• Anonym (fundersam)

När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?

Hej på er!

Jag och kärleken i mitt liv gjorde för någon vecka sedan slut, vi har pratat igenom och det kändes väl bra efter omständigheterna lixom... tungt men ändå okej..

Vi har inte direkt hörts av mer än att vi pratat om de praktiska sakerna kring våran lägenhet, ingen har direkt utryckt sig "Jag saknar dig" eller så utan det har varit på en neutral nivå under denna period. Nu till själva grejen, jag älskar verkligen henne och vill tro att det ska bli vi igen... Jag har tänkt och reflekterat många sömnlösa nätter och jag har verkligen kommit fram till att jag vill ha henne igen. Hon gjorde slut men alla hennes känslor kanske inte har försvunnit ändå? Det kliar i fingrarna varje dag att jag ska ringa eller smsa henne och berätta EXAKT det jag känner men jag är rädd för att det är för tidigt och att hon kanske blir arg och tar avstånd helt och hållet från mig. Någon som varit i liknande situation och kan ge sin historia på det? Vi har varit tillsammans i 8 år lite drygt.

• Svar på tråden När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?
  • Anonym (fundersam)
    Olivera skrev 2018-10-06 17:58:31 följande:

Alltså tycker absolut inte du ska "spela taktik" kring något så central och viktigt. Vas svårfångad kan funka om man dejtar eller varit ihop i ett par år. Efter åtta år ihop så behöver man kommunicera rakt och moget tror jag

Jag känner så också samtidigt som jag är väldigt rädd att paja det helt och hållet om man går för fort fram.. fan det är så jävla svårt och hjärnan håller på att kokar över :(
  • Anonym (Sad)

Hon gjorde slut, bara sådär?

Kan det kanske vara någon annan i kulisserna som väntar?

Tycker att du skriver eller berättar för henne vad du känner.

Sedan om det blir så att du inte något svar så är det nog dags att på allvar be henne flytta.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Sad) skrev 2018-10-06 21:52:30 följande:

Hon gjorde slut, bara sådär?

Kan det kanske vara någon annan i kulisserna som väntar?

Tycker att du skriver eller berättar för henne vad du känner.

Sedan om det blir så att du inte något svar så är det nog dags att på allvar be henne flytta.

Jag hade ju något på känn, att de inte var bra. I ärlighetens namn kan jag säga att vi kanske inte haft våran prime direkt senaste 1-2 månaderna. Hon säger att hon förlorat känslorna, eftersom vi sitter i det där ekorrhjulet, umgås inte, tar inte på varandra... Jag kan med säkerhet säga att hon inte har någon annan, jag känner henne alldeles för bra.. Eller ja, man kan ju aldrig veta med 100% men det känns väldigt osannolikt henne isåfall. När vi träffades när jag hämtade mina saker satt vi och grät tillsammans i soffan, hon avslutade och gav mig en kram när jag åkte. Jag vet inte, jag har som tidigare sagt en känsla av att hon inte riktigt vet vad hon vill med oss. Hon är lite förvirrad vad hon vill med livet, jobb, studier och så.. Hon har inte haft det lätt i livet och alltid behövt tagit hand om folk i hennes omgivning inklusive mig själv till viss del. Jag kan förstå att hon vill fokusera på sig själv men jag tror det finns en gnista långt inne i hennes hjärta jag vill bara försöka tända den ännu mera utan att verka tjatig eller för på så att säga. Och jag är rädd att om jag henne berättar det för henne just nu så kanske hon reagerar på ett dåligt sätt. Och som jag tidigare sagt vill hon verkligen göra slut skulle väl hon försökt ordna/ordnat ett boende utan att behöva bo i våran(min) lägenhet där det finns massa minnen.
  • Djuping

Jag tycker du ska sjunga en kärlekslåt för henne. Öva in denna 80-talspärla.

"It's a tragedy for me to see the dream is over
    And I never will forget the day we met
    Girl, I'm gonna miss you"

• Anonym (Linda)

Jag tycker att du ska berätta vad du känner. Oftast när en kvinna gör slut är det på grund av att hon vill att något förändras, men har tappat hoppet om att det kommer förändras. Sträva efter att få upp en connection under tiden ni bor separat efter att du berättat vad du känner. Smsa t ex "jag ska gå och ta en glass, vill du följa med?" Gör olika aktiviteter och fortsätt fråga varje gång om hon vill följa med "jag tänkte gå och se någon film, vill du följa med till bion?". Hon verkar tycka att ni kommit in i ekorrhjulet och bara har tråkigt vardagsliv, så försök få till roliga aktiviteter som tar er ut och bort från det. Om hon följer med dig på någon aktivitet så kan du trappa upp dem: "jag tror vi behöver slappna av och jag tänkte om vi skulle gå till en proffsmassör på torsdag efter jobbet, jag kan boka tid..." och liknande. Fortsätt att ställa dessa aktivitetsfrågor även om hon säger nej till en början. Du kan ju alltid fråga "jag tänkte gå och äta en bit mat på stan, vill du följa med?" Det viktiga är att inte sluta med detta utan att hålla kvar vid det genom tålamod. Säger hon inte ja till en början, kanske hon gör det om en månad. Så att ni börjar umgås igen. Det viktiga är inte att bara sitta och prata i tel om vad man känner utan att få upp umgänget och bygga en lite roligare relation än den som hon valde att lämna. Tror hon har känslor kvar, att det är den tråkiga vardagen som satt spår. Det viktiga är ju att du visar att du förändrats till det bättre, att du inte är ekorrhjulet längre. Hoppas att det blir ni igen!

• sextiotalist

Nja, jag vet ingen som gått tillbaka till ett ex när ett uppbrott varit av den sorten, dvs man känner att känslorna försvunnit. Du får nog respektera hennes beslut.

Däremot vet jag flera (inklusive mig själv) där männen vägrat släppa relationen och försöker att få kvinnan tänka om, ingen lyckades

• Anonym (Flytta for att tanka klart)
    Anonym (fundersam) skrev 2018-10-06 22:56:41 följande:
    Jag vet inte, jag har som tidigare sagt en känsla av att hon inte riktigt vet vad hon vill med oss. Hon är lite förvirrad vad hon vill med livet, jobb, studier och så..
    Och som jag tidigare sagt vill hon verkligen göra slut skulle väl hon försökt ordna/ordnat ett boende utan att behöva bo i våran(min) lägenhet där det finns massa minnen.
    Initierar man en separation har man oftast funderat pa olika boendealternativ redan innan man slapper bomben. Man har stallt sig i bostadsko, kollat andrahandslagenheter, checkat om det temporart gar att bo hos kompisar, letat eller satt in annonser for att bli inneboende osv. Har verkar det som att hon helt enkelt bara "bor kvar" i ert gamla liv, med enda skillnaden att hon gjort sig av med dig (slangt ut dig fran din egen lagenhet) och du ar snall & godtrogen och later henne stanna kvar medans du flanger runt hos kompisar. Du maste se till att detta inte blir hennes permanenta losning och att det inte drar ut pa tiden eftersom hon inte "hittar nagot" (och du tycker synd om henne och later det fortga manad efter manad). Det blir ingen brytning sa lange du gar och vantar pa att hon ska flytta ut. Du kan ju inte starta ditt nya liv forran du sjalv har nagonstans att bo - och inte hon heller.
    Later inte sunt att droja sig kvar i exets lagenhet, utan man forsoker skaffa eget boende sa snabbt som mojligt, for allas basta.

Eftersom hon nu ar forvirrad vad hon vill med livet, jobb & studier sa ar ju detta ett guldlage for henne att bara bryta upp och gora precis vad hon vill. Nar hon anda ska flytta kan hon ju valja att byta jobb, t o m byta stad, kanske borja plugga och bo i studentkorridor? ALLT ar oppet for henne att borja om pa nytt om hon nu vill ha en forandring. Valj nagot & go for it!

Jag tycker du ska vara arlig med dina kanslor och saga att du hade hoppats pa att det skulle vara annorlunda. MEN om hon inte ar intresserad av att borja om med dig sa maste du vara TYDLIG med att hon hindrar dig fran att komma vidare sa lange hon bor kvar i din lagenhet. Hogsta prioritet borde vara att skaffa sig ett eget boende. Nar hon inser att hon maste flytta blir detta avgorande. Tvekar hon det minsta om er relation och du ber henne flytta ut snarast mojligt sa blir tanken pa er separation "verklig" och definitiv. Vissa forstar inte allvaret i det hela forran de fysiskt tvingas att flytta. Jag tror heller inte att hon kan komma till insikt om er relation forran hon faktiskt HAR flyttat och sitter dar helt ensam med sina tankar i sin nya lagenhet. DAR och da kanske hon inser att det hela var ett misstag och ni valjer att bli tillsammans igen? Eller sa paborjar ni till sist era egna liv som separerade. Hennes flytt ar liksom flaskhalsen i detta, det som stoppar upp resten. Hon kanske behover tid att tanka, men det gar inte att tanka klart i din lagenhet, sa varfor dra ut pa det? Ar hon ekonomiskt beroende av dig, sa att hon pa detta viset utnyttjar dig, eller varfor bor hon egentligen kvar?

• Anonym (när)

När en kvinna väl tar steget till att göra slut så har man oftast tänkt på det en längre tid, minst 6 månader är min erfarenhet (vissa längre, andra kortare tid) Kanske är det lika för män, jag tror det, men vet inte, jag är kvinna själv och har mest talat med kvinnor om detta. 

Innan tankarna kom har man försökt och försökt få till en förändring men den andre har inte fattat vilket kan bero på att man själv inte varit rak och tydlig eller på att denne helt enkelt skiter i det för det är inte viktigt nog eller inte KAN ändra sig. 

Mitt råd är att du inte alls tar upp detta innan er separation är helt klar. Om hon verkligen tappat känslorna för dig kan det, som du befarar, få henne att helt ta avstånd. Det blir en jobbig situation när ni ändå måste talas vid för att lösa de praktiska problemen. 

Under tiden bär du rannsaka dig själv och ert förhållande, var brutalt ärlig även om det är tufft. Vad var det som gjorde att hon tappade känslorna? Vad sa hon under ert förhållande, vad ville hon ha för förändring? Vad tyckte du var dåligt i ert förhållande? 

Sen kan du öppet och ärligt tala om vad du känner och att du gärna försöker igen. Men var beredd på att det krävs ganska stora förändringar och ansträngningar från ditt håll, och kanske hennes, om det ska fungera, det måste ju bli en varaktig förändring, inte en som bara sträcker sig så långt att ni blir ihop igen och flyttar ihop igen och sen faller du (och ev hon då) tillbaka i gamla gängor igen. För om du gör det och du känner att fan, det går ju bra ändå så räkna med att hon inom sig är asförbannad för att du inte håller vad du lovat ang förändring.

• Godisbuske

Skall du lyssna på något i denna tråden, så är det inlägg #18
    Där har du en tjej som har koll på läget.

• Anonym (Peggysue)
    Anonym (när) skrev 2018-10-07 08:27:51 följande:

När en kvinna väl tar steget till att göra slut så har man oftast tänkt på det en längre tid, minst 6 månader är min erfarenhet (vissa längre, andra kortare tid) Kanske är det lika för män, jag tror det, men vet inte, jag är kvinna själv och har mest talat med kvinnor om detta. 

Innan tankarna kom har man försökt och försökt få till en förändring men den andre har inte fattat vilket kan bero på att man själv inte varit rak och tydlig eller på att denne helt enkelt skiter i det för det är inte viktigt nog eller inte KAN ändra sig. 

Mitt råd är att du inte alls tar upp detta innan er separation är helt klar. Om hon verkligen tappat känslorna för dig kan det, som du befarar, få henne att helt ta avstånd. Det blir en jobbig situation när ni ändå måste talas vid för att lösa de praktiska problemen. 

Under tiden bär du rannsaka dig själv och ert förhållande, var brutalt ärlig även om det är tufft. Vad var det som gjorde att hon tappade känslorna? Vad sa hon under ert förhållande, vad ville hon ha för förändring? Vad tyckte du var dåligt i ert förhållande? 

Sen kan du öppet och ärligt tala om vad du känner och att du gärna försöker igen. Men var beredd på att det krävs ganska stora förändringar och ansträngningar från ditt håll, och kanske hennes, om det ska fungera, det måste ju bli en varaktig förändring, inte en som bara sträcker sig så långt att ni blir ihop igen och flyttar ihop igen och sen faller du (och ev hon då) tillbaka i gamla gängor igen. För om du gör det och du känner att fan, det går ju bra ändå så räkna med att hon inom sig är asförbannad för att du inte håller vad du lovat ang förändring.

Väldigt kloka ord!

Mönstret känns igen... kvinnan har gång på gång signalerat att hon är missnöjd, mannen tycks inte förstå allvaret och står som ett frågetecken när det väl tagit slut, då jäklar vill han satsa och lovar bot och bättring.

Och precis som sextiotalist skriver, det funkar aldrig.

Vet heller inga par där kvinnan gått tillbaka eller där det funkat en andra gång.

Tyvärr får man nog acceptera att man inte funkar tillsammans längre.
  • Anonym (när)
    Godisbuske skrev 2018-10-07 08:52:10 följande:

Skall du lyssna på något i denna tråden, så är det inlägg #18
    Där har du en tjej som har koll på läget.

Anonym (Peggysue) skrev 2018-10-07 09:01:15 följande:
    Väldigt kloka ord!

Mönstret känns igen... kvinnan har gång på gång signalerat att hon är missnöjd, mannen tycks inte förstå allvaret och står som ett frågetecken när det väl tagit slut, då jäklar vill han satsa och lovar bot och bättring.

Och precis som sextiotalist skriver, det funkar aldrig.

Vet heller inga par där kvinnan gått tillbaka eller där det funkat en andra gång.

Tyvärr får man nog acceptera att man inte funkar tillsammans längre.

Tack  
Svar på tråden När ska jag kontakta mitt ex och säga vad jag känner?