• MammaLycka86

Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!

Hej på er !

För några veckor sedan kontaktade jag min bm få jag inte längre stod ut med klådan, främst nattetid. Fick tavegyl utskrivet och prover togs.

Förra veckan ringde hon och berättade att mitt gallsyreprov var något högt (13), en läkare på förlossningen ordinerade ursofalk som jag skulle börja med direkt.

Hade inte läst så mycket om just hepatos som diagnosen blev, men när jag gjorde det så ser jag bara vanligt med prematur födsel. Igångsättning v36-38 . Osv osv. Har förstått att det i slutet kan bli en risk för barnet om värdena är för höga.

Min klåda har blivit mycket bättre. Så jag antar att mina värden också ser bättre ut? Ska dit nästa vecka och ta nya.

Jag går in i v 27 idag så enligt läkaren är det ganska tidigt.

Hur vanligt är det att värden stiger igen i slutet av grav? Kan jag räkna med att det kommer tillbaka? Min barnmorska visste inte så mycket alls om hepatos och nu d3 inte svara på alla frågor..

Någon mer med hepatos? ????

• Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!
  • MammaLycka86
    iris19 skrev 2018-11-27 07:25:45 följande:

Hur har det gått för dig?

Jag tyckte mina förlossningar var helt ok....gjorde inte allt för ont som jag minns det. Kände mest glädje över att slippa klådan efteråt :) Men förmodligen har jag väl förträngt en del, så att även sista tid och förlossningen blir mycket jobbigare än jag minns det. 

Hur har du det?

Är du galen kvinna ? Haha det gör ju sjukt ont att föda barn.. Men nu är det så jävla tungt och jobbigt med både mage och klåda att jag lääääöngtar efter värksmärta... är så sjukt taggad på att föda barn nu!
  • iris19
    MammaLycka86 skrev 2018-11-28 09:11:54 följande:
    Hur har du det?

Är du galen kvinna ? Haha det gör ju sjukt ont att föda barn.. Men nu är det så jävla tungt och jobbigt med både mage och klåda att jag lääääöngtar efter värksmärta... är så sjukt taggad på att föda barn nu!
    hehe galen kanske jag börjar bli. :) Men du vet när man mår så dåligt av att det kliar, och man inte kan sova o allt bara känns skit. Då är faktiskt förlossningen en befrielse. :) Men som sagt, jag minns nog inte hur ont det gjorde. Men jag ser fram emot min förlossning och att äntligen få träffa vår dotter. 

just nu mår jag faktiskt ganska bra. Klådan är under kontroll. Kliar en del på fötterna och underbenen....men jag kan sova helt ok, och resten av vardagen är oxå ok. :) 
    Är i v 28 nu, så räknar med att det ska börja eskalera igen om 2-3 veckor...och då kommer jag inte vara lika positiv längre :)

Men då närmar du dig oxå förlossningen :) spännande. 
    Själv har jag 2 månader kvar innan jag ens kommit till v 36
  • MammaLycka86
    iris19 skrev 2018-11-29 20:02:00 följande:

hehe galen kanske jag börjar bli. :) Men du vet när man mår så dåligt av att det kliar, och man inte kan sova o allt bara känns skit. Då är faktiskt förlossningen en befrielse. :) Men som sagt, jag minns nog inte hur ont det gjorde. Men jag ser fram emot min förlossning och att äntligen få träffa vår dotter. 

just nu mår jag faktiskt ganska bra. Klådan är under kontroll. Kliar en del på fötterna och underbenen....men jag kan sova helt ok, och resten av vardagen är oxå ok. :) 

Är i v 28 nu, så räknar med att det ska börja eskalera igen om 2-3 veckor...och då kommer jag inte vara lika positiv längre :)

Men då närmar du dig oxå förlossningen :) spännande. 

Själv har jag 2 månader kvar innan jag ens kommit till v 36

Ja men verkligen! Jag vill inget annat än att föda barn ! Klådan och foglossningen tar verkligen kål på mig .. vet inte hur jag ska stå ut. Det är som när man är kissnödig, desto närmre toan man kommer desto mer kissnödig blir man . Haha..

Har föelossningssamtal med läkare på fredag. Är så jäkla nervös. Är så rädd att han kommer att säga att jag får vänta med igångsättning då värdena är bra..

Ja nu börjar det endå närma sig. Går in i v 36 idag.. sjukt att de är så nära .

Så skönt att det är dugligt för dig. Hoppas det håller i sig flera veckor nu ..

Ja på mig kliar det mest på underben och armar. Visa nätter är okej men de flesta är vidriga ...
  • sussjohansson

Jag fick min bebis den 22/11 efter en snabb igångsättning :) Förlossningen gick verkligen jättebra och jag kan inte gnälla på något förutom att jag ville ha epiduralen men det hann jag inte eftersom allt gick så fort. 

Dock mådde lilla tjejen inte alls så bra. Hon blev uttagen till barnbordet direkt med en temp på 35,4 och andningssvårigheter. Jag fick hålla i henne i typ 25 minuter innan barnläkaren kom tillbaka och tog med henne till neonatalavdelningen. Hon hade svårt att syresätta sig, hålla temperatur och andas så hon fick ligga i CPAP och vara uppkopplad. Det värsta höll i sig i nästan en vecka och sen fick vi gå på dagspermission. Det är inte förrän igår som vi blev utskrivna från sjukhuset helt. Hon har varit så trött och slut så hon har fått mat via en sond. Ingen har förstått varför. Hon har fått göra en väldig massa undersökningar, bland annat lungröngten och ultraljud på hjärtat, men allt har sett normalt ut. Tillslut kom vi fram till att det förmodligen är den sömntablett som jag fick i två veckor från förlossningen som ställt till med allt. Och det står dessutom i FASS. Samma sömntablett som jag ifrågasatte många gånger om jag verkligen skulle äta......... Hur som helst så mår hon bra nu, äntligen och vi kan börja njuta av vardagen :) 

Min klåda då - den höll i sig i fyra dagar efter förlossningen och sen började även den försvinna. Så sjukt skönt att bli kvitt den nu! Tänker på er och lider med er, men snart slipper ni den också <3 

• MammaLycka86
    sussjohansson skrev 2018-12-11 18:24:11 följande:

Jag fick min bebis den 22/11 efter en snabb igångsättning :) Förlossningen gick verkligen jättebra och jag kan inte gnälla på något förutom att jag ville ha epiduralen men det hann jag inte eftersom allt gick så fort. 

Dock mådde lilla tjejen inte alls så bra. Hon blev uttagen till barnbordet direkt med en temp på 35,4 och andningssvårigheter. Jag fick hålla i henne i typ 25 minuter innan barnläkaren kom tillbaka och tog med henne till neonatalavdelningen. Hon hade svårt att syresätta sig, hålla temperatur och andas så hon fick ligga i CPAP och vara uppkopplad. Det värsta höll i sig i nästan en vecka och sen fick vi gå på dagspermission. Det är inte förrän igår som vi blev utskrivna från sjukhuset helt. Hon har varit så trött och slut så hon har fått mat via en sond. Ingen har förstått varför. Hon har fått göra en väldig massa undersökningar, bland annat lungröngten och ultraljud på hjärtat, men allt har sett normalt ut. Tillslut kom vi fram till att det förmodligen är den sömntablett som jag fick i två veckor från förlossningen som ställt till med allt. Och det står dessutom i FASS. Samma sömntablett som jag ifrågasatte många gånger om jag verkligen skulle äta......... Hur som helst så mår hon bra nu, äntligen och vi kan börja njuta av vardagen :) 

Min klåda då - den höll i sig i fyra dagar efter förlossningen och sen började även den försvinna. Så sjukt skönt att bli kvitt den nu! Tänker på er och lider med er, men snart slipper ni den också <3 

Men åh ! Stort grattis till er !

Fantastiskt att hon är här nu!

Vad skönt att förlossningen gick så snabbt! Vilken v var du i när du blev igångsatt? Var tappen mogen?

Har själv igångsättning nästa vecka 37+0. Funderar lite på hur lång tid d2t kan ta om man inte är helt mogen..

Men så jobbigt att hon hade det så jobbigt i början.

Men skönt att ni fått komma hem helt nu, då är det nu allt börjar ! Är det mycket vaket på nätter osv? Har du lyckats få igång amningen ? (Om du hade tänkt det från början dvs) och vad vägde hon och hur lång var hon?
  • iris19
    sussjohansson skrev 2018-12-11 18:24:11 följande:

Grattis till lilltjejen! Så skönt att igångsättningen gick så bra. :)
    Men vilken jobbig start ni fick. 
    Vad var det för sömntabletter du fick äta? Fick du reda på hur dina gallsyror låg på slutet?

Själv har jag typ 10 veckor kvar, 6 veckor om de sätter igång mig i v36 :) Klådan börjar bli värre igen, så tänker att mina värden snart kommer börja stiga så som det gjort de tidigare gångerna... men hoppas att det dröjer några veckor till
  • sussjohansson
    MammaLycka86 skrev 2018-12-11 22:16:18 följande:
    Men åh ! Stort grattis till er !

Fantastiskt att hon är här nu!

Vad skönt att förlossningen gick så snabbt! Vilken v var du i när du blev igångsatt? Var tappen mogen?

Har själv igångsättning nästa vecka 37+0. Funderar lite på hur lång tid d2t kan ta om man inte är helt mogen..

Men så jobbigt att hon hade det så jobbigt i början.

Men skönt att ni fått komma hem helt nu, då är det nu allt börjar ! Är det mycket vaket på nätter osv? Har du lyckats få igång amningen ? (Om du hade tänkt det från början dvs) och vad vägde hon och hur lång var hon?
    Jag var i v36+4 :) Tappen var ganska mogen, utplånad 50% och 3cm lång och 1-1,5cm öppen :) De trodde i ett första skede att det skulle ta lååång tid. 

Men vad spännade, hur känns det för dig? :D 

Hon sover ändå ganska bra på nätterna. Dock så går hon inte upp i vikt som hon ska så vi måste väcka henne var tredje timma för att ge mat. Amningen funkar för det mesta bra. Har gott om mjölk så det känns bra. Vi fick ju sonda henne först och det var rätt besvärligt. Hon vägde 3040g och var 48,5 cm lång :) 
  • sussjohansson
    iris19 skrev 2018-12-15 08:19:19 följande:
    Vad var det för sömntabletter du fick äta? Fick du reda på hur dina gallsyror låg på slutet?

Själv har jag typ 10 veckor kvar, 6 veckor om de sätter igång mig i v36 :) Klådan börjar bli värre igen, så tänker att mina värden snart kommer börja stiga så som det gjort de tidigare gångerna... men hoppas att det dröjer några veckor till
    Tack så mycket :D Jag fick äta Zopiklon från förlossningen.... Mina gallsyror hade faktiskt gått ned, tror att de låg på typ 20-någonting samma vecka som jag blev igångsatt. Så de ville såklart förhala igångsättningen med det, att värdena var mycket bättre (fast min klåda var lika jävlig dock men det är inte lika "bevisat".

Åh nej... Håller tummarna på att de inte blir värre för dig och att du får bli igångsatt så du inte behöver gå så länge med klådan! 
  • sussjohansson
    iris19 skrev 2018-12-15 08:19:19 följande:

Tack så mycket :D Jag fick äta Zopiklon från förlossningen.... Mina gallsyror hade faktiskt gått ned, tror att de låg på typ 20-någonting samma vecka som jag blev igångsatt. Så de ville såklart förhala igångsättningen med det, att värdena var mycket bättre (fast min klåda var lika jävlig dock men det är inte lika "bevisat".

Åh nej... Håller tummarna på att de inte blir värre för dig och att du får bli igångsatt så du inte behöver gå så länge med klådan! 
  • MammaLycka86
    sussjohansson skrev 2018-12-16 16:08:03 följande:

Jag var i v36+4 :) Tappen var ganska mogen, utplånad 50% och 3cm lång och 1-1,5cm öppen :) De trodde i ett första skede att det skulle ta lååång tid. 

Men vad spännade, hur känns det för dig? :D 

Hon sover ändå ganska bra på nätterna. Dock så går hon inte upp i vikt som hon ska så vi måste väcka henne var tredje timma för att ge mat. Amningen funkar för det mesta bra. Har gott om mjölk så det känns bra. Vi fick ju sonda henne först och det var rätt besvärligt. Hon vägde 3040g och var 48,5 cm lång :) 

Gud så skönt. Det känns hoppfullt. Hoppas min också är lite utplånad . Fick du gel på tappen eller cytotec otalt? Hur lång tid tog det allt som allt. Ge mig hopp här . Haha

Det känns bra och jag längtar! Klådan har varit outhärdlig senaste veckan . Tillväxtultraljudet som gjordes i veckan visade att det inte är en liten kille där inne och eftersom jag är rädd att föda stort barn känns det perfekt att få föda i veckan även utav den anledningen .. Det känns overkligt och jag är så förväntansfull. Kan inte riktigt ta på det än trots att det bara är ett par dagar kvar..

Vilken tuff start ni fick. Men skönt att amningen funkar bra , hoppas ni snart slipper att väcka henne...

Har hon fått något namn?
  • iris19
    MammaLycka86 skrev 2018-12-16 21:26:33 följande:
    Gud så skönt. Det känns hoppfullt. Hoppas min också är lite utplånad . Fick du gel på tappen eller cytotec otalt? Hur lång tid tog det allt som allt. Ge mig hopp här . Haha

Det känns bra och jag längtar! Klådan har varit outhärdlig senaste veckan . Tillväxtultraljudet som gjordes i veckan visade att det inte är en liten kille där inne och eftersom jag är rädd att föda stort barn känns det perfekt att få föda i veckan även utav den anledningen .. Det känns overkligt och jag är så förväntansfull. Kan inte riktigt ta på det än trots att det bara är ett par dagar kvar..

Vilken tuff start ni fick. Men skönt att amningen funkar bra , hoppas ni snart slipper att väcka henne...

Har hon fått något namn?
    Jag har 2 bra igångsättningar i v 36+0. Första gången trodde de inte att de skulle fungera att sätta igång mig, dock tog det allt som allt 12 timmar båda gångerna från att jag fick första tabletten till barnen var födda. Så det gick fort o bra ändå.... Var väl oxå bara lite öppen o  lite mogen tapp om jag minns rätt. 
    Så tror att hepatosen triggar igång en förlossning i förtid ändå, så hade jag inte blivit igångsatt så kanske de hade kommit spontant för tidigt ändå. 

Imorgon ska vi på nytt tillväxtultraljud, hoppas även få svar på mina gallsyror då. Vet inte hur länge till jag ska stå ut....är så fasligt trött, börjar sova dåligt igen o så den där klådan...
  • iris19

Var och träffade läkaren igår, och då fick jag reda på att mina gallsyror har gått upp till 31.... Jag är typ bara i v 30. men han var inte oroad över det. 

Men tillväxtultraljudet visade att hon inte hade växt som hon ska, låg nu på -8%, Så nytt ultraljud om 3 veckor så får vi se vad de säger vid nästa besök. 

Så nu vet jag inte riktigt om jag ska stressa upp mig för detta, eller lita på att läkaren har koll. Jag är mest oroad över mina gallsyror...hoppas att det inte har stigit allt för mycket tills nästa gång jag ska lämna. 

Svar på tråden Hepatos! Hjälp.. Har så många frågor!