• Anonym (Ledsen)

Måste skiljas men vill inte

Hej,

Man 41 år, gift sen 2011, två barn 2 och 5, en 14 åring sen tidigare förhållande som bor vv.

Vårt förhållande har chanserat in i ett rent vänskapsförhållande/partnerskapsavtal. 
    Med det menar jag att det finns noll och ingen romantik kvar. Vi har barnvakt, vi har egentid, vi går på dejter tillsammans, men sexuellt är det helt dött. Sker det så är det planerat sen tidigare och på hennes villkor, eller så ställer hon upp. Begär inte att hon ska ta initiativ, men att ständigt bli avvisad börjar tära på förhållandet.

Eller, nu har det egentligen gått över, jag har accepterat att min fru är bara en i mängden av alla kvinnor som inte vill ligga med mig, och det är inget jag kan ändra på, kemin finns inte där helt enkelt. 

Men det sjuka är att min fru tycker att vi har det bra, hon är helt nöjd med vårt förhållande. Detta tror jag beror på att hon från början såg äktenskapet som något man bestämmer sig för, sen kör man på oberoende av känslor. Till viss del håller jag med henne om att man inte ska ge upp så fort det blir tufft om man har som avsikt att hänga ihop hela livet, men nu när livet börjar bli lite lättare igen och vi har lite tid tillsammans efter de tuffa bebisåren så visar det sig att attraktionen helt enkel inte finns kvar och det ändrar ju liksom spelreglerna. 

Min syn på äktenskapet är att det i första hand är en romantisk relation mellan en man och en kvinna som känner kärlek och attraktion till varandra. Sen kan man naturligtvis inte gå omkring och vara nyförälskad hela tiden, det är orealistiskt. Men att man tänder på sin partner ser jag som en förutsättning för att man ska klara av att bo tillsammans och dela säng. 

Men jag klänger mig fast vid varje gnutta hopp, tänker att det kanske blir bättre om en månad eller ett halvår, det kanske blir bättre bara jag är en bättre pappa och make, det kanske blir bättre om bara bla bla bla. Men innerst inne vet jag att jag kämpar mot omöjliga odds, kemin finns helt enkelt inte där.

Min stora sorg är att det här var min andra chans, nu var det med rätt kvinna, nu skulle allt gå bättre och barnen trots allt få växa upp med både mamma och pappa i ett fint hus. Vi skulle se dem växa upp tillsammans osv osv. 

Oavsett vad som händer vet jag inte hur jag ska komma över den sorgen...

• Svar på tråden Måste skiljas men vill inte
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Yrsa) skrev 2018-10-07 12:08:05 följande:
    Sakta i backarna! Ni har fortfarande två barn under 6 år och du tycker att de jobbiga åren är över? Ni har också en tonåring, som då säkert är vaken lika länge, om inte längre än er. Under denna period är det naturligt att det inte blir så mycket sex. Det kanske är för tidigt att anse förhållandet vara över! Ge er en riktig chans: parterapi samt vänta tills yngsta i alla fall börjat skolan. Inget blir väl lättare/ bättre av att gå isär nu? Du får vänta lite med sexbiten helt enkelt. Och nästa gång du vill vara ungdomligt förälskad och ha massor av sex: skaffa inte fler barn med älskarinnan. Då blir det samma sak igen!
    Instämmer
  • Anonym (ok??)
    rewtrt skrev 2018-10-07 12:12:09 följande:
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-05 11:08:57 följande:
    hade hon varit otrogen hade det ju varit en sak, då hade hon åkt ut med huvet före

Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-05 21:58:51 följande:
     att jag är otrogen är den sista chansen att eventuellt kunna rädda detta. Inte därför jag är otrogen iofs, det är mest för att jag vill knulla nu efter 4 månaders torka

Ts framstår inte som ett kap och det bästa vore om han lämnade sin fru så hon slapp honom, tyvärr kommer då andra kvinnor råka ut för denna sorgliga ursäkt till man Kräks

Man kanske han sen försöker kommer tillbaka med svansen mellan benen när han inser att inte alla vill ha en flera gånger om skild man med barn som är över 40 och som dessutom anser att hans rätt till sex är det viktigaste i förhållandet, men kanske han finner en del desperata kvinnor som har sina egna bagage

Word.

Fy fan, läste trådstarten slarvigt. Är han tom otrogen. Bläääää
  • Anonym (ok??)
    Anonym (M) skrev 2018-10-07 13:05:44 följande:

Varje gång sådana här trådar dyker upp så får jag alltid samma fundering.

1. Är din fru mentalt stimulerad rent generellt?

Med det menar jag om hon trivs med sitt jobb och får hjärstimylans därifrån? Har hon hobbys? Träffar hon vänner? Läser hon böcker eller ser på dokumentärer eller går på konstutställning eller vad som nu stimulerar henne mentalt?

2. Och rent specifikt, kan DU stimulera henne mentalt?

Hör du henne? Vet du vad hon brinner för? Återkopplar du till sånt hon pratat med dig om vid senare tillfällen för att göra henne uppmärksammad över att du bryr sig om det hon bryr sig om? Kan du föra intelligenta samtal med henne? Lär du henne någonsin något nytt om dig själv? Kan du överraska henne?

Jag frågar detta för att jag verkligen tror att många kvinnors sexualitet är med cerebral än vad den är fysisk. Du kanske blir kåt med kroppen. Men många av oss kvinnor blir kåta med knoppen!

Ja så är det.

TS låter som en ärke-egoist. KräksKräks
  • Anonym (Fyfan)

Med den inställningen du har är det inte det minsta konstigt att du ska skilja dig igen. Gifter man sig gör man det för livet - tills döden skiljer en åt, och man ska göra allt för att vara en bra, TROGEN och kärleksfull partner. Det finns ytterst få undantag där skilsmässa kan vara berättigat och då handlar det om saker som misshandel och otrohet från den andras sida. I övrigt håller man ihop - alldeles oavsett om man får knulla som man vill eller inte. Jag hade kunnat tala om för dig redan när du skiljde dig från din första att det skulle gå så här igen. Det är därför jag råder folk som dig att förbli singlar för resten av era liv så ni slipper såra fler kvinnor/män och trasa sönder både deras och era barns familjer. Nu har du inte bara 1 ex som fått sin familj söndertrasad och liv förstört och inte bara 1 barn med trasig familj utan 3. Du skulle inte skaffat något av dem. Ingen med din mentalitet borde skaffa barn överhuvudtaget, i alla fall inte ihop med en partner. Det är för jävligt att ni aldrig fattar detta!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fyfan) skrev 2018-10-07 14:37:46 följande:

Med den inställningen du har är det inte det minsta konstigt att du ska skilja dig igen. Gifter man sig gör man det för livet - tills döden skiljer en åt, och man ska göra allt för att vara en bra, TROGEN och kärleksfull partner. Det finns ytterst få undantag där skilsmässa kan vara berättigat och då handlar det om saker som misshandel och otrohet från den andras sida. I övrigt håller man ihop - alldeles oavsett om man får knulla som man vill eller inte. Jag hade kunnat tala om för dig redan när du skiljde dig från din första att det skulle gå så här igen. Det är därför jag råder folk som dig att förbli singlar för resten av era liv så ni slipper såra fler kvinnor/män och trasa sönder både deras och era barns familjer. Nu har du inte bara 1 ex som fått sin familj söndertrasad och liv förstört och inte bara 1 barn med trasig familj utan 3. Du skulle inte skaffat något av dem. Ingen med din mentalitet borde skaffa barn överhuvudtaget, i alla fall inte ihop med en partner. Det är för jävligt att ni aldrig fattar detta!

Jamen det där kunde gärna någon få ha sag till mig när jag var 20.
    Istället fick man höra att bara man gör allt för sin partner och förhållandet, pratar om sina problem och är beredd att göra vad som helst för att behålla partnern nöjd så kommer det att gå bra och förhållandet kommer att hålla länge. 
    Ingen nämnde den lilla detaljen att det visserligen kommer att hålla men det kommer inte att innehålla något sex värt namnet....
  • Anonym (Ledsen)

Istället fick man höra att bara man gör allt för sin partner och förhållandet, pratar om sina problem och är beredd att göra vad som helst för att behålla partnern nöjd så kommer det att gå bra och förhållandet kommer att hålla länge. 
    Ingen nämnde den lilla detaljen att det visserligen kommer att hålla men det kommer inte att innehålla något sex värt namnet....
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M) skrev 2018-10-07 13:05:44 följande:

Varje gång sådana här trådar dyker upp så får jag alltid samma fundering.

1. Är din fru mentalt stimulerad rent generellt?

Med det menar jag om hon trivs med sitt jobb och får hjärstimylans därifrån? Har hon hobbys? Träffar hon vänner? Läser hon böcker eller ser på dokumentärer eller går på konstutställning eller vad som nu stimulerar henne mentalt?

2. Och rent specifikt, kan DU stimulera henne mentalt?

Hör du henne? Vet du vad hon brinner för? Återkopplar du till sånt hon pratat med dig om vid senare tillfällen för att göra henne uppmärksammad över att du bryr sig om det hon bryr sig om? Kan du föra intelligenta samtal med henne? Lär du henne någonsin något nytt om dig själv? Kan du överraska henne?

Jag frågar detta för att jag verkligen tror att många kvinnors sexualitet är med cerebral än vad den är fysisk. Du kanske blir kåt med kroppen. Men många av oss kvinnor blir kåta med knoppen!

Jag säger mest "Hämta öl kvinna" och "Man kåt, på alla fyra kvinna!" 
    Ibland stimulerar jag henne mentalt genom att gömma ölen på diverse ställen i kylskåpet så hon får leta, det behöver kvinnor annars blir deras hjärnor understimulerade och då kan de bli olyckliga och börja grubbla på annat istället. 

Jag vet inte men jag gissar att hon brinner för smink, kläder och att tillfredsställa mig, eftersom hon är kvinna. 
    Jag brukar överaska henne med dickpics så gott som dagligen. Senast blev det lite fel dock när jag skulle skicka till hennes jobbmobil, hon hade slagit på iMessages i sin Mac, men vadå, jag kunde inte veta att hon skulle hålla presentation för ledningsgruppen precis då.
  • Wowbagger2000

Du, 1800-taler ringde och vill att du kommer tillbaka...
  • Anonym (Ledsen)
    Wowbagger2000 skrev 2018-10-07 20:50:06 följande:

Du, 1800-taler ringde och vill att du kommer tillbaka...

Men det sjukaste här är att min frus inställning är inte olik
  • jrockyracoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-07 19:48:26 följande:
    Den som sade det du hörde tycks ha haft rätt utifrån din situation. Du pratar inte med din fru om problemen och därför har ni inget sex.

Det är för övrigt många saker man önskar att någon sagt till en som 20-åring. Men vissa lär sig iaf av erfarenhet, och andra inte. Att inte ha sex under fyra månader är inte mycket. Att skippa ett äktenskap p.g.a. av något sådant utan att ens försöka hitta gemensamma lösningar är onödigt och rätt omoget.
  • jrockyracoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-07 23:12:57 följande:
    Men det sjukaste här är att min frus inställning är inte olik
    Klok fru du har!

Det FyFan påpekade var att man har en moralisk skyldighet gentemot sina barn att sköta sina relationer bra. Vill man att ens barn ska må dåligt i onödan är det en bra idé att ständigt byta partner och att aldrig försöka lösa några konflikter i relationer utan istället alltid fly.
  • Wowbagger2000
    jrockyracoon skrev 2018-10-08 02:02:33 följande:

Klok fru du har!

Det FyFan påpekade var att man har en moralisk skyldighet gentemot sina barn att sköta sina relationer bra. Vill man att ens barn ska må dåligt i onödan är det en bra idé att ständigt byta partner och att aldrig försöka lösa några konflikter i relationer utan istället alltid fly.

Men då ingår det väl även att få sexlivet att fungera, så att den andre inte mår dåligt, eller hur.

Barn mår nog bättre av två skilda föräldrar som är lyckliga på varsitt håll, än 2 som lever ihop men bara är sura och bittra på varandra.

Har växt upp så, och det är INTE roligt...
  • Anonym (Ledsen)
    jrockyracoon skrev 2018-10-08 02:02:33 följande:
    Klok fru du har!

I att "Sköta sina relationer bra" ingår ju också att inte hålla ihop om det uppenbarligen inte funkar.

Majoriteten av alla män mår väldigt dåligt av att leva ihop med en kvinna som inte vill ha sex med dem.

Självklart har jag pratat med min fru om detta. Hon är väldigt tydlig med att relationen är bra eftersom hon är nöjd och hon har inga problem med att leva i ett äktenskap utan sex. Äktenskap handlar för henne enbart om att man håller ihop i vått och torrt, om man har sex eller inte har inte med saken att göra. 
    Hon säger sig vara villig att jobba på detta men visar det inte i handling i speciellt stor utsträckning. 
  • Fiiee
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-10 07:44:59 följande:

I att "Sköta sina relationer bra" ingår ju också att inte hålla ihop om det uppenbarligen inte funkar.

Majoriteten av alla män mår väldigt dåligt av att leva ihop med en kvinna som inte vill ha sex med dem.

Självklart har jag pratat med min fru om detta. Hon är väldigt tydlig med att relationen är bra eftersom hon är nöjd och hon har inga problem med att leva i ett äktenskap utan sex. Äktenskap handlar för henne enbart om att man håller ihop i vått och torrt, om man har sex eller inte har inte med saken att göra. 

Hon säger sig vara villig att jobba på detta men visar det inte i handling i speciellt stor utsträckning. 

Du har inte funderat på VARFÖR hon inte vill ha sex med dig? Varför hon inte tänder på dej?

Du kanske inte tillfredställer henne? Egoistisk i sängen? Kass på att ha sex? Ger henne aldrig orgasm?

Hur ser du själv ut? Tar du hand om dig? El har du blivit gubbig?
  • Anonym (Ledsen)
    Fiiee skrev 2018-10-10 09:42:27 följande:
    Du har inte funderat på VARFÖR hon inte vill ha sex med dig? Varför hon inte tänder på dej?

Du kanske inte tillfredställer henne? Egoistisk i sängen? Kass på att ha sex? Ger henne aldrig orgasm?

Hur ser du själv ut? Tar du hand om dig? El har du blivit gubbig?
    Det är snarare så att jag funderat FÖR mycket på just det istället för att bara acceptera att det är så. 

Jag vill tillfredsställa henne, jag blir själv kåt av att se en kvinna kåt, men hon vill inte bli tillfredsställd av mig. Hon tänder inte tillräckligt för att kunna slappna av är min teori. Hon vill inte att jag gör det skönt för henne, och när jag frågar varför får jag inga eller väldigt diffusa svar. Samma sak när jag frågar om det är nåt speciellt hon vill göra. Kan nog också bero på att det viktiga för henne är VEM hon har sex med, inte så mycket VAD man gör. 

Jotack, ser bra ut i  både ansikte och kropp. Inte speciellt gubbig, snarare tvärtom, evig tonåring...
  • jrockyracoon
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-10 07:44:59 följande:

Ja, okej - då förstår jag bättre din situation. 

Bra att din fru är villig att jobba med er sexuella torka. Hur har ni lagt upp er gemensamma plan för att lösa problemet? Har ni någon konkret överenskommelse om hur ni ska gå tillväga, eller hänger allt i luften?

Jag tänker att om din fru är nöjd och glad utan sex, så behöver ju du påpeka att hon inte kommer vara nöjd så länge eftersom du inte kan leva i en sådan relation. Du behöver ju då klargöra för din fru att du räknar med att hon är villig att jobba på ett bättre sexliv tillsammans med dig, eftersom detta är något som du anser vara viktigt. Precis som du skulle gå med på att diskutera ansvarsfördelningen i hemmet om hon ansåg att det var en viktig fråga.  

Kan du få med henne på familjeterapi alt. sexterapi, så vore mycket vunnet. Då skulle ni kanske kunna klargöra med hjälp av en tredje part vad problemet består i, och komma på sätt att jobba mot en lösning.
Svar på tråden Måste skiljas men vill inte