• Skrollan16

    Stuga sambo

    Hej

    Jag o min sambo har byggt en stuga. Vi vill ha så lite lån som möjligt o eftersom jag har sparpengar så vill jag lägga in dem. Kommer lägga in en större summa o min sambo en mindre. Vi äger tomt o stuga ihop. Hur blir det om vi delar på oss. Äger man hälften va oavsett om jag betalt in mer?Förstod att det var så med hus men stuga?

  • Svar på tråden Stuga sambo
  • Kjell2
    Skrollan16 skrev 2018-09-26 20:53:12 följande:

    Hmm jo det kommer nog bli så men jag undrar ändå vad som gäller fram till dess?


    Ägarfördelning enligt lagfarten.
  • Deceree1
    Skrollan16 skrev 2018-09-26 20:53:12 följande:

    Hmm jo det kommer nog bli så men jag undrar ändå vad som gäller fram till dess?


    Hur menar du nu? Är du orolig så skriv ett dokument redan ikväll.
  • Kjell2
    Skrollan16 skrev 2018-09-26 21:07:15 följande:

    Kjell2 du skrev detta men vad är lagfarten? Är det det vi skrev på när vi köpte Marken?


    Nej, det dokumentet finns hos inskrivningsmyndigheten där det står vem eller vilka som äger fastigheten. Vanligvis överstämmer det med köpekontraktet.
  • Hugge47

    Inskrivningsuppgifterna hittar du hos lantmäteriet.

    Antingen loggar du in på deras hemsida eller kontaktar deras kundcenter i Gävle alternativt ett lantmäterikontor.


    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Kjell2
    Skrollan16 skrev 2018-09-26 22:35:22 följande:

    Var kan jag hitta inskrivningsblanketten?


    Kontakta Lantmäteriet. Googla och du hitar kontaktuppgifter.


  • Noname00
    Skrollan16 skrev 2018-09-26 21:07:15 följande:

    Kjell2 du skrev detta men vad är lagfarten? Är det det vi skrev på när vi köpte Marken?


    Har du inte kvar dokumenten du skrev på vid köpet?
  • Skrollan16

    kjell2 nu har jag kollat med lantmäteriet o vi står båda på fastigheten. Det betyder art oavsett vad vi lagt in så äger vi hälften? Jag behöver inte kontrollera någon annnrans? Rack för informationen

  • Kjell2
    Skrollan16 skrev 2018-09-29 21:17:36 följande:

    kjell2 nu har jag kollat med lantmäteriet o vi står båda på fastigheten. Det betyder art oavsett vad vi lagt in så äger vi hälften? Jag behöver inte kontrollera någon annnrans? Rack för informationen


    Står det 50/50 i lagfarten? Har ni inga andra avtal mellan er så äger ni hälften var.
  • Noname00
    Kjell2 skrev 2018-09-30 15:45:00 följande:
    Står det 50/50 i lagfarten? Har ni inga andra avtal mellan er så äger ni hälften var.
    Trådskaparen bör väl skriva en revers på summan denne lägger in?
Svar på tråden Stuga sambo