• Anonym (Kan inte hjälpa hur jag känner)

När man är klar med sin terapi med teraputen men har skickats över till psykiatrin

Hej!

Jag vill börja med att jag är fullt medveten över att det är kanske lite löjligt över hur jag känner, men jag kan inte rå för det.

Idag fick jag bekräftat att jag är klar med min terapeut. Jag tycker om personen oerhörd mycket. Klok och så ödmjuk. Sådan go människa som bryr sig om andra människor. Det känns så sällan att man träffar sådan folk nuförtiden.

Nej, jag har varken blivit kär eller förälskad i människan. Kanske någorlunda attraktion, ja. Men det är inte därför jag känner sorgsenhet att skiljas åt.

Det är liksom känslan av att jag på något sätt gjort bort mig och personen bara vill skicka över mig till någon annan. För att personen tyckt att jag har varit påfrestande eller obehaglig.

Det är nästan som om att ha blivit dumpad eller att man är otillräcklig. Eller som sagt, att jag har varit påfrestande och att personen bara vill bli av med mig.

Förmodligen kommer jag få frågor om jag själv känner att terapin är färdig. Jag kan svara att det är både ja och nej. Jag har mer positiva känslor. Men fortfarande finns några små ''smulor'' kvar känner jag.

Jag kanske är så löjligt som det bara går. Men jag tycker så mycket om människan. Och inte för att jag är attraherad av människan. Utan det är bara att personen är så ödmjuk och verkar brinna för andra människors mående, så de mår så bra som möjligt. Jag blir glad över sådant.

Personen har till och med hört av sig via telefon under terapeutens semester över hur jag mår och har det. Och sedan skickade ett SMS en påminnelse om någonting jag skulle göra under personens semester. Jag tyckte det var gulligt och blev glad. Inte för att personen hade fokus hos mig., utan jag blev glad över att personen är så ödmjuk och tänker på andra.

Detta är ingenting jag vågar ta upp med terapeuten så det är just därför som jag skapar tråden. Jag behöver stöd, men jag kan självfallet inte berätta för människan att jag känner mig dumpad och gjort någonting fel som personen vill bli av med mig. Det skulle ju misstolkas en hel del. Framförallt om jag säger att jag känner mig dumpad. Det är väl kanske inte exakta känslan av att ha blivit dumpad. Ligger kanske närmare åt det hållet av att gjort någonting fel. DET kanske inte är så, men själva känslan.

Och känslan av att skiljas åt, är så sorgset.

Skall jag köpa någonting? Dyker upp frågan i huvudet på mig. Självklart säger ena delen. Men den andra delen hindrar mig, eftersom jag vid ett tillfälle trodde jag skulle avsluta träffen med terapeuten. Och då köpte jag någonting, men sedan visade sig att jag skulle fortsätta.

Men denna gång är det verkligen bekräftat. Jag kommer känna mig elak som inte köper någonting och jag kommer känna mig fånig om jag ÅTERIGEN köper en paket chockad t.ex.

Men det centrala är att jag känner mig lite ledsen över alltihop.

• Svar på tråden När man är klar med sin terapi med teraputen men har skickats över till psykiatrin
  • Anonym (Förstår)

Det är helt naturligt att känna så, tycker i alla fall jag som kände likadant efter ett halvårs intensiv terapi. När terapeuten sade att hon tyckte att vi inte kom längre så kändes det som att hon gjorde slut med mig. Blev sårad, rent känslomässigt uppfattade jag henne som en god vän även om jag ju visste att det var hennes jobb och professionella bedömning. Känslor är inte logiska. Köp inget, bara säg tack för all hjälp och önska terapeuten lycka till i framtiden. Det är deras jobb och du behöver inte ge presenter. Om man jobbar statligt får man dessutom inte ta emot ens små gåvor utan de brukar hamna i fikarummet eftersom man inte vill såra givaren..,

• Meriall

Terapeuten kommer säkert att sakna dig också men hon vet att du blir mer hjälpt hos någon annan som kan mer om området än vad hon gör och skickar dig vidare av omtanke och för att hon bryr sig om dig.

• neverpreggo

Ett kort med ett fint citat och en kort hälsning är bättre än gåvor.

• Anonym (Kurator)

Jag arbetar som kurator och jag skickar patienter vidare som jag bedömer skulle få bättre hjälp någon annanstans. Det handlar om en omtanke om patienterna och inte om att inte bry sig. Tvärtom tänker jag ofta på dem jag har träffat och hoppas självklart att det går bra för dem.

Meriall skrev 2018-10-02 15:10:14 följande:

Terapeuten kommer säkert att sakna dig också men hon vet att du blir mer hjälpt hos någon annan som kan mer om området än vad hon gör och skickar dig vidare av omtanke och för att hon bryr sig om dig.

Intressant inlägg! För det var just vad min terapeuten sa så också! Ungefärlig som det står i ditt inlägg sa hon det på.

Jag nog säker på att hon skickar mig vidare/avslutar samtalet med mig just för att jag är klar med henne. Och inte att jag varit till besvär. ELLER förhoppningen är så i alla fall, haha.

Som jag nämnde, jag kan inte alls rå för hur jag känner. Men rent logiskt så skickar hon ju iväg mig för omtanke, för att hon bryr sig, precis som du skrev.

Hmm..Tja, hon kanske kommer sakna mig. Jag tror jag kommer ha henne i mina tankar lite mer än vad hon kommer ha hos mig. Jag tycker verkligen det är fint med människor som bryr sig.

Om jag köper någonting till henne nu. Blir inte det lite konstigt, eftersom jag tidigare köpt en chokladask till henne förut. Det var ett litet miss. Jag trodde jag skulle börja studera och la det som prioritering 1, men både studier och mer tid för henne hade jag. Så då blev det bara en fortsatt stödsamtal hos henne.

Man kände sig lite dum efteråt, speciellt nu. Köper jag en gång till, kanske det utstrålar som en flört? Kanske en idiotisk rädsla, men jag vill verkligen inte att någonting skall misstolkas.

• Anonym (A)
    Tror jag med
  • HerrMumin
    Anonym (Kan inte hjälpa hur jag känner) skrev 2018-10-04 11:07:05 följande:
    Intressant inlägg! För det var just vad min terapeuten sa så också! Ungefärlig som det står i ditt inlägg sa hon det på.

Jag nog säker på att hon skickar mig vidare/avslutar samtalet med mig just för att jag är klar med henne. Och inte att jag varit till besvär. ELLER förhoppningen är så i alla fall, haha.

Som jag nämnde, jag kan inte alls rå för hur jag känner. Men rent logiskt så skickar hon ju iväg mig för omtanke, för att hon bryr sig, precis som du skrev.

Hmm..Tja, hon kanske kommer sakna mig. Jag tror jag kommer ha henne i mina tankar lite mer än vad hon kommer ha hos mig. Jag tycker verkligen det är fint med människor som bryr sig.

Om jag köper någonting till henne nu. Blir inte det lite konstigt, eftersom jag tidigare köpt en chokladask till henne förut. Det var ett litet miss. Jag trodde jag skulle börja studera och la det som prioritering 1, men både studier och mer tid för henne hade jag. Så då blev det bara en fortsatt stödsamtal hos henne.

Man kände sig lite dum efteråt, speciellt nu. Köper jag en gång till, kanske det utstrålar som en flört? Kanske en idiotisk rädsla, men jag vill verkligen inte att någonting skall misstolkas.
    Ut och ragga upp en hona för helvete!
  • neverpreggo
    Anonym (Kan inte hjälpa hur jag känner) skrev 2018-10-04 11:07:05 följande:
    Köp inget mer åt henne, blir bara märkligt.

Anonym (A) skrev 2018-10-04 12:47:46 följande:
    Tror jag med
    Ni tror det alltså? Åh, så snälla ni är :)
    neverpreggo skrev 2018-10-04 18:51:47 följande:
    Köp inget mer åt henne, blir bara märkligt.

Ja, jag tror också att det är bäst att låta bli.

Idag var det sista dagen med terapeuten. Hon har varit sjuk, så avslutningsdagen skjutes upp tills idag.

Det känns tomt och jag ville säga så goda saker om henne. Jag har då och då nämnt positiva saker under terapin. Hon är så bra och så vänlig!

Hon är precis den typen som jag gillar hos människor, ödmjuka och empatiska rakt igenom.

Det känns så tomt, tråkigt och sorgligt att man förmodligen inte kommer träffas någon mer.

Som jag kanske redan har skrivit tidigare, så gör det lite ont.

Jag tycker om henne så mycket. Jag vet inte om hon skulle sakna mig också. Hade ju varit kul om hon också gjorde :)

Hon är så snäll!

Nu har det gått fem dagar och många tankar har gått fram och tillbaka. Jag har till och med frågat mig själv om jag faktiskt är förälskad i henne. Men det tror jag fortfarande inte. Det är inte det där pirrade i kroppen.

Utan mycket av att jag saknar henne är hennes personlighet, där ödmjukhet, empati/sympati och ärlighet existerar. Och så hon typen som har ''Svar på allt''. Alla gånger som vi pratat om, frågor som jag ställt. Skjuter hon tillbaka med goda och intelligenta respons.

Jag tänker hela tiden om hon kanske också saknar mig. Och så säger en annan del i mig att hon inte gör det. Och allt denna ''Samtalsstödet är över - För att jag är klar''. Handlade bara om att hon inte stod ut med mig något mer. Jag blev glad när någon här skrev att hon kommer sakna mig också.

Men den andra delen sa återigen till mig att det mest troligt inte stämmer överens med verkligheten i mitt fall.

Saknaden är enorm - Så pass att jag blivit nedstämd. Men absolut, med tidens gång kanske jag inte kommer tänka likadant. Men just nu känner jag såhär.

Jag ställer framförallt frågan om jag någonsin kommer träffa henne igen.  Liksom som gammal bekant, träffas på gatan och bara hälsa vänligt liksom.

Och så får jag en tanke om hon ens själv vill hälsa på mig.

• Anonym (A)
    neverpreggo skrev 2018-10-02 18:59:32 följande:
    Ett kort med ett fint citat och en kort hälsning är bättre än gåvor.
    Håller med
Svar på tråden När man är klar med sin terapi med teraputen men har skickats över till psykiatrin