• FinaSofia

Jag var otrogen...

Jag och min sambo har varit ett par i 25år, ett barn. De senaste åren har livet blivit lite trist och jag har tappat lusten vilket naturligtvis har orsakat gräl. Min sambo tycker att jag borde bara "kämpa på" och att lusten kommer nog men jag orkar bara inte. Men med ett krävande jobb, sömnbrist, sjukdom, olika tidtabeller osv så vill jag bara sova. Sambon tycker att alla dessa är svepskäl. Vet inte om jag på riktigt älskat honom på länge men tycker dock han är ok, som vän och sambo.

I fjol träffade jag en annan man. Gick på luch, fika, träffades hos honom några gånger, men hade inte sex. Det kändes skönt att inte hela tiden ha någon på mig - man kunde prata, ligga bredvid varandra, göra saker utan att jag var pressad av att ligga med honom. Gjorde allt detta i smyg förstås, blev fast och min sambo blev urförbannad av att jag varit otrogen och svikit honom. Vilket jag förstår, men blev litet kär i den andra mannen och kunde bara inte låta bli. Känner mig helt skit och inser ju att jag gjort fel. Svikit min familj.

Det blev så att jag flyttade bort ett tag då jag kunde helt enkelt inte stå ut med frågorna, anklagelserna, skitet hemma. Allting gick fel, sambon lät mig inte träffa barnet, bombarderade med meddelanden där han förhörde mig, skyllde mig, vände alla mina ord emot mig, berättade vilken dålig mamma jag osv. Till sist och slut gav jag upp, orkade inte kämpa för att klara mig ensam och flyttade tillbaka.

Nu har jag inget eget liv. Sambon kollar och dubbelkollar allting jag gör, vill veta vem jag träffar, vem jag pratar med och vad jag pratar om med mina väninnor. Har inte haft kontakt med mannen och har försökt be om ursäkt, förklara att det är över men sambon låter inte saken vara! Han hånar mig, påminner mig att jag inte dög till mannen, skäller på honom...och det känns ännu värre då jag ändå tycker om honom men måste ju bryta upp det och lyckades bränna mig här. Jag förstår ju att han inte litar på mig men jag står inte ut! Felet är ju mitt men tycker att sambon reagerar för starkt och har faktiskt märkt att det kanske bor en liten narcist inne i honom. Han kommer aldrig att glömma det jag gjort fel och kommer i evighet att påminna mig om det!

Vet inte varför han ville ha mig tillbaka - kanske för att visa att han är "kungen" och har makten över mig? Han bestämmer och allt jag gör eller säger blir fel. Han vrider mina ord och har faktiskt märkt att jag har jättesvårt att minnas saker, orkar inte koncentrera mig och reagerar starkt direkt då han påpekar om något han tycker jag gjort fel igen. Orkar inte gråta mer, orkar bara inte bry mig. Kan bara inte längre hantera mitt liv!

Oftast önskar jag bara att jag inte vaknar på morgonen men gör det för barnets skull. Har ingen kraft kvar i kroppen att ändra det här - känns att jag använde allt jag hade för att komma iväg och nu när jag är tillbaka hos sambon och mitt liv är slut.

Sofia

• Svar på tråden Jag var otrogen...
  • Anonym (Anonym)

Jag kan delvis förstå din sambo. Du borde ha varit ärlig och dumpat honom innan du träffade den andre. Ni borde separera omedelbart, framför allt för att ert barn lär känna av att ni inte mår bra tillsammans.

• FinaSofia

Ja, jag förstår ju också min sambo men orkar bara inte ta det här skitet mera. Han säger att han vill fortsätta leva med mig men det känns som om han ville ha mig tillbaka bara för att kunna jävlas och påminna mig om mina misstag i evighet.

• Struts41

[quote=79129713][quote-nick]Anonym (Been there) skrev 2018-10-11 19:00:57 följande:[/quote-nick]Jag har gått igenom samma sak. Förutom att jag inte gick tillbaka. Det är det bästa jag gjort i mitt liv.

Skönt att höra hur det gått för dig.

Var ni överens du och din sambo om beslutet?

Min kommer bli förkrossad och det känns så jobbigt.

• Anonym (Förstår dig)

Hur hemskt det än är så är många otrogna och oftast finns en anledning när man inte är nöjd med det man har, man har inte vårdat sitt förhållande. NU mår DU dåligt, din sambo, och troligtvis barnen som inte har glada kärleksfulla föräldrar.

Tycker du ska hitta din styrka, beskylla dig inte bara för vad du gjort.

Separera och bli lycklig.

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2018-10-12 07:31:40 följande:

Hur hemskt det än är så är många otrogna och oftast finns en anledning när man inte är nöjd med det man har, man har inte vårdat sitt förhållande. NU mår DU dåligt, din sambo, och troligtvis barnen som inte har glada kärleksfulla föräldrar.

Tycker du ska hitta din styrka, beskylla dig inte bara för vad du gjort.

Separera och bli lycklig.

Det finns aldrig en anledning till att vara otrogen !!
  • Anonym (dåså)
    FinaSofia skrev 2018-10-12 06:28:08 följande:

Ja, jag inser ju att det är jag som gjort fel här! Svek min sambo och svek mitt barn. Även om jag inte hade sex med den andre mannen blir ju inte saken bättre. Men jag blev förstjust i det att jag inte var tvungen att "tacka" honom med att ligga med honom utan jag dög som jag var...men som sagt har jag inte haft kontakt med honom, bröt upp och flyttade hem.

Min sambo har all rätt i världen att känna sig besviken, han har rätt att inte lita på mig. Han säger att han kommer att förlåta mig då han fått svar på sina frågor men problemet är att mina svar duger inte. Han vill ha datum, klockslag, svar på varför, vill läsa mina meddelanden...och vet ni, jag minns helt enkelt inte, vet inte varför, har raderat alla meddelanden. Allting är en stor grå röra i mitt huvud och glömmer bort redan vad jag gjort igår! Kan inte koncentrera mig på nåt, orkar helt enkelt inte - klarar jobbet just och just men ser ju att det börjar gå fel även där.

Men ja, jag är den som gjort fel...

Bra att du tar på dig ansvaret och står för det. Nu återstår frågan hur ni ska hantera er situation?

Vad vill du?
    Vill du vara kvar eller är du tveksam?

Att komma över en sån här grej är svårt och det kommer krävas massor med tid och energi och framför allt engagemang och vilja. Finns det ingen vilja så kommer det inte funka.

Din sambo går igenom en kris och kommer gå igenom ett antal faser
    Av det du skriver låter det som att han är i reaktionsfasen, där alla känslor kommer och man försöker göra sig en bild av vad som hänt, därav alla hans frågor. Det är viktigt att han får ett ärligt svar på alla sina frågor oavsett hur skämmigt det är, han försöker bygga upp en bild av vad han har att förhålla sig till, försöka reda ut vad som är sant och vad som inte är sant, vilket är svårt eftersom förtroendet mellan är är borta så han vet ju inte om något av det du säger är sant eller falskt. Alla frågor om detaljer kan tyckas vara makabert men det handlar egentligen inte om detaljerna i sig utan om att han försöker avgöra om han kan lita på det du säger eller ej. Om du tänker dig in i hans situation, han sover över hos en annan kvinna men säger att han inte haft sex med henne, hur vet du att det är sant?

här är en beskrivning av krisens faser så du förstår vad han går igenom och varför.

krisochtraumacentrum.se/kunskap-om-trauma/krisreaktioner/

Som du kan se tar varje fas sin lilla tid, så det kommer krävas lång tid att lösa det här och jag tror att extern hjälp (terapi) skulle vara bra för er för att kunna kommunicera med varandra vilket kan vara svårt när förtroendet är borta. 
  • Anonym (dåså)
    Anonym (Anonym@) skrev 2018-10-12 10:12:19 följande:
    Det finns aldrig en anledning till att vara otrogen !!
  • Anonym (dåså)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2018-10-12 07:31:40 följande:

Hur hemskt det än är så är många otrogna och oftast finns en anledning när man inte är nöjd med det man har, man har inte vårdat sitt förhållande. 

Ursäkta att jag säger det men det där är rent skitsnack.... det finna säkert anledningar till att ett förhållande blir dåligt, men hur man sen väljer att hantera missnöjet är någon man VÄLJER. Det finns ingen universell lag som säger att så fort det blir dåligt i förhållandet så måste man bara springa ut och vara otrogen. Olika människor hanterar situationer olika, vissa hantera problem på ett värdigt sätt, andra väljer otrohet. Det är ett personligt val som man inte kan skylla på eventuella problem i förhållandet.
  • jj57

Så där ska ingen behöva ha det. Ser ingen anledning till att känna skuld. Ni verkar ha kört ert förhållande i botten, och lite till.

• Anonym (D)
    Oavsett vem som gjort fel och vem som är boven i det här dramat, så verkar du, TS, bortse ifrån att du egentligen inte vill ha din sambo. Varför?
    I TS skriver du:
    FinaSofia skrev 2018-10-11 06:52:02 följande:

Vet inte om jag på riktigt älskat honom på länge men tycker dock han är ok, som vän och sambo.

Det är ingen relation att satsa på även om du gjort fel och nu i ett missriktat försök att rätta till det försöker bo ihop med honom igen. Lämna honom bara. Så både du och han (så småningom) kan må bra igen.
    Det är inte så jäkla konstigt om du inte vill vara intim med någon du slutat älska. Konstigare är att du verkar vilja försöka leva med honom och må dåligt resten av livet.
  • solglädje
    Anonym (dåså) skrev 2018-10-12 11:03:28 följande:

Ursäkta att jag säger det men det där är rent skitsnack.... det finna säkert anledningar till att ett förhållande blir dåligt, men hur man sen väljer att hantera missnöjet är någon man VÄLJER. Det finns ingen universell lag som säger att så fort det blir dåligt i förhållandet så måste man bara springa ut och vara otrogen. Olika människor hanterar situationer olika, vissa hantera problem på ett värdigt sätt, andra väljer otrohet. Det är ett personligt val som man inte kan skylla på eventuella problem i förhållandet.

Helt korrekt!!
  • Anonym (Skild och gift)

TS jag känner igen mig i din mans ilska. Klart som fan han vill ha detaljer. Det kanske är jobbigt för dig att berätta, men berätta ALLT. Det är det minsta du kan göra för honom och det kommer hjälpa honom gå vidare.

Dock är inte det viktigast utan du måste också tala om för honom att du inte älskar honom längre. Ja, det kommer göra skit ont för honom men du måste ta sjuren i hornen.

Sen går du till en jurist/advokat som kan hjälpa dig med att fixa delad vådnad.

Som sagt, jag var mannen som blev bedragen och min (ex) fru lämnade mig. Det fanns perioder när jag trodde min död skulle vara bäst för min familj. I efterhand kan jag tänka hur egoistisk jag var som äns tänkte den tanken. Jag är ju för fan en pappa! 

Men vet du vad? Att hon lämnade var det bästa som någonsin har hänt mig. Jag var själv för svag för att lämna och kunde inte se ett liv med delad vådnad, men det löser sig alltid.  

Att leva med sin partner utan kärlek är inte sjyst mot din man, dina barn eller dig!

40 år är ingen ålder utan det finns ett långt liv efter det... Skål

• Anonym (Prata?)
    FinaSofia skrev 2018-10-11 06:52:02 följande:

Jag och min sambo har varit ett par i 25år, ett barn. De senaste åren har livet blivit lite trist och jag har tappat lusten vilket naturligtvis har orsakat gräl. Min sambo tycker att jag borde bara "kämpa på" och att lusten kommer nog men jag orkar bara inte. Men med ett krävande jobb, sömnbrist, sjukdom, olika tidtabeller osv så vill jag bara sova. Sambon tycker att alla dessa är svepskäl. Vet inte om jag på riktigt älskat honom på länge men tycker dock han är ok, som vän och sambo.

I fjol träffade jag en annan man. Gick på luch, fika, träffades hos honom några gånger, men hade inte sex. Det kändes skönt att inte hela tiden ha någon på mig - man kunde prata, ligga bredvid varandra, göra saker utan att jag var pressad av att ligga med honom. Gjorde allt detta i smyg förstås, blev fast och min sambo blev urförbannad av att jag varit otrogen och svikit honom. Vilket jag förstår, men blev litet kär i den andra mannen och kunde bara inte låta bli. Känner mig helt skit och inser ju att jag gjort fel. Svikit min familj.

Det blev så att jag flyttade bort ett tag då jag kunde helt enkelt inte stå ut med frågorna, anklagelserna, skitet hemma. Allting gick fel, sambon lät mig inte träffa barnet, bombarderade med meddelanden där han förhörde mig, skyllde mig, vände alla mina ord emot mig, berättade vilken dålig mamma jag osv. Till sist och slut gav jag upp, orkade inte kämpa för att klara mig ensam och flyttade tillbaka.

Nu har jag inget eget liv. Sambon kollar och dubbelkollar allting jag gör, vill veta vem jag träffar, vem jag pratar med och vad jag pratar om med mina väninnor. Har inte haft kontakt med mannen och har försökt be om ursäkt, förklara att det är över men sambon låter inte saken vara! Han hånar mig, påminner mig att jag inte dög till mannen, skäller på honom...och det känns ännu värre då jag ändå tycker om honom men måste ju bryta upp det och lyckades bränna mig här. Jag förstår ju att han inte litar på mig men jag står inte ut! Felet är ju mitt men tycker att sambon reagerar för starkt och har faktiskt märkt att det kanske bor en liten narcist inne i honom. Han kommer aldrig att glömma det jag gjort fel och kommer i evighet att påminna mig om det!

Vet inte varför han ville ha mig tillbaka - kanske för att visa att han är "kungen" och har makten över mig? Han bestämmer och allt jag gör eller säger blir fel. Han vrider mina ord och har faktiskt märkt att jag har jättesvårt att minnas saker, orkar inte koncentrera mig och reagerar starkt direkt då han påpekar om något han tycker jag gjort fel igen. Orkar inte gråta mer, orkar bara inte bry mig. Kan bara inte längre hantera mitt liv!

Oftast önskar jag bara att jag inte vaknar på morgonen men gör det för barnets skull. Har ingen kraft kvar i kroppen att ändra det här - känns att jag använde allt jag hade för att komma iväg och nu när jag är tillbaka hos sambon och mitt liv är slut.

Sofia

Hej TS!

Jag känner igen mig i er situation.

Har skickat ett meddelande.

Svara där om du vill.

Lycka till
  • Anonym (moralgubben)

Du verkar ha ett helvete. Du träffade en annan man men hade inte sex. Troligen för att du var så utsvulten på bra bemötande. Det beteende din man visar efteråt pekar på att det inte varit så lätt tidigare heller. Men du valde ett dåligt sätt att hantera er relation.
    Men vad som förvånar mig är att din man  först tar dig tillbaka för att sedan trakassera dig. Dessutom den terapeut som inte ser hur du mår. Din man hade ju kunnat välja att separera från dig. Men straffar dig istället.

Vad du behöver göra är att ta kontakt med en vårdcentral och be om att få prata med en kurator eller psykolog. Du skall tillsammans med henne reda ut hur du vill ha ditt liv. Och bli stärkt och få hjälp att genomföra det du kommer fram till.
    Betyder det att din man skall ha en plats där skall han också gå ensam till någon som lär honom hur han  hanterar sin aggressivitet. I större städer finns mansjourer som lär ut sådant

• Anonym (Trogen)

Men du var ju inte otrogen? Låter mer som en vänskapsrelation. Varflr blev din man svartsjuk egentligen ?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Trogen) skrev 2018-10-16 17:45:22 följande:

Men du var ju inte otrogen? Låter mer som en vänskapsrelation. Varflr blev din man svartsjuk egentligen ?

För de flesta är det inte bara sex som är otrohet. Annan fysisk kontakt som ens partner inte skulle acceptera räknas in också.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-16 17:51:06 följande:

För de flesta är det inte bara sex som är otrohet. Annan fysisk kontakt som ens partner inte skulle acceptera räknas in också.

På vilket sätt var de fysiska? Kysstes de?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trogen) skrev 2018-10-16 17:57:34 följande:

På vilket sätt var de fysiska? Kysstes de?

"Ligga bredvid varandra" tolkar i alla fall jag som att det förekom lite mer fysisk kontakt än vad som är normalt i en vänskapsrelation.
  • JodiBabe
    Anonym (moralgubben) skrev 2018-10-15 22:44:15 följande:

Du verkar ha ett helvete. Du träffade en annan man men hade inte sex. Troligen för att du var så utsvulten på bra bemötande. Det beteende din man visar efteråt pekar på att det inte varit så lätt tidigare heller. Men du valde ett dåligt sätt att hantera er relation.
    Men vad som förvånar mig är att din man  först tar dig tillbaka för att sedan trakassera dig. Dessutom den terapeut som inte ser hur du mår. Din man hade ju kunnat välja att separera från dig. Men straffar dig istället.

Vad du behöver göra är att ta kontakt med en vårdcentral och be om att få prata med en kurator eller psykolog. Du skall tillsammans med henne reda ut hur du vill ha ditt liv. Och bli stärkt och få hjälp att genomföra det du kommer fram till.
    Betyder det att din man skall ha en plats där skall han också gå ensam till någon som lär honom hur han  hanterar sin aggressivitet. I större städer finns mansjourer som lär ut sådant

Detta tycker jag sammanfattade allt perfekt! Mycket bra skrivet!
  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (Trogen) skrev 2018-10-16 17:45:22 följande:

Menar du allvar?? Googla på: emotionell affär

Svar på tråden Jag var otrogen...