• Fritidsmamman

Hur ofta tränar ditt barn?

Hej!

Jag undrar hur ofta ditt barn tränar (fysiskt)?

---> Vanlig lek ute i parkerna/på stranden/promenader i skogen eller till affären räknas INTE med här. <---

Min 8-åring har en fysisk aktivitet cirka 1-1,5h om dagen, två dagar i veckan (tisdagar och torsdagar) + tävlingar inom sporten på lördagar och/eller söndagar.

Sedan tillkommer idrotten i skolan, två ggr i veckan (måndag och fredag), där måndagens timma är vanlig inomhus/utomhusidrott och fredagens är i simhallen (så snart de spolar banorna här, så byter man måndagens timma till skridskor).

Hur ser det ut för era barn med fysisk aktivitet på fritiden och i skolan?

• Svar på tråden Hur ofta tränar ditt barn?
  • cosinus

14-åringen. 2 aktiviteter som vardera är 2 resp 3 ggr i veckan. Alltså 5 pass. Dena ena aktiviteten är 75 min pass, den andra 120 m

12-åringen: lagsporter som går lite om var andra sommar/vinter. Som intensivast 4-5 pass per vecka oftast runt 90-120 min. Där ingår matcher.

10-åringen: 2 aktiviteter. Den ena har 4 tillfällen i veckan på 120-150 min, den andra 1 gång i veckan på 75. Sommartid tillkommer 60-90 min av en ytterligare idrott 3 gånger i veckan men i gengäld går de två andra ner i intensitet då. Maj och aug-sep brukar vara hektiska.

8-åringen: 3 aktiviteter/lagidrotter där 2 är igång vintertid och en sommartid. Vintertid blir de 2 pass i veckan på 60-120 min. Sommartid 1 pass i veckan på 60 min. Går dubbelt Maj och Aug/sep.

Utöver detta givetvis skolidrott.

• Fritidsmamman
    Anotherone skrev 2018-09-18 12:35:27 följande:

Träning på kvällstid 3 ggr vecka á 1,5h.

Match nästan varje helg.

Skolidrott 2 ggr varannan vecka, 1g varannan vecka. 

Den lektionen som är varje vecka är på 2h, den andra på 1h. Är tacksam för att de gjort på det viset istället för att ha två korta lektioner varje vecka.

Sen skulle man ju inte räkna med utelek men jag upplever att vår son (12 år) är ute klart mer än tex. hans klasskompisar. Vi bor på en gata med många barn och alltid är det någon som skjuter lite bandy på ett mål, åker kick-bike eller cykel, eller så tar man en fotboll eller en basketboll och går bort på skolgården och lirar lite. 

Plärtan skrev 2018-09-18 15:44:45 följande:

Gympa 2 gånger i veckan i skolan, annars inget organiserat på fritiden.

Dock går/cyklar han en halv mil om dagen till och från skolan och är ute och spelar fotboll och hoppar studsmatta typ hela eftermiddagen så känner att han får motion ändå ;)

Det är samma här (och för de flesta som bor i vårt område) - här är ungarna ute jämt och springer/cyklar/klättrar/etc. Vi har dessut ingen bil och går minst 5km/dag för att komma till affärer, aktivitet, kompisar, osv.

Den motionen är dock svår att mäta när den är spontant (men absolut inte sämre än den organiserade).

Jag var dock intresserad av organiserat idrottande (dit jag varken räknas körsång, drejning eller "burken"). ;)

Tack för era svar! :D
  • Fritidsmamman
    Duckan skrev 2018-09-18 13:02:28 följande:

Fritidsmamman, hoppsan, jag har för mycket tid över helt enkelt

Haha, nej! Det var inte alls så jag menade! (hur mkt fritid har inte jag då, som startar trådar i samma ämne hela tiden!?). ;,D
  • Fritidsmamman
    Anonym (Unni) skrev 2018-09-18 13:25:04 följande:

Son på 7 år:

Skolidrott 2 ggr/veckan

Fotboll 1gång/vecka

Orientering 1 gång/vecka

Match/tävling/löptur i skogen minst en gång per helg

Vid tillfälle ytterligare springtur i skogen (han älskar verkligen detta)

Ja, det är härligt! Vi springer mellan 2-3 kvällar i veckan också, bara för att vi kan. ;)
  • Anonym (mamma till två)

Son 15år - tränar innebandy 3-4ggr i veckan 1,5-2 timmar varje gång,  sen kommer det bli 1-2 matcher varje helg när serien sätter igång, skolidrott 1 ggn/veckan + 2 tillfällen / veckan med idrottsprofil 1,5 h varje gång.

Son 13år - tränar fotboll 3ggr / veckan 1 - 1,5 h varje gång
    1-2 matcher per helg under säsong, skolidrott 1 ggn/veckan och 2 tillfällen med idrottsprofil 1,5h /gång

så det blir en del 

• Cecese

15 åringen dansar en gång i veckan.

10 och 12 åringen deltar inte i någon sport/träning. De är inte intresserade och det finns inte tid. De är dock väldigt aktiva ändå och är mycket ute med kompisar, cyklar, simmar på sommaren m.m

• Fritidsmamman
    Anonym (mamma till två) skrev 2018-09-18 16:05:34 följande:

Son 15år - tränar innebandy 3-4ggr i veckan 1,5-2 timmar varje gång,  sen kommer det bli 1-2 matcher varje helg när serien sätter igång, skolidrott 1 ggn/veckan + 2 tillfällen / veckan med idrottsprofil 1,5 h varje gång.

Son 13år - tränar fotboll 3ggr / veckan 1 - 1,5 h varje gång

1-2 matcher per helg under säsong, skolidrott 1 ggn/veckan och 2 tillfällen med idrottsprofil 1,5h /gång

så det blir en del 

Träningsprofil lät intressant! Är det ngn specialskola då? :)
  • Fritidsmamman
    Cecese skrev 2018-09-18 17:28:15 följande:

15 åringen dansar en gång i veckan.

10 och 12 åringen deltar inte i någon sport/träning. De är inte intresserade och det finns inte tid. De är dock väldigt aktiva ändå och är mycket ute med kompisar, cyklar, simmar på sommaren m.m

Dans är en underbar träningsform! :D Vad för dans är det? :)
  • Mrs Green

Tre handbollsträningar (á två timmar) i veckan + match i snitt varannan helg. Är det inte match på helgen brukar hon följa med en sväng till gymmet på F&S. Idrott i skolan två gånger i veckan. 

• scanmia

Barnen har gympa i skolan varje dag i 45 minuter.

6-åringen simmar en gång i skolan och en gång på fritiden i 30 minuter. Balett 1 timme och karate 1 timme. Hon  springer med löpteamet i skolan 2 lunchraster i veckan. Men hon är otroligt aktiv och tror att hon måste lugna ner sitt vanliga tempo för att anpassa sig till lektionerna...

9-åringen. Springer 2 gånger i veckan med skolans löpteam och simmar både i skolan och 1 timmer på fritiden. Basket 90 minuter i veckan, men han har uttryckt att han börjar bli trött på det.

13-åringen tränar karate 3-5 dagar i veckan 45-90 minuter och simmar en timme i veckan.

Svar på tråden Hur ofta tränar ditt barn?