• Anonym (Vadfan?)

Varför är många så fixerade vid "extra opassande" otrohet?

Med "extra opassande" menar jag otrohet tillsammans med personer som svärmor, svärfar, svåger, svägerska, styvdotter, styvson, nära vänner till partners och liknande. I porr och även kanske i verkliga livet (jag betvivlar detta starkt) så är den typen av "tema" väldigt vanligt.

Så även om folk (förhoppningsvis) inte sysslar med sådant i verkliga livet, så verkar det vara väldigt vanligt att fantisera om.

Vad jag är närmast sjukligt nyfiken på är varför? Varför lockar en otrohetsfantasi om svärmor mer än tex. utomlands på konferens med någon man aldrig kommer träffa igen?

Är det så enkelt som att ju mer fel person man är med/fantiserar om ju bättre blir det? Isåfall varför?

Jag är nyfiken på era funderingar i ämnet...vad är grejen liksom? Det är ju bara destruktivt och dumt, jag fattar inte riktigt grejen... 

• Svar på tråden Varför är många så fixerade vid "extra opassande" otrohet?
  • Anonym (hurkieball)
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-21 13:54:07 följande:
    Vad får dig att tro att folk inte gör det i verkligheten? När man läst trådar på FL ett tag så inser man snart att verkligheten överskrider de snaskigaste fantasier du kan komma på. Folk verkar helt enkelt tappa vettet helt och hållet när det pirrar till i trosan eller kallingarna.

Varför folk tänder på sånt? För att vissa tänder på saker som är tabu, ju sjukare desto mer spännande. Många verkar tycka att det är hemlighetsmakeriet, smusslandet och det förbjudna som är en av höjdpunkterna i en otrohet... och vad kan vara mer förbjudet än att dra över svärmor i farstun när frugan lägger barnen?

Klart att svek och lögner är destruktivt, men vem har sagt att människor är kloka? Skrapar man lite på ytan så verkar vi snarare vara halvt jävla galna allihopa.
    Du har antagligen helt rätt. Själv om jag tror många av tråderna här är påhitt.
  • Anonym (ingen fantasi)
    Anonym (hurkieball) skrev 2018-09-21 14:47:21 följande:
    Vissa är det, med det brukar man kunna se efter ett tag, men många verkar tyvärr vara på riktigt Tyst
  • Anonym (Hygglo)

En pojkvän till mig stötte på min mamma. Jag var ca 24 han också.

Han var en riktig jubelidiot och var sedan otrogen hela vår relation. Tyvärr hade jag inte självbevarelsedrift nog att kasta ut honom omedelbart....

• Anonym (Vadfan?)
    Anonym (hurkieball) skrev 2018-09-21 14:47:21 följande:
    Är de inte påhitt så är det ännu värre, men jag tycker det är ganska så oroväckande att bara koka ihop såpass avancerade snuskhistorier och hitta på med. Det betyder ju ändå att man gissningsvis skulle vilja göra detta och antagligen inte hade bangat om fantasin kunde bli verklighet.
  • Anonym (Vadfan?)
    Anonym (Hygglo) skrev 2018-09-21 19:34:00 följande:

En pojkvän till mig stötte på min mamma. Jag var ca 24 han också.

Han var en riktig jubelidiot och var sedan otrogen hela vår relation. Tyvärr hade jag inte självbevarelsedrift nog att kasta ut honom omedelbart....

Beklagar detta. Men du gav mig en idé. Lek med tanken att din mamma skulle fallt för detta. Då hade det gått från "vilken jävla idiotkille!" till någon alldeles extrem drama, det hade kunnat ta många år att få en normal relation till sin mamma igen, man hade känt sig dubbelt sviken och allt hade blivit jävligt jobbigt. Jag undrar om den tanken inte borde dyka upp hos killen där eller klarar han inte av att planera mer än 30minuter in i framtiden? :D
  • Anonym (ingen fantasi)
    Anonym (Vadfan?) skrev 2018-09-24 16:26:30 följande:
    Beklagar detta. Men du gav mig en idé. Lek med tanken att din mamma skulle fallt för detta. Då hade det gått från "vilken jävla idiotkille!" till någon alldeles extrem drama, det hade kunnat ta många år att få en normal relation till sin mamma igen, man hade känt sig dubbelt sviken och allt hade blivit jävligt jobbigt. Jag undrar om den tanken inte borde dyka upp hos killen där eller klarar han inte av att planera mer än 30minuter in i framtiden? :D
    Tanken finns förmodligen där hos många även om vissa faktiskt verkar sakna all slags impulskontroll. Men jag tror att man som alltid snackar bort det för sig själv genom att intala sig själv att hon aldrig kommer få veta... med den mentaliteten så spelar det egentligen ingen roll hur sjukt det är och vilka konsekvenser det kan få... det kommer ju aldrig hända.

Den mentaliteten ser man ju så gott som alltid bland människor som är otrogna eller tar otrohet i försvar,  "det man inte vet....". På nåt sätt verkar man intala sig själv att ovetskap är detsamma som "det har aldrig hänt"
  • Anonym (Vadfan?)
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-25 16:43:28 följande:
    Tanken finns förmodligen där hos många även om vissa faktiskt verkar sakna all slags impulskontroll. Men jag tror att man som alltid snackar bort det för sig själv genom att intala sig själv att hon aldrig kommer få veta... med den mentaliteten så spelar det egentligen ingen roll hur sjukt det är och vilka konsekvenser det kan få... det kommer ju aldrig hända.

Den mentaliteten ser man ju så gott som alltid bland människor som är otrogna eller tar otrohet i försvar,  "det man inte vet....". På nåt sätt verkar man intala sig själv att ovetskap är detsamma som "det har aldrig hänt"
    Jag kan faktiskt förstå otrohet och att det är spännande osv. Jag har aldrig varit det själv, men jag kan tänka mig in i grejen. Men om man är otrogen med "extra opassande personer" så kan man ju sabba så jäkla mycket mer. Det blir liksom svek på svek och det kan sabba så mycket mer än "bara" relationen med den man bedrar. Väldigt destruktivt beteende.

Varjedagsåpor som Glamour och liknande serier från förr (Kanske finns såna idag med?) glorifierar ju den typen av otrohet med. Kanske det spelar in?
  • Anonym (ingen fantasi)
    Anonym (Vadfan?) skrev 2018-09-25 17:07:05 följande:
    Jag kan faktiskt förstå otrohet och att det är spännande osv. Jag har aldrig varit det själv, men jag kan tänka mig in i grejen. Men om man är otrogen med "extra opassande personer" så kan man ju sabba så jäkla mycket mer. Det blir liksom svek på svek och det kan sabba så mycket mer än "bara" relationen med den man bedrar. Väldigt destruktivt beteende.

Varjedagsåpor som Glamour och liknande serier från förr (Kanske finns såna idag med?) glorifierar ju den typen av otrohet med. Kanske det spelar in?
    Fast som sagt, hur destruktivt det potentiellt kan bli tas ju bort av att man intalar sig själv att man aldrig kommer åka dit...

Absolut, det finns betydligt värre såpor än glamour, vissa reallity shows ger en jävligt ytlig och skev bild av förhållanden och tyvärr verkar det vara främst unga som kollar på skiten och förmodligen påverkas av det.

Det finns för övrigt forskning som visar att vi bli allt mer narcissistiska där allt kretsar mer och mer kring egot och bekräftelse verkar vara den nya och allmänt accepterade drogen. Är man beroende av alkohol så ska man behandlas är man beroende av bekräftelse och endorfin så är man modern med i tiden. Det är kanske inte så konstigt om det även visar sig i våra förhållanden.
  • Wowbagger2000
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-25 16:43:28 följande:

Fast för den som inte vet är det ju så.

Om min fru varit otrogen har det ur min synvinkel aldrig hänt. Om jag fick möjligheten att välja att få reda på om hon varit otrogen, eller fortsätta som nu där jag utgår ifrån att hon inte varit det, så väljer jag lätt det senare alternativet.
  • Anonym (ingen fantasi)
    Wowbagger2000 skrev 2018-09-25 17:47:08 följande:
    Fast för den som inte vet är det ju så.

Om min fru varit otrogen har det ur min synvinkel aldrig hänt. Om jag fick möjligheten att välja att få reda på om hon varit otrogen, eller fortsätta som nu där jag utgår ifrån att hon inte varit det, så väljer jag lätt det senare alternativet.
    Jag vet inte och det har aldrig hänt är inte samma sak, om det aldrig hänt så har du inte blivit lurad och du lever inte i en lögn med en partner och förhållande du kanske inte hade val om du vetat sanningen och dessutom finns inget som kan komma fram senare och trasa sönder allt ni åstadkommit.

Om det aldrig hänt så har det aldrig hänt, och du lever i ett förhållande du tror dig ha valt med en partner som är den du tror att hon är och det finns inget som kan komma fram senare och förstöra allt.

Om min partner varit otrogen vill jag veta det så jag själv kan välja om jag vill leva med en sån människa och i ett sånt förhållande. Att förvägra mig den rätten är för mig värre än otroheten i sig. Jag kanske kan förlåta en otrohet om personen står för det, en person som dessutom ljuger om det kan jag aldrig förlåta för jag tycker att hur man hanterar sina misstag säger mer om vem man är är misstagen i sig.
  • Anonym (Vadfan?)
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-25 18:33:56 följande:
    Jag vet inte och det har aldrig hänt är inte samma sak, om det aldrig hänt så har du inte blivit lurad och du lever inte i en lögn med en partner och förhållande du kanske inte hade val om du vetat sanningen och dessutom finns inget som kan komma fram senare och trasa sönder allt ni åstadkommit.

Om det aldrig hänt så har det aldrig hänt, och du lever i ett förhållande du tror dig ha valt med en partner som är den du tror att hon är och det finns inget som kan komma fram senare och förstöra allt.

Om min partner varit otrogen vill jag veta det så jag själv kan välja om jag vill leva med en sån människa och i ett sånt förhållande. Att förvägra mig den rätten är för mig värre än otroheten i sig. Jag kanske kan förlåta en otrohet om personen står för det, en person som dessutom ljuger om det kan jag aldrig förlåta för jag tycker att hur man hanterar sina misstag säger mer om vem man är är misstagen i sig.
    Jag tror att jag med tiden skulle kunna förlåta en otrohet jag med. Men det vet jag inte. Jag känner mig däremot säker på att jag aldrig hade kunnat förlåta en otrohet om en framtida eventuell flickvän vänstrade med min far, bror eller min son eller dylikt opassande. 
  • Anonym (ingen fantasi)
    Anonym (Vadfan?) skrev 2018-09-25 19:04:09 följande:
    Jag tror att jag med tiden skulle kunna förlåta en otrohet jag med. Men det vet jag inte. Jag känner mig däremot säker på att jag aldrig hade kunnat förlåta en otrohet om en framtida eventuell flickvän vänstrade med min far, bror eller min son eller dylikt opassande. 
    Jag har varit med om det och vet med säkerhet att jag skulle kunna förlåta men jag skulle aldrig klara av att fortsätta ha ett förhållande med personen eftersom jag inte skulle kunna lita på personen igen.

Skillnaden mellan om personen erkänner eller ljuger är att personen som erkänner skulle jag kunna förlåta och kunna umgås som vän. Men en person som ljugit och låtit mig leva i en lögn och fråntagit mit rätten att själv välja skulle jag varken kunna förlåta eller ha som vän.
  • Anonym (ingen fantasi)
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-25 20:05:11 följande:
    Jag har varit med om det och vet med säkerhet att jag skulle kunna förlåta men jag skulle aldrig klara av att fortsätta ha ett förhållande med personen eftersom jag inte skulle kunna lita på personen igen.

Skillnaden mellan om personen erkänner eller ljuger är att personen som erkänner skulle jag kunna förlåta och kunna umgås som vän. Men en person som ljugit och låtit mig leva i en lögn och fråntagit mit rätten att själv välja skulle jag varken kunna förlåta eller ha som vän.
    PS! Jag kanske ska förtydliga lite... ser att det vart lite missvisande. Jag har inte varit med om att någon varit otrogen mot mig med en släkting. Mitt ex och mamma till mina barn var otrogen med en kollega och jag valde att lämna utan att blinka och har aldrig ångrat mitt val. 
  • Anonym (bedragen)
    Anonym (ingen fantasi) skrev 2018-09-25 20:05:11 följande:

Så resonerar jag om min fd fru. Vi hade varit gifta i 25 år när jag avslöjade henne. Hon blåljög trots att hon var överbevisad. Jag har inte haft någon kontakt med henne på 10 år nu. Kommer inte ha heller. Fy fan vilket svek. Det känns som om hon stulit halva mitt liv. Kommer aldrig kunna förlåta henne.
Svar på tråden Varför är många så fixerade vid "extra opassande" otrohet?