• GrönaDruvan

Cykelfest, tips på varmrätt!

Nästa helg är det cykelfest och vi ska stå för huvudrätt.

Vi själva äter inget kött förutom fisk och skaldjur och vi har ?tyvärr? en som är allergisk mot tomat... synd, då mycket vegetarisk är tomatbaserat.

Har ni tips på något som går att förbereda som går fort att sedan göra sista fixet på?

Tänkte en kall potatissallad med varmrökt lax, men vill ha lite mer alternativ...

• Svar på tråden Cykelfest, tips på varmrätt!
  • Primulina

Jag har varit med på sånt där en hel del och det man kan tänka på är att det serveras mycket mat (och dryck) på en cykelrunda så det behöver inte vara några mängder. De tips jag har vilket är saker jag fått är:

Fisksoppa

Andra soppor

Pajer

Grytor typ linsgryta

Lasagne (bjöd jag på sist)

• GrönaDruvan
    Primulina skrev 2018-09-06 22:41:42 följande:

Jag har varit med på sånt där en hel del och det man kan tänka på är att det serveras mycket mat (och dryck) på en cykelrunda så det behöver inte vara några mängder. De tips jag har vilket är saker jag fått är:

Fisksoppa

Andra soppor

Pajer

Grytor typ linsgryta

Lasagne (bjöd jag på sist)

Har funderat på både fisksoppa och paj, men paj är inte tråkigt då?

Det andra funkar tyvärr inte, då det är tomat i. Vårat första val var antingen lasagne eller ricotta/spenat fyllda cantelloni, men även där är det tomat, så det blev inget med det...
  • cb66

Lasagne är väl enkelt att göra utan tomat. Använd gröna plattor och gör en vit ostsås

• No Logo

Lasagne med bechamel, mozzarella, färsk spenat, räkor, dill och skivor av rökt lax: jättegott!

Gärna med färska lasagneplattor. Grönsallad med avocadosmörgås, äpplen och valnötter.

• K Kalle
    GrönaDruvan skrev 2018-09-06 22:31:55 följande:

Nästa helg är det cykelfest och vi ska stå för huvudrätt.

Vi själva äter inget kött förutom fisk och skaldjur och vi har ?tyvärr? en som är allergisk mot tomat... synd, då mycket vegetarisk är tomatbaserat.

Har ni tips på något som går att förbereda som går fort att sedan göra sista fixet på?

Tänkte en kall potatissallad med varmrökt lax, men vill ha lite mer alternativ...

Om en är allergisk mot tomat och det mesta vegetariska är tomatbaserat kan ni ju strunta i att laga vegetariskt utan hålla er till fisk.

Själv gillar jag kallrökt lax med dillstuvad potatis. Vet inte om potatisen går att förbereda och bara värma.
Svar på tråden Cykelfest, tips på varmrätt!