• Anonym (Mamman)

Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom

I tisdags får jag ett samtal från polisen att dom har hållit ett barnförhör med min son och att soc är inkopplade, även att soc ska hålla ett förhör med oss senare under dagen, dom har även försökt få tag på min sambo (barnets pappa) och frågar mig om numret till honom stämmer sen bokar dom in ett förhör med mig (som genomfördes idag). Jag får ingen info om vad det handlar om utan polisen säger bara att jag kan ju skicka ett sms till min sambo att han ska svara när dom ringer (vi befinner oss alltså båda på våra jobb). Sambon ringer sedan mig och säger att polisen sagt att skolan gjort en orosanmälan om misshandel av barn i hemmet och att han kommer bli delgiven misstanke om detta. Vi är i chock. Soc ringer sedan oss och bokar in att vi ska träffa dom kl.14 samma dag, vi åker dit och får DÅ veta att dom hämtat våran son redan kl.8 på morgonen (direkt han började). Vi pratar med soc och det beslutas att dom ska köra hem honom nån timme senare.

Dom kommer hem med honom och stannar en stund för att se att det känns ok att lämna honom. När dom går så säger dom att det känns jätte bra och dom är inte ett dugg oroliga för att lämna av honom hemma, det ska även tilläggas att våran son kramade om både mig och pappan under tiden dom var här på eget initiativ.

Det känns ändå ok, och att dom måste ju fatta att pappan inte misshandlat sin son.

Onsdagen flyter på som vanligt och torsdagen kommer. Både jag och pappan ska in på förhör kl.9. Mitt förhör är ett vittnesförhör (Jag är alltså inte misstänkt för något) och jag tycker det känns bra, hon ställer lite frågor och jag svarar, berättar att det VI har gjort om han är bråkig och vägrar lyssna är att vi burit in honom på hans rum om han vägrat gå dit själv och bara fortsätter tjaffsa istället.

Sätter mig utanför och väntar in pappan vars förhör tar lite längre tid. När han kommer ut så får jag veta att våran son sagt att pappan smiskat honom, slagit honom på handen med knuten näve, slagit honom och knuffat honom, detta har alltså aldrig hänt. Det kommer också då fram att våran son haft FLERA samtal med kuratorn på skolan. Jag trodde kuratorn var skyldig att meddela sådant till vårdnadshavare, jag menar jag var ju inte misstänkt för något? Borde inte jag blivit underrättad att hon har hållit massa samtal med min son?

Det känns ju som att den här kuratorn under en längre tid nu har fått våran son att säga saker som inte är sant! Vi är nu alldeles förtvivlade och oroliga att åklagaren kommer tro på det vår son sagt.

Får det gå till såhär från kuratorn sida?

• Svar på tråden Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom
  • Anonym (...)
    Wowbagger2000 skrev 2018-09-30 14:22:35 följande:

Barnmisshandel att lyfta sitt barn... Jo, mycket ska man höra...

Om man med våld förflyttar en så stor person som en 10-åring som inte vill så handlar det ju inte om att helt vanligt lyfta sitt lilla barn. Behöver inte nödvändigtvis vara misshandel men det är ju ett tecken på att man kan behöva stöd i sin föräldrar roll om man inte kan kommunicera med sitt barn (10år) annat än med fysiskt tvång/ inlåsning på rummet.

(Nu var det inte det som hände mig när jag var liten utan direkta slag.)
  • Anonym (Tyvärr)
    Tecum skrev 2018-09-29 15:48:40 följande:

Bra med inlägg som visar verkligheten för dessa naiva människor som inte tror att barn kan ljuga. Det är faktiskt direkt skrämmande och man får en större förståelse för hur häxprocesser, skuldbeläggande och drev kan uppstå.

Min son sa också att jag slagit honom. Det var fruktansvärt. Alla verkar ha gått på det där om att barn aldrig ljuger om sådana saker.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-09-30 17:02:22 följande:
    Min son sa också att jag slagit honom. Det var fruktansvärt. Alla verkar ha gått på det där om att barn aldrig ljuger om sådana saker.
    Det händer nog att barn ljuger om misshandel.
    Men jag tror inte att det är vanligare än att vuxna ljuger om misshandel.
    Tror du?
  • Anonym (Tyvärr)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-30 18:37:19 följande:

Det händer nog att barn ljuger om misshandel.

Men jag tror inte att det är vanligare än att vuxna ljuger om misshandel.

Tror du?

Det spelar väl ingen roll för den utsatta föräldern?
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-09-30 19:29:52 följande:
    Exakt så är det, man kan inte rättfärdiga ett fel med ett annat fel, då har tappat allt som en rättsstat står för.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-09-30 19:29:52 följande:

Men man kan väl inte utgå från att ett barn ljuger?

Man måste väl alltid utreda?

Den utsatta föräldern säger du, ja men det kan ju lika väl vara barnet som är utsatt.

Jag tycker det är bra att vi utreder när det finns olika indikationer på att misshandel kan förekomma i ett barns hem.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-30 19:53:40 följande:
    Men man kan väl inte utgå från att ett barn ljuger?

Man måste väl alltid utreda?

Den utsatta föräldern säger du, ja men det kan ju lika väl vara barnet som är utsatt.

Jag tycker det är bra att vi utreder när det finns olika indikationer på att misshandel kan förekomma i ett barns hem.
    Det ska man, men problemet är att det är otroligt få som kan utreda rättssäkert.

Det blir många gånger så att utredaren tidigt får sympatier för den ena sidan och då tenderar att ta det som den säger som sanningen, vilket vem som helst rimligtvis förstår är totalt livsfarligt.
  • Anonym (NärDetGårFel)

Ts hur har det gått för Er?

• Anonym (Mamman)

Orkar inte läsa igenom vad som skrivits, och la ner å läsa i tråden, då folk tar första bästa tillfället att trycka ner folk i skiten och haka upp sig på allt.

Så om ert barn sagt detta om er man, då skulle ni absolut trott att er man var kapabel till detta? Ni behöver inte svara för jag kommer ändå inte läsa, men om så är fallet så lever ni med fel människa.

Men för er som varit till hjälp och som undrar hur det gått, polisutredningen blev nerlagd och soc kände ingen oro över vår familj, så även dom la ner sitt, men VI bad om hjälp för att utreda hur det kunnat blivit så att han sagt dessa saker, så vi väntar på att höra ifrån dom.

• Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-12-06 16:26:13 följande:

Orkar inte läsa igenom vad som skrivits, och la ner å läsa i tråden, då folk tar första bästa tillfället att trycka ner folk i skiten och haka upp sig på allt.

Så om ert barn sagt detta om er man, då skulle ni absolut trott att er man var kapabel till detta? Ni behöver inte svara för jag kommer ändå inte läsa, men om så är fallet så lever ni med fel människa.

Men för er som varit till hjälp och som undrar hur det gått, polisutredningen blev nerlagd och soc kände ingen oro över vår familj, så även dom la ner sitt, men VI bad om hjälp för att utreda hur det kunnat blivit så att han sagt dessa saker, så vi väntar på att höra ifrån dom.

Vad skönt att höra,

Jag och min familj önskar dig och din familj en riktigt God Jul
  • Tecum
    Anonym (Mamman) skrev 2018-12-06 16:26:13 följande:

Här vimlar av folk som vill tro det värsta om alla och gärna sprider misstänksamhet, hur osannolikt det än är. Sen finns det en klick naiva, i synnerhet kvinnor, som alltid tror att barn är oförmögna att ljuga eller ha fel. Skönt att  det gick som väntat och att myndigheten visar sans och sunt förnuft.
Svar på tråden Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom