• Anonym (Nedbruten man)

Socialen försöker slita sönder vår familj.

Hej,

Jag och min fästmö har hamnat i en avskyvärd situation där vi nu behöver råd från folk med liknande erfarenheter. Hon är en godhjärtad mor som förlorade sin make för flera år sedan i en bilolycka och blev ensam med 2 pojkar. Jag är en person som levt ett ?dåligt? liv då jag är dömd för grovt vapenbrott och rån. Dvs, jag har avtjänat ett ex antal år på svenska anstalter och jag är medveten om att några av er kommer se ner på mig av den enkla anledningen. Jag älskar den här kvinnan av hela mitt hjärta och så som jag känner med henne har jag aldrig känt i någon tidigare relation. Allt verkade rätt okej i ?familjen? tills detta inträffade.

För några veckor sedan så kom fästmöns yngste in i vårt sovrum och frågade om jag var hans låtsaspappa varvid fästmön svarar:ja det är han.

Den äldste som är runt 18 kom in med en nagelsax och började sarkastiskt påpeka att jag är låtsaspappa. Jag minns inte det exakta ordvalet men efter den utväxlingen så satte han sig i våran säng trots upprepade tillsägelser från oss båda att gå ut ur vårat sovrum och började klippa tånaglarna. Nagelkkippet kastade han på mig/oss och där någonstans ruttnar jag ur och försöker få ur honom från vårt sovrum. Jag såg att något var på gång och jag ville avbryta det innan det eskalerade och därför ville jag ha ut honom från rummet och från min fästmö och hennes yngste.

Han svingade mot mig och högg mig flera gånger med saxen i tining, öra och hals. Jag kan inte tolka händelseförloppet på ett annat sätt än att han försökte döda mig alternativt skada mig allvarligt. Jag lyckas övermanna han utan att göra honom illa varpå kamplusten försvann och jag fick loss saxen ur hans hand. Där och då svor han och väste att vi skulle få, att han skall ringa polisen osv.

Han drog till med att han blev hotad, pistolhotad. Polisen kommer dit, jag vägrar anmäla eller låta mig förhöras innan advokat har tilldelats. Jag blev anhållen och släppt efter ca 24 timmar men under den tiden svepte socialtjänsten in och kollade läget. Båda blev omhändertagna och placerade på annan ort. Vid ?förhöret? som soc hade med familjen så lät knappt den äldste sonen fästmön komma till tals, de fick be honom att hålla käften så att hon skulle kunna få säga sitt. Han sade rakt ut till dem att han inte vill se sin mamma lycklig, att han hatar henne osv.

Hon är en otrolig kvinna som dragit en enorm börda själv i flera år där den äldste ?tyranniserat? henne och lillebrodern. Sålänge han fick som han ville så var det frid i hushållet. Hon har gjort så mycket mer för sina pojkar än vad många mammor gör, deras framtid är tryggad på det ekonomiska planet osv. Men så som den äldste agerat så verkar det som att han klandrar henne för faderns död?. jag är övertygad att han känner sorg för fadern osv. Att han såg sig som ?mannen? i hushållet. Jag försökte involvera honom då jag har redan från början sagt till fästmön att en relation med dig är en relation med er tre. Hon har blivit utnyttjad av dåliga människor och det har brännmärkt henne? hon kan ibland inte förstå hur jag kan vilja vara med en ?trasig? två barns mor. Hon ser inte den fina människan som jag ser bakom taggarna och murarna hon rest.

Den äldste sonen har knivskurit fästmön när hon ville ta tillbaka sin telefon/ipad från honom i hans rum. Hon anmälde inte det någonstans eftersom han ?hjälpte? henne att bandagera skadan innan hon åkte till sjukhuset för att bli sydd, han har misshandlat henne så gravt att hon inte kunde lämna huset på 14 dagar pga. Skadorna i ansiktet. Den yngre pojken är otrygg och osäker på sig själv, jag anser att det beror på otryggheten som fanns i huset då fästmön tassa på tå runt den äldste. Han kommenderade henne till att köpa hamburgare osv. Inte bad utan beordrade?

Nu kräver socialen att jag skall ut ur bilden, muntligt såklart, för att den yngre skall få komma hem. Jag tolkar det som att det skall vara pernament, har jag fel? Mig veterligen så kan dem inte kräva det, speciellt på avtjänade domar och straff. Men fästmön har tunnelseende och tror att hon kan lura soc, dvs. Att jag ?flyttar? men att vi fortsätter i hemlighet. Jag säger att vi måste ta detta till förvaltningsrätten och får en dom på det då jag är övertygad om att socialen gör något de ej har rätt till.

Det grova olaga hotet är nerlagt. Det blir inget av den anmälan som den äldste sonen gjorde. Men han är glad till kaoset som han ställt till med, hans skadeglädje lyser igenom och jag känner mig så maktlös då fästmön vill inte lyssna eller kämpa då hon litar på soc.

Vad skall vi göra?

• Svar på tråden Socialen försöker slita sönder vår familj.
  • Anonym (asdf)

Som vårdnadshavare har mamman ett ansvar för sitt yngsta barn. Hon har ett ansvar att se till att han har det bra. Eller åtminstone inte far illa. Lyckas hon inte skydda honom så har socialtjänsten en skyldighet att omhänderta honom.

Det din fästmö behöver göra är att skapa ett hem utan våld. Och se till att den yngstas viktigaste behov tillgodoses. Då kommer han få komma hem.

• Anonym (asdf)

Inte för att vara sådan men vad är din roll i den här soppan? Du säger att du suttit inne för våldsbrott. Mina funderingar är att du kanske inte är så stabil i humöret och dessutom kanske inte så van vid att uppfostra barn. Hur ser du på det själv?

• Anonym (svaghet)
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-04 16:34:21 följande:

Som vårdnadshavare har mamman ett ansvar för sitt yngsta barn. Hon har ett ansvar att se till att han har det bra. Eller åtminstone inte far illa. Lyckas hon inte skydda honom så har socialtjänsten en skyldighet att omhänderta honom.

Det din fästmö behöver göra är att skapa ett hem utan våld. Och se till att den yngstas viktigaste behov tillgodoses. Då kommer han få komma hem.

Nej, våldet står den vuxna storebrorsan för men soc bryr sig uppenbarligen inte ett dugg om den faran. Det är den oskyldiga styvfarsan som yngsta sonen kommer överens med som soc försöker tvinga bort. Soc bryr sig uppenbarligen inte ett dugg. 
  • Anonym (Magdalena)

Mamman måste välja sina barn framför dig. Att 18åringen beter sig som han gör finns säkert en bakgrund till som gör att man kan förstå hans reaktion. Det är vad man måste se till. Även om barnen är 18år så är man ändå förälder hela livet, och man kastar aldrig ut barnet och förbjuda dem att komma hem igen. Då kan jag lova en karriär som ts redan har haft. En trasig individ som aldrig får rätsida på sitt liv. Vad fan har hänt innan? Vrf har han blivit sådan? Det är inget som bara händer. Jag gissar på att du inte är den första trasiga mannen mamman tagit hem!! Tycker du ts ska lämna denna familj ifred, verkligen!! Hon måste ordna upp sitt liv själv. Även om "ni älskar varann" måste ni vara förnuftiga.

• Anonym (Magdalena)
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-04 16:46:29 följande:

Inte för att vara sådan men vad är din roll i den här soppan? Du säger att du suttit inne för våldsbrott. Mina funderingar är att du kanske inte är så stabil i humöret och dessutom kanske inte så van vid att uppfostra barn. Hur ser du på det själv?

Håller absolut med! Tror inte TS har ngn insikt alls i sig själv.
  • Anonym (Magdalena)
    Anonym (svaghet) skrev 2018-09-04 17:06:24 följande:

Nej, våldet står den vuxna storebrorsan för men soc bryr sig uppenbarligen inte ett dugg om den faran. Det är den oskyldiga styvfarsan som yngsta sonen kommer överens med som soc försöker tvinga bort. Soc bryr sig uppenbarligen inte ett dugg. 

Oskyldig? Bra förebild?

Sonen behöver sin mamma! Något har ju gått snett!
  • Anonym (Inte socialen)

Socialen försöker inte slita isär er familj. Däremot försöker den ge en trygg plats för det minderåriga barnet.

Det är den miljön ni måste fixa till.

• Anonym (Sluta skydda8)
    Anonym (svaghet) skrev 2018-09-04 17:06:24 följande:

Eftersom både mamman och TS håller käft om vad 18-åringen gjort så är det ju knappast så att soc inte bryr sig, de utgår från de info de fått. Att det förekommit våld i hemmet, oavsett vem som står för våldet så måste det yngre barnet skyddas från den miljön.
  • pyssel

Så när det verkligen bränner till så bekänner du färg: Dina egna problem att få ett lägenhetskontrakt framför mammans möjlighet att behålla vårdnaden. Ja du skrev något om att många utnyttjat henne.

Hon är inte bättre hon heller, om hon offrar sitt barn för en kille som vill driva sak.

Alla hästar hemma
  • Anonym (svaghet)
    Anonym (Magdalena) skrev 2018-09-04 17:43:17 följande:
    Oskyldig? Bra förebild?

Sonen behöver sin mamma! Något har ju gått snett!
    Ja eller har du någon dold information som bara du vet gällande ts där han är den som gjorde något fel? 

Precis den yngsta sonen behöver sin mamma och det är helt sjukt att soc förstör familjer och trasar sönder unga barn. 
    Anonym (Sluta skydda8) skrev 2018-09-04 17:52:33 följande:
    Eftersom både mamman och TS håller käft om vad 18-åringen gjort så är det ju knappast så att soc inte bryr sig, de utgår från de info de fått. Att det förekommit våld i hemmet, oavsett vem som står för våldet så måste det yngre barnet skyddas från den miljön.
    Soc ska inte förstöra familjer utifrån vad en psykiskt ostabil ung man säger. Det yngsta barnet måste absolut skyddas från våldet, och våldet kommer ifrån det äldsta barnet som behöver kastas ut(helst bli tvångsvårdad eller liknande men tvivlar på att det är möjligt).
  • Anonym (Inte socialen)
    Anonym (svaghet) skrev 2018-09-04 19:49:43 följande:
    Soc ska inte förstöra familjer utifrån vad en psykiskt ostabil ung man säger. Det yngsta barnet måste absolut skyddas från våldet, och våldet kommer ifrån det äldsta barnet som behöver kastas ut(helst bli tvångsvårdad eller liknande men tvivlar på att det är möjligt).
    och det är mamman som måste se till att det händer.
    Innan hon tar ansvar så förstår jag att man ser ett skyddsbehov av det yngre barnet.
  • Anonym (Sluta skydda8)
    Anonym (svaghet) skrev 2018-09-04 19:49:43 följande:

Ja eller har du någon dold information som bara du vet gällande ts där han är den som gjorde något fel? 

Precis den yngsta sonen behöver sin mamma och det är helt sjukt att soc förstör familjer och trasar sönder unga barn. Soc ska inte förstöra familjer utifrån vad en psykiskt ostabil ung man säger. Det yngsta barnet måste absolut skyddas från våldet, och våldet kommer ifrån det äldsta barnet som behöver kastas ut(helst bli tvångsvårdad eller liknande men tvivlar på att det är möjligt).

Men om soc inte vet att den unge mannen är instabil och varken TS eller mamman motsätter sig hand historia hur fan ska soc veta det?

De utsätter ju sig själva för det här genom att ljuga om vad som hände.
  • Anonym (-.-.-)
    Anonym (Nedbruten man) skrev 2018-09-04 13:49:59 följande:
    "frivilligt" är väl inte det ord jag skulle ha valt i sammanhanget... Men ja, enligt lagens mening så är det frivilligt.
    Jag håller med dig fullständigt, språkbruket inom socialtjänsten är ofta långt ifrån det vanliga människor lägger i orden.

Åtgärder inom Socialtjänstlagen SOL klassas som frivilliga, ofta lika frivilliga som att ha en pistol mot huvudet och få frågan vill du lämna ifrån dig din plånbok och det är helt frivilligt.

Undvik LVU till varje pris, då Era möjligheter och påverkansmöjlighet blir starkt begränsade.

Ta möjligheten till 30 min fri juridisk konsultation som de flesta advokatbyråer brukar erbjuda.
  • Miriam85

soc är det värsta jag vet, minns hur dem jaga vår familjen så länge och tog vår systerson och NEJ USCH, men kasta ut äldre sonen för han gör bara mer problem och han är en mördare typ, och försök fixa familjen nu när du är "mannen" i huset

• Colourfulrainbow

Jag vill först och främst ge dig en eloge för att du vänt om och förändrat ditt liv. Du har funnit en kvinna som du älskar och nu har du blivit bonuspappa. 

Var ska 18-åringen bo nu? Han är en direkt fara för mamman. Synd att hon inte anmälde honom efter misshandeln då hade det funnits något att gå på. Blev skadorna dokumenterade på något sätt? Åkte hon till sjukhuset eller vårdcentralen? Står det något om skadorna i hennes journal? 

Hör med en duktig advokat hur ni ska gå vidare. Ni behöver den hjälpen. 

• Anonym (ingen???)
    Anonym (Magdalena) skrev 2018-09-04 17:41:46 följande:
    Håller absolut med! Tror inte TS har ngn insikt alls i sig själv.
    Varför förutsätter alla att det inte finns en chans att TS lämnat sitt tidigare liv bakom sig?  
    Människor KAN förändras till det bättre då är det inte särskilt produktivt att låta dem lida och bli misstrodda resten av sitt liv. 

Här är ju uppenbarligen äldste sonen problemet  Han är 18 år - inget barn som ska skyddas och daltas med just bara för att han är barn till mamman  >Han är ett vuxet barn .  Skall därför behandlas som en vuxen dvs stå för sina handlingar och i detta fall tom brott 
  • pyssel
    Anonym (ingen???) skrev 2018-09-06 10:02:14 följande:

Varför förutsätter alla att det inte finns en chans att TS lämnat sitt tidigare liv bakom sig?  

Människor KAN förändras till det bättre då är det inte särskilt produktivt att låta dem lida och bli misstrodda resten av sitt liv. 

Här är ju uppenbarligen äldste sonen problemet  Han är 18 år - inget barn som ska skyddas och daltas med just bara för att han är barn till mamman  >Han är ett vuxet barn .  Skall därför behandlas som en vuxen dvs stå för sina handlingar och i detta fall tom brott 

Det verkar det inte alls som att alla förutsätter. Men det räcker inte, det visar de omogna resonemangen här i tråden.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Socialen försöker slita sönder vår familj.