• persikofjaril

    Timanställning och avsked

    Hej!

    Jag har en kollega som varit timanställd i 2,5 år. Vi har nu fått veta att hon inte kommer att få fortsätta. Istället har det anställts en ny medarbetare, som fått en fast tjänst. Är detta ett korrekt förfarande från arbetsgivarens sida? Visst är det så, när det gäller timanställda, att det bara är att inte skriva nytt kontrakt med den anställde? Samtidigt finns ju regler som säger att man måste fastanställa en timanställd efter en viss tid. Vad gäller egentligen?

  • Svar på tråden Timanställning och avsked
  • legomum

    Är du timanställt på xx stället (tex kommunen) och fått schema har ag skyldighet att ge månadslön efter tre månader.

    Med 2.5 år så är hon las'ad och finns det vikariat är hon en av dem som s?a bli erbjuden före någon ny timmis.

    Det är lite olika hur det räknas men det säkraste är att be lönekontoret skicka över antal timmar eller om det räknas arbetade dagar så kan hon genom facket få hjälp för har du arbetat ett viss antal av timmar/dagar är arbetsgivaren skyldig att erbjuda en tjänst.

    För nej det låter Inte rätt hur ag gjort.

    Men är det tex kommunen så är det ju så att man är inte anställd på plats och de kan krasst nog säga att from datum xx så arbetar du på ett annat ställe. Så hon kan få ett vikariat

    Virrvarr... hoppas du förstår något av vad jag skrivit är lite trött just nu.

  • persikofjaril

    Tack för era svar. Jag försökte googla lite själv, men det känns lite oklart vad som egentligen gäller. Det bästa kanske är att hon kontaktar facket, de borde ju kunna hjälpa henne. 

    Jag tror att anledningen till att hennes timanställning avslutas är att hon varit sjuk en del. Jag kan förstå det ur arbetsgivarens synvinkel, för det är ofta svårt att få tag på nån som kan hoppa in med kort varsel och det drabbar ju oss andra. Men samtidigt tycker jag att man måste kunna få vara sjuk utan att det ska slå tillbaka på en själv på det här sättet. Hade hon haft en tillsvidareanställning så hade det ju inte gått att säga upp henne pga sjukdom, så varför ska det egentligen gå när det gäller timanställda?

    Problemet är att vi fått den här nya medarbetaren på heltid, så nu behövs inte timanställda längre, och arbetsgivaren kan hävda arbetsbrist.

    Det känns bara inte bra, för min kollega är en bra person som verkligen tar jobbet på allvar och gör sitt bästa.Det känns orättvist på något sätt.

  • Kjell2

    Om vi bortser från LAS så är just detta som är nackdelen med timanställning. Man är väldigt utsatt för arbetgivaren godtycke och behov. Arbetgivaren kan plötsligt säga att det inte behövs mer och då blir det inga timmar. Fördelen är att man själv kan styra en del också. Det går att tacka nej till timmar.

  • legomum

    Fast efter 2.5 år ska man inte vara på timmar längre. Och vet ag att vikarien behövs i tex 4 månader så blir det månadsanställning som gäller.

    Denna arbetsgivare har bara maskat.

    Ts se till att din vän kontaktar facket också, sedan ska hon fundera på om hon fått någon löneökning som är brukligt.

    Verkar finnas många saker att titta på när det gäller din ag.

    Reglerna för arbetsgivaren att ha vikarier är tuffa för att inte vikarierna ska bli utnyttjade. Så det är värt att dun vän kikar på detta.

Svar på tråden Timanställning och avsked