Heranell skrev 2018-10-02 14:43:29 följande:
Jag och mitt ex bodde på samma område efter att vi gick isär. Max fem minuters gångväg med pick och pack och barn när barnet bytte vecka. Väldigt smidigt måste jag säga. Nu var vår separation helt vänskaplig så vi har inte haft några som helst konflikter sen vi gick isär, nu har det gått snart åtta år och vi drar fortfarande åt samma håll och hjälps åt med saker och inköp som gäller vårt barn.
Mitt ex flyttade men fortfarande inom tio minuters promenadavstånd. Jag är numera sambo och har flyttat inom samma område. Att bo nära varandra om man ska ha växelvis boende är smidigast för alla parter, men man vill nog inte bo så nära att man kan titta in i varandras lägenheter. Vi hade inga problem med att barnet sprang emellan hur hon ville, men hon var bara fem när vi flyttade isär. Numera kan hon ju gå och hämta nåt hon glömt på respektive ställe, men annars är hon hos den förälder hon "ska" vara hos varannan vecka.
Tack för din input! Låter smidigt!
Vi skulle i så fall bo så här under en tid, men sedan blir det lite längre emellan oss, ca en halvmil...
Svårt att veta om det är bra för barnen att vänja sig successivt, eller om det är bättre att flytta isär "på riktigt" på en gång...