåpet om du inte ska skicka det i dag.

Jag har jätterikliga menstruationer det var därför det blev mycket för min del.
  • Anonym (Trådstartaren)
    UndrandeSökare skrev 2018-09-05 19:25:39 följande:
    Det räcker säkert det du fyllt, fyll i lite kokaltlösning också så det inte torkar in på vägen till labbet. Skruva åt korken ordentligt, lägg i en liten plastpåse typ fryspåse och knyt igen och lägg provröret i kylskåpet om du inte ska skicka det i dag.

Jag har jätterikliga menstruationer det var därför det blev mycket för min del.
    Okej, jag skickar iväg det så får vi se. Tack för hjälpen!
  • UndrandeSökare
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-09-05 20:27:37 följande:
    Okej, jag skickar iväg det så får vi se. Tack för hjälpen!
    Varsågod, hoppas jag hjälpt dig ett steg vidare på vägen iallafall.
Svar på tråden Upprepade missfall, vad kan vara orsaken?