• mli01

Helt åt helvete

Min ekonomi har rasat helt . Hur fan ska man resa sig .?? Har en sambo som handlar å tar lån.. han fick in mig i lån träsket .. kronofogden på mig.. hur ska jag komma vidare ?? Behöver all hjälp jag kan få.. får inger lån som jag kan baka ihop eftersom jag ör hos kronofogden .. alla räkningar bara samlas på hög .. kommer aldrig hur de här ..

• Svar på tråden Helt åt helvete
  • Engulgummianka

Hej. Jag har själv varit i nästan samma sits.

Mitt ex utnyttjade mig ekonomiskt så jag till slut hamnade jag hos både kronofogden och inkasso. Jag vet inte exakt hur mycket skulder jag hade men jag hade helt gett upp och stoppat huvudet i sanden och bara gömt undan eller slängt räkningarna.

Lägg där till att mitt ex psykiskt misshandlat mig och tryckt ner mig totalt så när han stack och lämnade mig med allting med orden du kommer aldrig att klara upp det här du kun ju inte ens få en lägenhet för att du har betalningsanmärkning. idag 4 år senare är jag i princip skuldfri jag har ett lån att betala bort som jag amorterar på varje månad.

Det var tufft det ska jag inte sticka under stolen med. Många gånger jag avundades kollegor och vänner som köpte nya kläder, soffor etc och jag satt hemma i mina paltor i min soffa jag fått gratis på fb.

Prata med kommunens ekonomiska rådgivare, kag fick mycket hjälp därifrån att få ordning på räkningar, skulder osv.

• mli01

Sambon får ut mellan 25-35 tusen i månaden .. beror på om å hur mycket han jobbar extra .. ivf är betald , mamma går in å betalar den. Därför jag vill få ihop de pm de skulle bli barn, att ha ett lån bara .. ska kolla alla lån, har hört av mig till skuldrådgivare i kommunen

Hur fick du ett hopbakslån när du hade skuld hos kronofogden ??

• Engulgummianka

Fick inget lån utan det lånet som jag fortfarande betalar av på är ett befintligt lån som jag och exet skaffade när vi skulle impulsköpa bil för 5-6 år sen

Det är det enda lånet jag har kvar nu, jag betalar av 1500 kr i månaden och är nere på mindre än hälften av skulden.

jag är väldigt tacksam över att min pappa kunde lösa skulden åt mig hos kronofogden.

När vi (jag och pappa) var på rådgivning hos kommunen då listade hon upp åt oss alla lån, skulder osv. Jag ringde runt och gjorde upp betalningsplanen med alla berörda.

• Engulgummianka

Vill bara säga att det går på nåt sätt att ordna upp fastän allt känns kört!

• Aniiee
    mli01 skrev 2018-09-24 18:43:19 följande:

Sambon får ut mellan 25-35 tusen i månaden .. beror på om å hur mycket han jobbar extra .. ivf är betald , mamma går in å betalar den. Därför jag vill få ihop de pm de skulle bli barn, att ha ett lån bara .. ska kolla alla lån, har hört av mig till skuldrådgivare i kommunen

Hur fick du ett hopbakslån när du hade skuld hos kronofogden ??

Sätt omedelbart dig och sambon framför tv3play och se 20 avsnitt av lyxfällan!
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2018-09-24 19:06:44 följande:
    Sätt omedelbart dig och sambon framför tv3play och se 20 avsnitt av lyxfällan!
    20 SÄSONGER! Inte avsnitt.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Jamesdio

Det här verkar handla om att din sambo är totalt oförmögen att hantera pengar och ekonomi. Du säger att han får ut ganska mycket pengar men handlar och tar lån? Exakt vad gör han med alla pengar? Steg 1 är ju att ni måste få en ordentlig kontroll på vilka era utgifter är. Inte bara du utan han med. Sedan måste ni börja prioritera avbetalningar av de värsta lånen/skulderna. Detta bör ni kunna få hjälp med hos en budget och skuldrådgivare. Denne kan också se om det är värt det att söka skuldsanering, eller om ni kommer att klara det ändå. Och om det behövs får den som klarar av att hantera pengar ta det största ansvaret för ekonomin och den andre bara förfoga över fickpengar. Kanske läge för sambon att spärra sig själv från att kunna ta nya lån?

Hur tänker du att du skulle klara ekonomin på föräldrapenning om ivf:en tar sig? Kan ni inte skjuta på den ett tag tills ni har redit ut ekonomin??

• Jamesdio

Vill tillägga att jag lever också med en man som inte kan hantera pengar och ekonomi. Jag hamnade också i skuldträsket efter att vi köpt hus tillsammans och skaffat barn. Tyvärr blev han arbetslös helt utan inkomst typ 2010 och är fortfarande arbetslös (har dock börjat plugga och har förhoppningsvis snart ett jobb). Han hade ekonomiska problem redan när vi flyttade ihop men blundade för problemet och berättade inget för mig som så småningom också hamnade hos kronofogden.

Lever nu med skuldsanering för min del, men mannen har fortfarande skulder och kommer få utmätning när han väl får egen inkomst. Jag har gjort vad jag kan för att reda ut min situation, men mannen drar fortfarande på sig nya skulder (ej lån utan obetalda räkningar).

Jag sålde huset och använde den lilla vinsten till att fixa nytt boende. Nu hade detta inte varit nödvändigt för att få skuldsaneringen beviljad men för mig var det en omöjlighet att behålla huset som kostade orimligt mycket och hade stora renoveringsbehov. Det handlar om hur stort overvärde det finns i huset, dvs husets marknadsvärde jämfört med hur stort lån man har på huset. Men vid en skuldsanering räknas sambons betalningsförmåga in och eftersom din man verkar tjäna ganska mycket pengar kommer det innebära att du kommer att få behålla en väldigt liten del av din inkomst.Då får vi hoppas att din man tar det ansvar för era utgifter som kronofogden räknar med.

• Themis

Snälla TS rädda dig själv och separera er ekonomi innan det är för sent.

Du kan aldrig komma nånstans så länge han fortsätter borra nya hål i båten medan du öser...

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • mli01
    Aniiee skrev 2018-09-24 19:07:01 följande:

20 SÄSONGER! Inte avsnitt.

Jag kollar alltid lyxfällan .. han vill inte se för han vet att han ör lika .. de blir för nära tror jag ..
Svar på tråden Helt åt helvete