• Fritidsmamman

Vad kostar era barns fritidsaktiviteter?

Det vore intressant att se vad folk lägger på barnens aktiviteter.

- Terminsavgift/årsavgift?

- Utrustning?

- Ev. läger?

• Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter?
  • modsey
    Furti skrev 2018-09-24 21:20:47 följande:

Är det något ni kommer kompensera sonen för senare?

Ett syskon hade väldigt dyr sport, medan vi andra var billiga i drift. Det fanns på den tiden ingen möjlighet till kompensation, så vi andra blev utlovade ett extra basbelopp vardera i arv. (Finns i testamente.) Frågan är dock om vi kommer lyfta det då det väl blir dags, 40 år efteråt skulle det nog kännas girigt.

Måste säga att jag inte ser problemet här att syskon väljer olika dyra sporter. En sak om ett syskon inte får sitt dyra väl när den andre får.
    Furti skrev 2018-09-24 21:44:20 följande:

Det är givetvis valfritt.  Men att lägga några hundra tusen på ena barnets dyra hobby, medan de andra (frivilligt) kostar en struntsumma skulle jag kompensera en del för - kanske kontantinsats till lägenhet eller någon trevlig resa t.ex.

Att blanda in kontantinsat pga ett sportval verkar helt orimligt i min värld. Att det billigare barnet får lite mer fickpengar är mer rimligt.
  • amia01

Son 9 år:
    MX/enduro, 5000-10000 kr/år, om man räknar kostnad för cross, kläder, läger, träningar etc.
    Scouter, 100 kr/år + ev några 100 för läger och liknande
    Skidor och snowboard, 3000 kr/år liftkort och utrustning
    Downhill, 3000 kr/år utrustning och liftkort

Dotter 13 år:
    Bågskytte, ca 5000 kr/år med utrustning, läger och tävlingar
    Skidor och snowboard, 3000 kr/år liftkort och utrustning
    Folkdans, 300 kr/år

Kompenserar dottern med någon resa eller annan aktivitet varje år.

Vi har inga jättehöga inkomster, men prioriterar barnens aktiviteter framför mycket annat.

• Fritidsmamman
    Studentpappa skrev 2018-09-24 21:46:30 följande:

Klart man inte behöver, du kan lägga all din tid på ett barn också, du behöver inte ge av din tid till alla. Sen om det är schysst är väl en annan femma.

Det behöver inte vara millimeterrättvisa men någotsånär tycker då jag ändå att man ska försöka hålla det. Sen finns det väl olika varianter, har du väldigt god ekonomi så det bara är intresset som styr är det väl en sak. Men de med häst jag känner prioriterar bort rätt mycket annat för den vandrande burgaren. Både tid och ekonomiskt.

Jag vet inte vart jag står i frågan, men jag ville bara flika in att jag känner en familj vars äldsta barn (en pojke) valde hockey från låg ålder. Deras dotter (tillika yngsta barn, de har bara två barn) hattade runt bland lite olika aktiviteter men fastnade aldrig för något förrän senare.

Pojken visade sig bli riktigt duktig, så honom satsade de enorma summor och framförallt tid på.

Dottern ville senare börja på någon sport (minns ej vilken) men det fanns det inte tid till pga deras sons hockey som hade börjat ta fart och ge riktigt bra resultat.

Så dottern fick ta det som det fanns tid och pengar till (vill inte nämna aktivitet om någon känner igen sig i detta - vill inte trampa familjen på tårna). Det visade sig dock till slut att även dottern hade talang för sin sport (som hon från början som sagt bara blev satt på för att det var den enda som passade tidsmässigt och ekonomiskt). Numera är hon med i juniorlandslaget i sin sport (vilket även deras son är i hockey), så det gick ju vägen för båda.

Tidsmässigt så hinner föräldrarna inte med båda, så mor- och farföräldrar får hjälpa till (oftast med dottern). Föräldrarna är med på dotterns större tävlingar numera, då sonen klarar sitt själv nu.

Men där är ett solklart exempel på föräldrar som valde att prioritera det ena barner (i deras fall kanske man kan förstå det dock, iom att deras son hade spelat i närmare tio år och blivit en riktig talang! Då låter man ju inte honom sluta till förmån för ett annat barn, men det blir ändå lite skevt nånstans).
  • Fiiee
    Studentpappa skrev 2018-09-24 20:44:03 följande:

Skaplig skillnad, ingen i familjen som tycker det är skev fördelning eller kompenserar ni på något vis?

Visst är det skillnad.

Sonen är bara 12 år. Och han gör det han tycker om.

Kan ju inte tvinga honom att välja en dyrare sport bara för att..

Däremot gillar han att spela dataspel. Där har han fått en superdator.

Ang hästen. Det kostar mycket i månaden. Men är så värt det. Det ger så mycket tillbaka för vår dotter.

När hästen säljs får man ju tillbaka pengarna för just själva hästen iaf.

Och om hon lägger av helt säljer vi även transporten och alla tillhörande hästsaker. Det är mycket bra andrahands värde på dessa. Eftersom vi köpt bra och märkes grejer.
  • LFF

Nu är de ju bara 5 år så det blir inte några läger än på ett tag men alla kostnader x 2 då:

Fotboll: 700kr/säsong, spelar i sina vanliga gympaskor som de har i övrigt också. 200kr i klubbavgift.

Ishockey: Ska testa nu i vinter, om inte annat för att lära sig åka skridskor. Kostnad 1200kr/säsong + 200kr för startkit utrustning.

Till våren blir det simskola: 1200kr tror jag det kostar.

• Studentpappa
    Fritidsmamman skrev 2018-09-25 09:43:59 följande:

Jag vet inte vart jag står i frågan, men jag ville bara flika in att jag känner en familj vars äldsta barn (en pojke) valde hockey från låg ålder. Deras dotter (tillika yngsta barn, de har bara två barn) hattade runt bland lite olika aktiviteter men fastnade aldrig för något förrän senare.

Pojken visade sig bli riktigt duktig, så honom satsade de enorma summor och framförallt tid på.

Dottern ville senare börja på någon sport (minns ej vilken) men det fanns det inte tid till pga deras sons hockey som hade börjat ta fart och ge riktigt bra resultat.

Så dottern fick ta det som det fanns tid och pengar till (vill inte nämna aktivitet om någon känner igen sig i detta - vill inte trampa familjen på tårna). Det visade sig dock till slut att även dottern hade talang för sin sport (som hon från början som sagt bara blev satt på för att det var den enda som passade tidsmässigt och ekonomiskt). Numera är hon med i juniorlandslaget i sin sport (vilket även deras son är i hockey), så det gick ju vägen för båda.

Tidsmässigt så hinner föräldrarna inte med båda, så mor- och farföräldrar får hjälpa till (oftast med dottern). Föräldrarna är med på dotterns större tävlingar numera, då sonen klarar sitt själv nu.

Men där är ett solklart exempel på föräldrar som valde att prioritera det ena barner (i deras fall kanske man kan förstå det dock, iom att deras son hade spelat i närmare tio år och blivit en riktig talang! Då låter man ju inte honom sluta till förmån för ett annat barn, men det blir ändå lite skevt nånstans).

Ja hockey är ju nog lika vanligt som häst att det kan bli snett, man kan väl säga (insert valfri aktivitet) så bör möjligheterna vara lika för alla barn i familjen.

Det är ju inte helt ovanligt att man ser familjer med en pojke och en flicka där pojken har dyra motorleksaker och flickan en käpphäst typ (dåligt exempel). Bara för att flickor inte tycker det är roligt eller någon annan dum ursäkt. Det är förmodligen vanligare att flickor får stå tillbaka för sina bröder om det skulle finnas statistik på det jag har inte kollat.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Dotter sju år, gymnastik 100:-/termin jag är ledare så hon får full rabatt. Längdskidor 100:-/termin + utrustning

Dotter tre år, gymnastik 400:- lite mindre rabatt där då jag inte är tränare för hennes grupp. Det är familjegympa så vi är ändå med.

Sen åker vi slalom hela familjen, ingen aning vad det kostar förutom att det är dyrt då vi åker ganska mycket till fjällen.

Ride it like you stole it
  • Fritidsmamman
    Studentpappa skrev 2018-09-25 10:34:39 följande:

Ja hockey är ju nog lika vanligt som häst att det kan bli snett, man kan väl säga (insert valfri aktivitet) så bör möjligheterna vara lika för alla barn i familjen.

Det är ju inte helt ovanligt att man ser familjer med en pojke och en flicka där pojken har dyra motorleksaker och flickan en käpphäst typ (dåligt exempel). Bara för att flickor inte tycker det är roligt eller någon annan dum ursäkt. Det är förmodligen vanligare att flickor får stå tillbaka för sina bröder om det skulle finnas statistik på det jag har inte kollat.

För att inte tala om de som har tre barn, eller fler. Trean blir alltid bortprioriterad, då de äldre syskonen redan har sitt innan det yngsta syskonet nått en ålder för att själv få börja på ngn aktivitet. (Kanske skillnad om en familj får dotter-dotter-son, eller son-son-dotter (då har man ett "nytt kön" som man kanske sätter på en annan "pojk/flickaktivitet")).

Men jag vet många som får pojke-flicka och sedan ett eller flera barn till; de barnen "hänger bara med". De barnen är minstingen som bara får haka på.
  • Tangent

Tennis 2 ggr/vecka: 3600 kr/termin. Badminton (1 ggr/vecka): 800 kr/termin. Behöver inte sälja extra saker och inte bidra praktiskt.
    Utrustning: Tennisrack 1200 kr, kan användas flera år. Tennisskor 900 kr, används även på badminton och idrotten I skolan. badmintonrack kostade 600 kr, men har använts I 4 år.
    Läger mm. Dagläger på sommarlovet kostade 2000 kr. Det kostar att delta I tävlingar, men eftersom barnet inte vill tävla, så blir det Inga utgifter för oss.

• Wench85

Båda barnen (6 och 8 år) har samma aktiviteter: Simskola och klättring.
    Simskolan kostar 1550 kr/termin/barn + utrustningen i form av badkläder och simglasögon.

Klättring kostar 1250 kr/termin/barn, samt att båda föräldrarna tagit grönt kort för att säkra för 500 kr/var. Utrustning får lånas varje gång, men ena barnet har fått en egen klättringssele för 400 kr och andra barnet kommer få det i jul. Sedan lär det väl bli ny sele och/eller skor så årligen kanske det blir några hundra kronor per år i utrustning per barn.

• brallison
    Wench85 skrev 2018-09-25 11:44:48 följande:

Simskolan kostar 1550 kr/termin/barn + utrustningen i form av badkläder och simglasögon.

Klättring kostar 1250 kr/termin/barn, samt att båda föräldrarna tagit grönt kort för att säkra för 500 kr/var. Utrustning får lånas varje gång, men ena barnet har fått en egen klättringssele för 400 kr och andra barnet kommer få det i jul. Sedan lär det väl bli ny sele och/eller skor så årligen kanske det blir några hundra kronor per år i utrustning per barn.

Helt off-top, men får jag fråga - måste man ha väldigt korta naglar om man ska klättra eller kan man ha lite kvar (1-2 mm)? Funderar själv på det, men är osäker då jag inte kan leva utan naglar (känns som halva fingrar saknasSkrattande)
  • Wench85
    Wench85 skrev 2018-09-25 11:44:48 följande:

Dessutom skidsemester varje vinter, men det är ju inte bara för barnens del! 
  • cosinus
    Fritidsmamman skrev 2018-09-25 10:43:56 följande:
    För att inte tala om de som har tre barn, eller fler. Trean blir alltid bortprioriterad, då de äldre syskonen redan har sitt innan det yngsta syskonet nått en ålder för att själv få börja på ngn aktivitet. (Kanske skillnad om en familj får dotter-dotter-son, eller son-son-dotter (då har man ett "nytt kön" som man kanske sätter på en annan "pojk/flickaktivitet")).

Men jag vet många som får pojke-flicka och sedan ett eller flera barn till; de barnen "hänger bara med". De barnen är minstingen som bara får haka på.
    Har fyra barn och vi insåg redan när äldsta skulle börja med idrotter att vi inte skulle fixa varken hästar eller hockey. Så det har barnen aldrig fått välja på. I vårt fall är det nog treans idrott som tar mest tid faktiskt. Flest timmar i veckan och flest resor. Äldsta har samma men började sent och är stor nog att resa på det mesta själv.
  • Fritidsmamman
    cosinus skrev 2018-09-25 13:14:03 följande:

Har fyra barn och vi insåg redan när äldsta skulle börja med idrotter att vi inte skulle fixa varken hästar eller hockey. Så det har barnen aldrig fått välja på. I vårt fall är det nog treans idrott som tar mest tid faktiskt. Flest timmar i veckan och flest resor. Äldsta har samma men började sent och är stor nog att resa på det mesta själv.

Givetvis finns där undantag. Generellt brukar det dock bli så att "trean bara hänger med".
  • cattus

Hon börjar bowla i samma klubblag som oss och då är kostnaden inte stor.
    Hon är bara 5 år ännu så hon lånar skor av hallen, använder plastkloten och betalar ännu ingen månadsavgift.
    Något år till så kommer hon att behöva eget klot och då landar den kostnaden på ca 1000 engångskostnad för ett par år framåt), hallens skor får nog användas tills hon inte växer så mycket (annars ca400 och klubbavgiften är bara 100:-/månad till hon är 18år (om hon vill hålla på så länge förstås....)

TIPS!
    En rätt billig sport för ungdomar då det inte är så stora krav på egna prylar och bowlar man i ett lag så brukar månadsavgiften inte vara hög för ungdomarna.
    Har man börjat bowla och vill hålla på så finns det "paket" med klot, skor och klotväska för ca 1200-1500:- förutom oftast en låg månadsavgift för att få träna 1gg/vecka.
    Många klubbar/hallar brukar ha gratis eller billiga prova på tider för ungdomar. 

Svar på tråden Vad kostar era barns fritidsaktiviteter?