• AlexSwe

Ser ner på mig för att jag??

Hej, Det är så att jag upplever att folk som känner att de inte är lika förmögna som mig ser ner på mig och är nonchalanta. Jag har alltid undrar varför det är så, Har fler polare som upplever samma sak. Jag gillar att klä mig fint, I fin klocka, stilrena chinos , skjorta instoppat, Snygga skor, och ha utseendet fixat. Men till exempel när jag sitter i tunnelbanan så kanske en vanlig människa runt i husby eller Rinkeby kolla på mig, checka in mig och sedan ser jag i hans ansikte att han typ inte gillar mig.

Varför är det då? Jag är inte så rik som folk tror men jag kanske har någon utstrålning omedvetet? Blir oftast dåligt behandlad av folk som är lite fattigare eller hur man ska säga . men upplever aldrig något sådant av folk som är i samma klass som mig eller rikare/ framgångsrikare. Jag HAR i hela mitt LIV SPARAT mina pengar och aldrig slösat på onödiga saker. FOLK bränner SINA PENGAR I BAREN , KROGEN , SLÖSAR PÅ ANDRA SKITSAKER. men bara för att jag har varit smart
    så känns de som om folk vill trycka ner mig på ett sätt. JAG är alltid artig mot folk och de fattiga kanske tolkar det som att jag tycker synd om dem? jag skryter inte utan är mig själv och har fortfarande respekten.

Varför är det så? Till exempel när jag var hos mina släktingar så klädde jag mig fint utomlands. Då kände jag att de kände sig underlägsna eller något.

Vill påpeka att jag är väldigt intellektuell och ser smart ut men jag vill inte leka dum eller klä mig i trasiga kläder för att folk ska Fatta.

Åsikter/ varför är det så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-04 17:30
    KAN NÅGON SMART KOMMA MED SVARET?

• Svar på tråden Ser ner på mig för att jag??
  • AlexSwe
    Tow2Mater skrev 2018-09-05 02:40:09 följande:
    Du kanske bröt mot normen? I flertalet länder klär man upp sig på jobbet och har mer ledig klädsel till kvällen/fest/middag, medan man i Sverige ofta gör tvärtom.
    varför? vad är det för norm? varför ska man se ner på en då?
  • AlexSwe
    Aumeå skrev 2018-09-05 08:17:54 följande:
    Vi brukar säga att pengar syns, upplever det liknande du gör, jag är företagare i en norrländsk stad , bästa du kan göra är att leva med lika sinnade, det beror på lite vart du går, jag var på dejt i sthlm, vi gick på söder, där fick vi positiva blickar, tjejen jag dejta var från Växjö , hon reflektera vad folk tittar på oss,hon hade inte upplevt det förut, men jag märker att det inte är någon skillnad från en mindre stad till storstan, man syns ändå.

Var till Newyork för några år sedan, vi hade förlovat oss, vi gjorde en massa saker, som att fara upp på empire state building , där ropar vakten Ni där! the married couple , ni får gå före i kön, samt tog helikopter tur runt frihetsgudinnan , även där ropar piloten , ni där,  ni får sitta framme och vi gick före kön, herre gud dom kan omöjligt sett förlovningsringarna först, utan någon utstrålning måste det vara. som sagt helt sjukt.

Ryktena går fortare, kan vara ute på krogen och folk jag prata med kan säga, jag vet vem du är! Jag har aldrig träffat eller ens sett personen i fråga.
    Visst vi är företagare, kör sportbilar, engång skrev expressen dom köpte lyxbilarna i din kommun, självklart var man med där, även om man själv vill hålla en låg profil.
    Samt många som du berätta kan döma en på en gång , beror lite på var man befinner sig, men fördomarna är som du beskriver.
    Kan du berätta lite mer, jag tror också att likasinnade är det bästa faktiskt. Varför får man sånna negativa blickar typ?
  • AlexSwe
    äldreochklokare skrev 2018-09-05 06:49:25 följande:

Du kanske tolkar inte lite för mycket när du sitter där på tunnelbanan? 

Personer du tänker glor på dig "elakt" kanske hade sett exakt likadana ut även om det satt någon annan där? 

Det har hänt även att jag var ny på ett jobb. Och killen började fråga mig saker. Vart bor du , kollade på min klocka , Även invandrarna på jobbet tyckte att jag försökte leka lite finare än alla andra. Jag var på semester och de frågade typ om jag åkte med business class och first jet Osv. sen har vi dem fattiga Som ger elaka blickar typ.
  • AlexSwe
    Tow2Mater skrev 2018-09-05 02:40:09 följande:
    Du kanske bröt mot normen? I flertalet länder klär man upp sig på jobbet och har mer ledig klädsel till kvällen/fest/middag, medan man i Sverige ofta gör tvärtom.
    varför tror du att det är tvärtom?
  • Aumeå
    AlexSwe skrev 2018-09-05 12:14:28 följande:
    Kan du berätta lite mer, jag tror också att likasinnade är det bästa faktiskt. Varför får man sånna negativa blickar typ?
    Mycket bygger på fördomar, nu kan man inte särskilja högutbildat från samtalet, hade en advokat för ett tag sedan, mellan förhandlingar prata vi lite företagande, han var anställd åt advokatbyrån, men bolla företagandet med mig, sedan kom vi in på livsstil och var man bor o kör för bil o så, Även om han var högutbildad så kände jag att han blev lite avvikande när han fick reda på vart /hur jag bodde, körde för bil o så. tror grund o botten hänger det på jantelagen.

Brukar ofta vara i Östersund, Bland Östersunds borna finns många som inte gillar Åre, jag har ofta frågat varför, varför gillar du inte Åre? den ligger skit när och är hur bra som helst?
    Får till svar, det är så mycket Stockholmare där, det är för exploaterat där, får även mer ärliga svar, för dyrt att vara där, folk är snobbiga osv...
    I mindre städer är fördomarna fler.

Mycket hänger på jantelagen, att man har lite mer frihet att kunna resa, vara ledig, köpa saker man vill,

Har ofta pratat med högutbildade personer, ibörjan trevliga, som advokaten, för att sedan kläcka ur sig,från tomma inte, i min värld är det fult o tjäna pengar, vi tycker utbildning är bättre.
    Jag brukar aldrig skylta om min lön, jag brukar aldrig nämna vart jag bor, eller vad jag kör för bilar, bruka bara nämna det när dom frågar aldrig annars. Blir som statusen för en god ekonomi stör dom flesta, jag är inte rik, men gott ställt på många sätt, har låga omkostnader på hus o så gör att jag får över massor av lön, men jag köpte hus jätte tidigt, med värdeökningar så bor man himla billigt nu. bytt hus ett par gånger oxå efter åren o nått vart jag är idag.

Med tanke på allt så är det jantelagen som kommer imellan, ibland visar folk fingret när man kommer med bilen, eller slänger ur sig glop ord, medans andra tycker det är kul med roliga bilar, visar tummen upp. blir ett antingen eller läger bland folk, vissa bryr sig extra mycket,(negativt) andra glada o vill veta mer.(positiva)
  • Aniiee

Tror det handlar mer om nyrikebeteendet och nyrikesparanoian och inte så mycket om pengarna i sig.  Det syns på två mils avstånd om en person är nyrik.

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • AlexSwe
    Aniiee skrev 2018-09-05 14:23:55 följande:

Tror det handlar mer om nyrikebeteendet och nyrikesparanoian och inte så mycket om pengarna i sig.  Det syns på två mils avstånd om en person är nyrik.

Hur ser man det?
  • AlexSwe
    Aumeå skrev 2018-09-05 13:22:00 följande:
    Mycket bygger på fördomar, nu kan man inte särskilja högutbildat från samtalet, hade en advokat för ett tag sedan, mellan förhandlingar prata vi lite företagande, han var anställd åt advokatbyrån, men bolla företagandet med mig, sedan kom vi in på livsstil och var man bor o kör för bil o så, Även om han var högutbildad så kände jag att han blev lite avvikande när han fick reda på vart /hur jag bodde, körde för bil o så. tror grund o botten hänger det på jantelagen.

Brukar ofta vara i Östersund, Bland Östersunds borna finns många som inte gillar Åre, jag har ofta frågat varför, varför gillar du inte Åre? den ligger skit när och är hur bra som helst?
    Får till svar, det är så mycket Stockholmare där, det är för exploaterat där, får även mer ärliga svar, för dyrt att vara där, folk är snobbiga osv...
    I mindre städer är fördomarna fler.

Mycket hänger på jantelagen, att man har lite mer frihet att kunna resa, vara ledig, köpa saker man vill,

Har ofta pratat med högutbildade personer, ibörjan trevliga, som advokaten, för att sedan kläcka ur sig,från tomma inte, i min värld är det fult o tjäna pengar, vi tycker utbildning är bättre.
    Jag brukar aldrig skylta om min lön, jag brukar aldrig nämna vart jag bor, eller vad jag kör för bilar, bruka bara nämna det när dom frågar aldrig annars. Blir som statusen för en god ekonomi stör dom flesta, jag är inte rik, men gott ställt på många sätt, har låga omkostnader på hus o så gör att jag får över massor av lön, men jag köpte hus jätte tidigt, med värdeökningar så bor man himla billigt nu. bytt hus ett par gånger oxå efter åren o nått vart jag är idag.

Med tanke på allt så är det jantelagen som kommer imellan, ibland visar folk fingret när man kommer med bilen, eller slänger ur sig glop ord, medans andra tycker det är kul med roliga bilar, visar tummen upp. blir ett antingen eller läger bland folk, vissa bryr sig extra mycket,(negativt) andra glada o vill veta mer.(positiva)
    Exakt dem är trevliga, sen försvinner allt. Jävla jantelagen, Till exempel kan de också vara så att när man precis har träffat nytt folk så vet dem inte så mycket om en. märker att de känner sig överlägsna sen när man öppnar munnen och säger att man har företag osv så känner dem sig som skit. Till exempel när jag visade mitt företag på instagram. Så vände den ena killen bort och kollade inte så mycket han sa typ ingenting. Så fort man säger att man har företag så säger kanske en annan min Mamma har 2 företag. OSV OSV. varfööööör jantelagen asså
  • Aniiee
    AlexSwe skrev 2018-09-05 14:48:34 följande:
    Hur ser man det?
    Läs din egen trådstart. Den bara skriker nyrik osäkerhet.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • AlexSwe
    Aniiee skrev 2018-09-05 15:27:34 följande:
    Läs din egen trådstart. Den bara skriker nyrik osäkerhet.
    Förklara istället för att vara så dryg
  • Vinterankan
    AlexSwe skrev 2018-09-05 14:51:23 följande:
    Exakt dem är trevliga, sen försvinner allt. Jävla jantelagen, Till exempel kan de också vara så att när man precis har träffat nytt folk så vet dem inte så mycket om en. märker att de känner sig överlägsna sen när man öppnar munnen och säger att man har företag osv så känner dem sig som skit. Till exempel när jag visade mitt företag på instagram. Så vände den ena killen bort och kollade inte så mycket han sa typ ingenting. Så fort man säger att man har företag så säger kanske en annan min Mamma har 2 företag. OSV OSV. varfööööör jantelagen asså
    Jag tror snarare det handlar om att du verkar skryta än att de är avundsjuka. Om jag t.ex. var på en fest och jag frågade någon vad den arbetar med och den började visa sitt företag på instagram så skulle jag tycka det det var ett pinsamt skrytigt beteende. Undantaget om det är någon rätt ung person som är full av iver i ett uppstartsskede.

Exempel på normal konversation:
    A - Vad pysslar du med då?
    B - Egen företagare
    A - Spänande, i vilken bransch då?
    B - IT-branschen, rätt skönt man kan jobba mycket på distans och styra sina egna tider. 

Och sedan är konversationen över. 

Om du utan att jag frågat kom in på hur tort företaget är, hur du bor, hur bra det går, hur många anställda ni är, vilken bil du kör eller liknande så skulle jag uppfatta det som att du mest är intreserad av att skryta hur bra du är. 

Jag upplever förövrigt sällan att folk undrar vad man gör utan man pratar om helt andra saker. Om någon frågar vad jag gör så säger jag vilken bransch jag arbetar i utan att kommentera vad jag egentligen gör och om den som frågat är i samma bransch brukar den ställa följdfrågor (och jag till den såklart) och det är först då som vi kommer in på titlar, ansvar, antal "underställda" och andra jobbrelaterade detaljer. 
  • nevermind

Samma med mig ibland. Gillar inte att se slapp ut, inte ens om jag bara ska till affären. Men det fixar inte en del.

Skiter jag högaktningsfullt i dock. Skönt man bor i stan så man får vara ifred lite mer.

• AlexSwe
    Vinterankan skrev 2018-09-06 08:58:31 följande:
    Jag tror snarare det handlar om att du verkar skryta än att de är avundsjuka. Om jag t.ex. var på en fest och jag frågade någon vad den arbetar med och den började visa sitt företag på instagram så skulle jag tycka det det var ett pinsamt skrytigt beteende. Undantaget om det är någon rätt ung person som är full av iver i ett uppstartsskede.

Exempel på normal konversation:
    A - Vad pysslar du med då?
    B - Egen företagare
    A - Spänande, i vilken bransch då?
    B - IT-branschen, rätt skönt man kan jobba mycket på distans och styra sina egna tider. 

Och sedan är konversationen över. 

Om du utan att jag frågat kom in på hur tort företaget är, hur du bor, hur bra det går, hur många anställda ni är, vilken bil du kör eller liknande så skulle jag uppfatta det som att du mest är intreserad av att skryta hur bra du är. 

Jag upplever förövrigt sällan att folk undrar vad man gör utan man pratar om helt andra saker. Om någon frågar vad jag gör så säger jag vilken bransch jag arbetar i utan att kommentera vad jag egentligen gör och om den som frågat är i samma bransch brukar den ställa följdfrågor (och jag till den såklart) och det är först då som vi kommer in på titlar, ansvar, antal "underställda" och andra jobbrelaterade detaljer. 
    de frågade i vilken bransch då sa jag e handel de frågade vad för typer då orkade jag inte förklara utan sa att jag har det på instagram så de inte tror att jag ljuger för att många ljuger i dagsläget och jag vill bevisa att jag e ärlig
Svar på tråden Ser ner på mig för att jag??