• Anonym (Ts)

Någon som har separerat med barn i åldern 3-10 år?

Hur gjorde ni med barnen? Upplägg för dem och så?

Och i vilken årstid separerade ni? Hur blev det? Är det lättare på våren för att det är ljusare och mindre ensamt så eller är det skönt att ha vintern att vänja in sig med barnen och kanske hinna bli gladare tills våren kommer?

• Svar på tråden Någon som har separerat med barn i åldern 3-10 år?
  • Anonym (Anonym)

Hej. Det är nästan omöjligt svara på. Föräldrarna får komma överens helt enkelt och man kan ju också prova sig lite fram med vad som funkar. Beror ju väldigt på omständigheterna till seperation/skilsmässa. Hur länge man varit ihop som par också. Kan bägge föräldrar dela likt när det gäller ekonomin när det gäller barnen? Kommer mamman och pappan bo i samma samhälle/stad osv.. Annat stöd? Går barnen i skola /dagis osv.. För vissa barn funkar det m varannan vecka för andra kanske det är några dagar i taget. Tycker nog mindre barn helst inte ska ha varannan vecka blir för lång tid emellan de ser vardera förälder.. Sen spelar det ingen roll när uppbrott sker det är smärtsamt för de flesta även för den som initierat den och mycket känslomässigt och praktiskt som ska falla på plats. Första sommaren var jättejobbig tyckte jag. Var beredd på att du/ni får en känslomässig reaktion och att man som person behöver tid att läka och finna sig själv. Speciellt om relationen varit lång. Hoppas det löser sig. Mvh

• Anonym (Samma läge)

Hej! Har ingen erfarenhet men i samma läge, står inför en separation med barn i nämnda åldrar. Tar också gärna del av tips i tråden!

• AndreaBD

Mina barn var 8 och 10 då. Jag tänkte inte på årstider, mest nog för att jag tycker att det inte är mycket att göra åt, och ingen idé att dra ut på det om man har bestämt sig. Då skulle jag köra oavsett årstid.

Mina barn gick ju båda i skolan då och vi hade barnen varannan vecka och bytte då måndagar efter skolan. Det är ganska praktiskt så, det hade blivit en för stor grej med en slags överlämning under helgen eller så. Det är mycket mindre dramatiskt så. Eftersom jag bodde så nära skolan så kunde exet lämna dem hos mig på morgona även om det var hans vecka och ibland tittade de in efter skolan också om pappa jobbade längre än jag. På så sätt fick jag se dem även när det var hans vecka.

Svar på tråden Någon som har separerat med barn i åldern 3-10 år?