• Lisenw

Karriär eller barnen?

Hej,

Jo det är så att jag har två barn i förskoleåldern och en karriär som innebär pendling. Jag har kämpat mycket för att uppnå min karriär.

Jag har precis varit föräldraledig och har fått ett jobberbjudande som innebär 1,5 timmes pendling enkel väg. Alltså 3 timmars pendling per dag. Arbetstiderna är 8 - 17. Min karriär innebär dessvärre minst 1 timmes pendling enkelväg eftersom jobben inom området är förlagda i innerstan och jag bor i en förort.

Detta innebär att jag kommer träffa mina barn 1 timme varje vardag. Jag kommer åka innan de vaknar och vara hemma lagom till läggning.

Jag väljer på att ta detta jobb eller ombilda mig och studera till lärare i fyra år vilket innebär mer tid för barnen både under studietiden och efter då det finns jobb inom skola där jag bor.

Min man tycker att det här är en fantastisk chans, det här jobbet, och det tycker jag med, men det tar ändå emot att missa att umgås med barnen. Jag tror också att min man kommer gå in i väggen om han ska sköta allt om vardagarna plus att ha ett krävande jobb - dock nära där vi bor.

Vad hade ni gjort?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Karriär eller barnen?
  • Fru Ve

Jag hade inte tagit det. Hade själv ett chefsjobb tidigare men valde att säga upp mig från det och har istället ett vanligt jobb på deltid nu. För mig är det absolut värt det ekonomiska tappet att vara hemma mer. I ditt fall så känns det som att din man isåfall skulle behöva ha ett mindre krävande jobb och/eller ta deltid om ni ska få ihop det (om du väljer att ta jobbet). Jag är feminist egentligen och tycker väl inte att kvinnor ska behöva avstå karriär för barnen. Men i mitt fall blev det så jobbigt att aldrig kunna lämna eller hämta barnen. Man kom liksom ifrån deras vardag. Så nej det kändes inte ok. Nu jobbar både jag och min man deltid och det känns perfekt.

• Anonym (linn)

Älskar du jobbet eller barnen mest? Där har du svaret. 

• Studentpappa

Jag pendlade 4h/dagen när jag pluggade, det dödar en långsamt och jag skulle aldrig göra det igen oavsett om jag hade barn eller inte. Mitt liv är för roligt för att slösa bort 3h på pendling till jobbet om jag inte absolut är tvungen.

Ride it like you stole it
  • AnnaSthlm

Ta jobbet och flytta närmare jobbet.

Kan du jobba hemifrån en dag i veckan?

Du har en fantastisk man.

Jag förmodar att du har en bra lön, har ni råd med hemhjälp?

• Anonym (Mannen har testat)

Min man pendlade så.

Först jobbade han med 1h pendlingsväg. Det var inte bra, hans kontakt med speciellt yngsta var rätt begränsad men de sågs en stund de flesta kvällar i alla fall. Yngsta vägrade dock kategoriskt att han skulle lägga mm.

Under 1 år blev pendlingen 1,5 h med resultatet att han såg yngsta ca 10 min på morgonen och att de hann säga godnatt 2-3 kvällar i veckan.

Jag tog ALLT under veckorna. Var på ett praktiskt plan ensamstående med två barn.

På helgerna var han där fysiskt men så trött efter veckan att han inte riktigt var närvarande psykiskt. Gick ofta och la sig och sov flera timmar per dag under helgerna.

Vad hände? 

Utöver att det är SJUKT avtändande på ett personligt plan att ha nån som finns i huset men inte riktigt deltar i familjen var det just det. Han var inte riktigt en del av familjen. Barnen vände sig aldrig till honom med frågor eller funderingar. Han hade ingen koll på vilka deras kompisar var, vad som hänt på förskola/skola. Att han skulle lägga yngsta var bara en dröm.

Jag tackade nej till majoriteten av kvällsaktiviteterna med jobbet, typ julbord. Hade möjlighet att åka på en väldigt utvecklande och intressant konferens men fick tacka nej. Vi skulle göra en arbetsuppgift kl 17 en dag i veckan men jag kunde inte göra den eftersom jag inte hade någon som kunde ta barnen. 

Så fort han var hemma 1-2 v märkte vi positiv skillnad i hur barnens förhållande till honom. Efter ca 1v pendling var den förändringen borta igen.

Nu jobbar han 15-20 min hemifrån och är hemma till kvällsmat varje kväll. STOR skillnad.

• Jemp

Kan du jobba deltid, flytta närmre jobbet eller jobba delvis hemifrån?

Jag jobbade med 1-1,5 resväg. Visste att det var tillfälligt men skulle inte göra det permanent. Ska jag jobba på samma ställe igen kommer vi nog flytta.

• Anonym (Mia)

Tiden med barnen får du aldrig igen. 
    En karriär kan du bygga när som helst. Försvinner chansen för dej nu, så finns möjligen för nya längre fram.

Frågan är dock om lösningen är att börja läsa en utbildning på 4 år. Nu ska det ju inte vara speciellt jobbigt att läsa till lärare så ur den aspekten kanske det är en bra deal för dej. Men som småbarns mamma har du ju rätt att arbeta 80%.  Har du möjlighet att gå ner i tid och ändå ta jobbet så kanske du kan  både äta kakan och ha den kvar? Tänker att med reducerad arbetstid så blir din arbetade tid plus restid som en normal heltidstjänst. 

En liten varnande finger bara. Jag satsade på karriären. Jag bytte jobb, vilket krävde att min man lämnade barnen på morgonen samt tog flera kvällar i veckan själv med barnen. Jag slutade tidigare några andra dagar och kunde ta barnen då. Kontentan av det hela blev att när jag slutade tidigt arbetade mannen in tid för att kunna sluta tidigare när jag jobbade länge. Vi sågs aldrig och efter en tid kände han sej åsidosatt och ville skiljas. Nu bor jag ensam, frånskild men med ett jobb som gör många avundsjuka. I slutänden är ett fint jobb inte värt någonting. Inte när det kostar dej din familj. Med ditt nya jobb riskerar du att hamna som jag. Kalkylera med det när du väljer. 

• Anonym (Mannen har testat)
    Anonym (Mia) skrev 2018-09-15 00:15:31 följande:

En liten varnande finger bara. Jag satsade på karriären. Jag bytte jobb, vilket krävde att min man lämnade barnen på morgonen samt tog flera kvällar i veckan själv med barnen. Jag slutade tidigare några andra dagar och kunde ta barnen då. Kontentan av det hela blev att när jag slutade tidigt arbetade mannen in tid för att kunna sluta tidigare när jag jobbade länge. Vi sågs aldrig och efter en tid kände han sej åsidosatt och ville skiljas. Nu bor jag ensam, frånskild men med ett jobb som gör många avundsjuka. I slutänden är ett fint jobb inte värt någonting. Inte när det kostar dej din familj. Med ditt nya jobb riskerar du att hamna som jag. Kalkylera med det när du väljer. 

Hade jag inte vetat att mannen letade med ljus och lykta efter ett jobb med rimligare restid hade jag nog gjort som din man. Under den perioden hade det varit MINDRE jobb att vara ensamstående och att han hade dem varannan helg eftersom han egentligen inte bidrog med något under veckorna och väldigt lite på helgerna (pga trötthet) samtidigt som han fortfarande genererade tvätt, disk mm
  • Lisenw

Tack för alla svar! Svårt beslut men jag skulle ju kunna ta jobbet under en period och se hur det fungerar. Vi har pratat om att flytta närmare men har mycket familj och vänner här så vill inte göra det i första hand. Jag tycker inte att det är ett alternativ att han tar hela vardagarna med barnen så då kommer jag nog föreslå barnflicka ett par dagar. Eftersom jag varit föräldraledig ett par år och är utbildad inom media så är det viktigt att jag kommer in i branschen så fort som möjligt igen. Jag kan ju givetvis ta ett mindre kvalificerat jobb i närheten men 90 procent av alla jobb här är skola, vård eller egenföretagande. Det var därför jag tänkte att jag kunde undervisa inom media på något gymnasium och samtidigt ombilda mig till lärare.

Det klart jag sätter barnen först men frågan är vad de mår bäst av. En olycklig mamma som jobbar på ett mindre kvalificierat jobb och som är hemma mer eller en lycklig mamma som har ett jobb som hon trivs med.

• Anonym (xXx)
    Lisenw skrev 2018-09-16 16:05:24 följande:

Det klart jag sätter barnen först men frågan är vad de mår bäst av. En olycklig mamma som jobbar på ett mindre kvalificierat jobb och som är hemma mer eller en lycklig mamma som har ett jobb som hon trivs med.

Men kommer det vara en lycklig mamma i längden om hon bara träffar sina barn 1 timma om dagen? Hur lycklig kommer den mamman vara när barnen är äldre och mamman inser att all den där vardagen med barnen aldrig kommer igen? 
  • Lisenw

Till anonym Xxx

Det är svårt att veta. Jag tror att jag blir mer olycklig av att inte få ha ett utvecklande jobb. Jag skulle ju kunna ta detta ett tag och om kanske ett år söka mig närmare. Annars får jag helt enkelt vänta tills det kommer något intressant i närheten. Men efrersom min arbetslivserfarenhet inom området är några år gammalt så vore det bra att få något nyare för att ha chansen till fler jobb.

• Winnerwoman82

Karriären är mycket viktig! Det tycker i alla fall jag.

Men 1 timme om dagen är jättelite. Kan du inte jobba deltid eller jobba hemifrån ibland?

• Lisenw
    Winnerwoman82 skrev 2018-09-28 23:24:36 följande:

Karriären är mycket viktig! Det tycker i alla fall jag.

Men 1 timme om dagen är jättelite. Kan du inte jobba deltid eller jobba hemifrån ibland?

Jag håller med! För mig är karriären viktig. Men även barnen. Det är 3 timmars pendling sammanlagt vilket gör det svårt. Men det är flextid och finns möjlighet att jobba hemifrån ibland. Jag bestämde mig för att ta jobbet så jag börjar om två veckor.
  • Anonym (Otto)

Jag skulle säga att vad som helst vore bättre än att bli lärare, så kör på jobbet istället, gör karriääär.

Svar på tråden Karriär eller barnen?