• ke84

6 Åring som börjar säga skumma saker

Hejsan,

Det är så att vår dotter som är cirka 6 år gammal börjat säga konstiga saker, är allmänt stöddig i perioder och ältar allt. Har försökt att söka men inte hittat något relaterat till just detta.

Det hon kan säga är tex:

- Pappa jag tror du ska slå mig, (sedan en paus på kanske 2 sekunder) MEN jag vet att du aldrig skulle göra det. ( Har jag hört liksom 3 gånger på bara en timme)
    - Mamma ska du sticka mig?
    - Jag tänker på att du ska slå mig, men jag vet att du aldrig skulle göra det.
    - Du älskar inte mig. men jag vet att du gör det
    - Det är inte synd om dig, men det är synd om dig
    - Det var kul att vara dum

Jag undrar ifall fler som gått genom detta, för det känns som vår tjej plötsligt blivit förvandlad. 

//K

• Svar på tråden 6 Åring som börjar säga skumma saker
  • Anonym (M&M)

Ja! Vår tjej på 5 år har blivit jätte elak. Idag sa hon tex till sin äldre bror att han är ful och äcklig och ingen vill ha honom. Han är så snäll och känslig så där stod han och grät. 
    Jag har verkligen svårt att tycka om henne när hon beter sig sådär. Hon har varit ganska utåtagerande sen vårt yngsta barn kom, mycket avundsjuk. Har dock blivit mycket bättre men dessa elakheter har kommit senaste året. Undrar om det kommer från förskolan och tjejerna där. Har fått för mig de kan vara ganska taskiga mot varandra.
    Idag sa hon, du gillar inte mig för du vill inte vara med mig. Det är ju stor skillnad på en liten som inte förstår vad vänta betyder eller förstår mycket alls, och en 5-åring som bara gör saker för att göra den lilla avundsjuk. Då vill man ju inte ha henne i knät eller klängandes på en. Är väldigt less på det men känner ändå det mesta gått över och blir väl bättre med tiden..

• OlgaElvira
    ke84 skrev 2018-10-10 17:32:13 följande:

Hejsan,

Det är så att vår dotter som är cirka 6 år gammal börjat säga konstiga saker, är allmänt stöddig i perioder och ältar allt. Har försökt att söka men inte hittat något relaterat till just detta.

Det hon kan säga är tex:

- Pappa jag tror du ska slå mig, (sedan en paus på kanske 2 sekunder) MEN jag vet att du aldrig skulle göra det. ( Har jag hört liksom 3 gånger på bara en timme)

- Mamma ska du sticka mig?

- Jag tänker på att du ska slå mig, men jag vet att du aldrig skulle göra det.

- Du älskar inte mig. men jag vet att du gör det

- Det är inte synd om dig, men det är synd om dig

- Det var kul att vara dum

Jag undrar ifall fler som gått genom detta, för det känns som vår tjej plötsligt blivit förvandlad. 

//K

Någonstans där 5-6-7 år inträffar lilla tonåren, för vissa barn blir det inga större problem, andra får det jobbigt. Drt är mycket som händer i kroppen och själen då, och i motsats till en tonåring så har de inte alltid ord för att hantera det de känner och tänker. Då kan det komma ut mycket tokigheter. Fråga lite om hur hon tänker och känner, hjälp henne sätta rätt ord på det hela. Försök minnas hur du själv kände som tonåring då man ofta tyckte att ingen begrep nåt. Det är lite liknande för henne men hon har 8nte ord att beskriva det hon känner.
Svar på tråden 6 Åring som börjar säga skumma saker