Jamesdio skrev 2018-10-01 17:55:59 följande:
Ja, vi lever fortfarande tillsammans.
Man söker skuldsanering var och en för sig, men ofta gör båda parter det om man lever tillsammans och har skulder båda två förstås. Min man hade ju ingen inkomst och skulle då inte ha blivit beviljad skuldsanering och sökte ju inte. Men han fortsätter ju också att dra på sig nya skulder vilket också är ett skäl till avslag. Beräknas man kunna betala av sina skulder inom en överskådlig framtid får man ingen skuldsanerig.
Hur mycket man får behålla beror ju på ens personliga inkomster och utgifter. Man kan göra en ungefärlig beräkning på kronofogdens hemsida på hur mycket man skulle få behålla vid en utmätning. Vid skuldsanering brukar man få behålla något lite mer som en buffert för framtiden. De tar hänsyn till hushållets gemensamma inkomst, boendekostnader, barnomsorgskostnader, kostnader för resor till och från jobbet, vård- och läkemedelskostnader och så normalbeloppet för det antal vuxna och barn man är i hushållet. Normalbeloppet ska räcka till mat, hygien, telefon, tv, försäkringar, nöjen och fritidsaktiviteter. Man kan tita på kronofogdens hemsida efter 2018 års belopp. Det är inga stora belopp man får kvar att leva på och du kan räkna med att om du får skuldsanering men inte mannen kommer han att behöva stå för en stor del av era gemensamma kostnader.
Man kan få behålla ett hus om husets värde inte överstiger det belopp huset är belånat för. Man får ha bil om man måste ha den för att ta sig till jobbet och den inte är värd alltför mycket (typ 25-30000).
Okej , är inte de jobbigt å leva med han om han tar nya skulder hela tiden? Får se om skuldfinasiering kan hjälpa oss.. ska söka där .
Okej ja våra bilar är värda mer en de. Men jag skulle kunna tänka mig en billigare bil men problemet är att jag kan ju inte ta nytt billån , så löser jag ingen jag har har jag ingen bil kvar ..