• isabellajella

föräldrapenning när man flyttar från USA

Jag och min man har bott i USA i ca 3 år. Vi fick en dotter för ca 2 år sen som föddes i USA och nu i November ska vi flytta hem till Sverige igen eftersom våra kontrakt går ut. 

Vet någon hur det fungerar med föräldrapenning, får man för alla dagar man missat? eftersom man inte tagit ut eller fick någonting här eller är det från den dagen hon föddes så man kanske bara kan få dom 20% som man får spara. 

Jag har alltså pratat med försäkringskassan när jag var gravid, och när jag hade fött.. fick väldigt olika svar och osäkra så nu undrar om någon annan som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden föräldrapenning när man flyttar från USA
  • Kasperina

Enligt FK gäller följande om du flyttar till Sverige:

Det beror på hur gammalt ditt barn är när det bosätter sig i Sverige.

Om barnet blir bosatt i Sverige innan det fyller 1 år får du 480 dagar med föräldrapenning.

Om barnet är 1 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 200 dagar för barnet. Om barnet är 2 år eller mer när det bosätter sig i Sverige betalas föräldrapenning ut i högst 100 dagar för barnet.

Om du flyttar till Sverige från ett annat land i EU/EES eller Schweiz gäller andra regler. Ring till kundcenter på 0771-524 524 för att få veta vad som gäller för dig. 

• cosinus

Du får ett mindre antal dagar eftersom dottern hunnit bli några år och dessutom får du endast lägsta nivån på dessa dagar då du inte jobbat 8 månader i Sverige innan barnet föddes.

Vab däremot kommer ju direkt att beräknas på din kommande anställning i Sverige men FP blir mer en garanti att få vara ledig, den kommer inte ge några stora summor.

• cosinus

Hmmm, missade biten med kontrakt som går ut, har ni haft svensk arbetsgivare i USA kanske det kan vara annorlunda?

Har man ingen koppling till Sverige alls gäller det jag skrev ovan. Har en släkting som precis flyttat hem, men där var det jobb utan koppling alls till Sverige.

• isabellajella
    cosinus skrev 2018-09-11 14:12:58 följande:

Hmmm, missade biten med kontrakt som går ut, har ni haft svensk arbetsgivare i USA kanske det kan vara annorlunda?

Har man ingen koppling till Sverige alls gäller det jag skrev ovan. Har en släkting som precis flyttat hem, men där var det jobb utan koppling alls till Sverige.

tack för svar! 

Jobbar för svenskt företag. Jag vet att jag kommer få lägstalägsta men minns att jag ringde för jag har vart skriven i Sverige hela tiden eftersom jag rest fram och tillbaka men pappan var skriven utomlands (utanför europa) när jag födde barnet så därför skulle jag inte få något där och då. Men antar att det är som tidigare sagt, 100 dagar efter 2år 200 dagar innan två år. Låter rätt rimligt !

• Kasperina

Om du inte skrivits ut från FK kan det vara annorlunda, men minst 100 dagar.

Svar på tråden föräldrapenning när man flyttar från USA