• vargungen

Vems regler vid övernattning?

Det är med största sannolikhet jag som överreagerar. Är gravid och känslig. I alla fall:

Min sons (8år) kompis kom förbi idag, mamman lämnade honom 12.30. Hon sa då att det är viktigt att han får lunch i sig. Vi hade ätit sen frukost och skulle äta något lite senare, men nu fick jag göra soppa så att han skulle få lunch.

Under dagen har de haft kul - spelat fortnite och fotboll osv. Sonens kompis frågade om han fick sova över och för oss var det ok, så vi messade mamman:

"A vill sova över. Är det ok?"

Fick svaret:

"Ja, men bara om de inte spelar för mycket".

Jag messade att de skulle sluta spela senast 21.30 och vara i säng 22.00.

Fick då svaret:

"Nja, jag skulle nog säga 21!".

Lite senare skrev hon: "jag tycker 21.30 är för sent. De kan väl kolla tv efter 21?".

Jag i min hormon-hjärna fick lust att skriva att då kanske vi ska ta övernattning en annan kväll, men min man tyckte det var helt rimligt att hon skulle styra detta. Han har säkert rätt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vems regler vid övernattning?
  • Teresia0407
    Lilyje skrev 2018-10-07 20:05:56 följande:

Mitt hem, mina regler. Duger inte det kan dom ha övernattning hos det andra barnet istället.

Sonen(7 år) och hans bästis har övernattningar nån gång i månaden, och då är det läggdags kl 22:00 när dom är här, och är dom hos bästisen är det läggdags 23-24 nångång.

Skulle aldrig komma på tanken att kräva mina regler hos någon annan, gillar jag inte reglerna så får han inte sova över helt enkelt (men jag e ganska laid back) :)

Härligt!
  • BaeBinkie

Jag tycker din sons kompis mamma verkar dels onödigt petig, men fra för allt dålig på att förklara sig (och vara lite trevlig)? Om det är så att sonen blir speedad/jättetrött dagen efteråt om han lägger sig 22.00 så förklarar man väl det? Typ, "det funkar inte riktigt för X att spela/lägga sig så sent, så jag skulle vara jätteglad om du kunde vara snäll och få dem i säng tidigare så slipper jag ett mindre helvete imorrn ;)"

Nu låter det ju mest som att 21.00 är nån superstrikt regel hemma hos dem som absoluuuuut inte får ryckas på av nån oklar anledning.

• Delilah2001
    Teresia0407 skrev 2018-10-07 12:52:20 följande:

Dom hade ätit sen frukost! Vad tycker du, skulle hon ha ringt mamman och bjudit in till deras frukoststund? Inget konstigt från TS håll alls, man förutsätter väl att ungar får mat var de bor, iallafall jag! Ts skulle ha sagt som det var. Jag vet en gång min dotters kompis mamma när hon lämnade vräkte ur sig "kommer hon äta kvällsmat här" jag blev helt paff och sa att vi åt middag väldigt sent, din dotter hämtas 18:30 vi kommer äta 20:00 ikväll. Inga konstigheter.

Det där tyckte jag inte alls var en konstig fråga av mamman. Hon ville väl veta om hon skulle göra middag tills dottern kom hem eller inte. Dottern var ju hos er vid en tid på dagen då väldigt många familjer äter middag.

Så hon ville veta om dottern skulle äta hos er eller hemma senare. Är väl inget fel att kommunicera med varandra om sådant?
  • Physalis
    Teresia0407 skrev 2018-10-07 12:52:20 följande:

Dom hade ätit sen frukost! Vad tycker du, skulle hon ha ringt mamman och bjudit in till deras frukoststund? Inget konstigt från TS håll alls, man förutsätter väl att ungar får mat var de bor, iallafall jag! Ts skulle ha sagt som det var. Jag vet en gång min dotters kompis mamma när hon lämnade vräkte ur sig "kommer hon äta kvällsmat här" jag blev helt paff och sa att vi åt middag väldigt sent, din dotter hämtas 18:30 vi kommer äta 20:00 ikväll. Inga konstigheter.

Nu gör jag antagandet att kompisen var inbjuden till en överenskommen tid. Så jag upprepar mig, hade jag bjudit in någon vid lunchtid hade jag bjudit på lunch. Jag hade antagit att "ungar får mat där de bor", i det här fallet frukost eftersom de sen kommer till mig vid lunch.

Värkte ur sig eller frågade? Jag tycker det låter som en rimlig fråga med tanke på att barnet skulle hämtas vid en tid där många äter eller har ätit middag. Förstår inte varför du blev paff.
    Korrekturläser som en kratta
  • Teresia0407
    Physalis skrev 2018-10-08 10:13:19 följande:

Nu gör jag antagandet att kompisen var inbjuden till en överenskommen tid. Så jag upprepar mig, hade jag bjudit in någon vid lunchtid hade jag bjudit på lunch. Jag hade antagit att "ungar får mat där de bor", i det här fallet frukost eftersom de sen kommer till mig vid lunch.

Värkte ur sig eller frågade? Jag tycker det låter som en rimlig fråga med tanke på att barnet skulle hämtas vid en tid där många äter eller har ätit middag. Förstår inte varför du blev paff.

Värkte ur sig har jag inte en aning om vad det är. Hur vet du att många äter vid den tiden eller har ätit? Vilka källor, vilken forskning kan du referera till? Man kan inte bara anta. Vad du förstår och inte förstår om mitt liv är helt oviktigt för mig.
  • Teresia0407
    Delilah2001 skrev 2018-10-07 20:29:17 följande:

Det där tyckte jag inte alls var en konstig fråga av mamman. Hon ville väl veta om hon skulle göra middag tills dottern kom hem eller inte. Dottern var ju hos er vid en tid på dagen då väldigt många familjer äter middag.

Så hon ville veta om dottern skulle äta hos er eller hemma senare. Är väl inget fel att kommunicera med varandra om sådant?

Delar man den värderingen att snylta mat hemma hos kompisar, så är det väl klart att man inte tycker det är nåt fel. Men jag tycker så. Har aldrig någonsin frågat nån mamma om mina ungar får käka med dom, utan jag räknar med att de alltid äter hemma och lär ju märka om de ätit borta när de kommer hem, om inte annat. Jag menar jag gör ju mat oavsett. Helt bisarrt.

Vilken referens har du för övrigt till att alla äter på samma tider? Källkritik.se
  • Delilah2001
    Teresia0407 skrev 2018-10-08 19:32:47 följande:

Delar man den värderingen att snylta mat hemma hos kompisar, så är det väl klart att man inte tycker det är nåt fel. Men jag tycker så. Har aldrig någonsin frågat nån mamma om mina ungar får käka med dom, utan jag räknar med att de alltid äter hemma och lär ju märka om de ätit borta när de kommer hem, om inte annat. Jag menar jag gör ju mat oavsett. Helt bisarrt.

Vilken referens har du för övrigt till att alla äter på samma tider? Källkritik.se

"Snylta" alltså? Vilken trist inställning du har till att barnen äter hemma hos varandra. Har mina barn kompisar hemma när vi ska äta middag så är det mer än självklart att bjuda kompisen också. Och tvärtom, mina barn blir bjudna på middag hos kompisarna när de är där.

Du kan inte bara utgå från hur du själv gör, en del vill veta hur många som beräknas äta middag hemma. Alla gör inte samma och lika mycket middag om man ändå vet att barnen äter borta. Helt oavsett om du tycker det är bisarrt eller inte.

Jag har aldrig sagt att att alla familjer äter på samma tider, och jag tänker heller inte lämna någon referens på något som jag aldrig sagt.

Däremot skrev jag att många familjer äter middag före kl 18.30.
  • Gameofthrones

Det är era regler, hon kan inte styra erat hem,

Övernattning betyder kompisar som vill umgås.

Jag skulle låtsats som det regnar, ät när ni äter låt dem umgås.

Hon har nog svårt och släppa kontrollen på sin son.

Ibland måste man släppa och lita på situationen.

Våra barn åker tunnelbana, spårvagn, buss, och med oss från och till skolan dem är 7-8 år. Jag litar på mina barn. Litar på situationen.

Hon är en riktig hönsmamma, det är kanske därför han vill sova över till en viss del. Mina barn äter när dem är hungriga vi har fasta tider på vardagar helger mer slappare på tiderna.

Jag skulle köra dina regler ditt hem.

• villbusa
    Teresia0407 skrev 2018-10-08 19:32:47 följande:

Snylta mat hos kompisar? Hur tänker du nu ? Om man har besök av kompisar över ett antal timmar kanske ett halvt dygn eller mer så ser man väl till att kompisarna får mat oxå.

Tycker inte man kan kräva att nån ska laga extra som ts men omständigheterna kan ju göra att ett barn behöver en macka o en frukt när inte måltiderna stämmer överens. Du kanske tycker man ska skicka med kvällsmat o frukost oxå när kidsen ska sova över? Vi har alltid matat ungarnas kompisar när de varit här o våra har alltid ätit hos kompisarna när de varit där. Sen pratar man ju med varandra vid hämtning o lämning..... Vi har inte ätit middag ännu så x x kanske är hungrig... eller vi käkade kl. Xxx etc. Så att alla är med på banan...
  • Teresia0407
    Gameofthrones skrev 2018-10-08 20:21:21 följande:

Det är era regler, hon kan inte styra erat hem,

Övernattning betyder kompisar som vill umgås.

Jag skulle låtsats som det regnar, ät när ni äter låt dem umgås.

Hon har nog svårt och släppa kontrollen på sin son.

Ibland måste man släppa och lita på situationen.

Våra barn åker tunnelbana, spårvagn, buss, och med oss från och till skolan dem är 7-8 år. Jag litar på mina barn. Litar på situationen.

Hon är en riktig hönsmamma, det är kanske därför han vill sova över till en viss del. Mina barn äter när dem är hungriga vi har fasta tider på vardagar helger mer slappare på tiderna.

Jag skulle köra dina regler ditt hem.

Ja men visst är det så.
  • Physalis
    Teresia0407 skrev 2018-10-08 19:24:41 följande:

Värkte ur sig har jag inte en aning om vad det är. Hur vet du att många äter vid den tiden eller har ätit? Vilka källor, vilken forskning kan du referera till? Man kan inte bara anta. Vad du förstår och inte förstår om mitt liv är helt oviktigt för mig.

Vad synd att två bokstäver som bytt plats gjorde allt oläsbart för dig, jag kan bara beklaga. Jag vet att många äter den tiden för att jag känner många. Jag hade förstått ditt behov av källor om jag sa alla, men nu blir det mest löjligt. Man kan väl anta vad som helst? Vem ska hindra en?
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Vems regler vid övernattning?