• Anonym (Karin)

Mitt ex är ligger på intensiven

Jag och exet var gifta i 20 år och har nu varit skilda i 8 år. Vi är fortfarande väldigt bra vänner och vi har två barn ihop. De är båda vuxna nu, 20 och 23 år. Vi ses alla någon gång i månaden och äter middag ihop alla. Nu har han varit med om en olycka och ligger på sjukhus. Han kommer bli bättre, men kommer vara tvungen anpassa hemmet, ha hemtjänst etc, en period.  Jag tycker det är svårt hur mycket jag ska engagera mig. Jag kan verkligen tänka mig hjälpa honom massor, men hans släkt håller mig ute. Vill inte att jag ska besöka honom. Inte vara med på handläggarmöte etc. Säger att detta är mellan barnen och honom. 
    Det finns ju ingen regel, och jag vet att på sjukhuset så är det ju barnen som är hans närmast anhöriga. Men dom är fortfarande så unga. Jag har länge stöttat barnens relation till sin pappa, då de alltid bott hos mig. 
    Tips på hur jag ska förhålla mig? 

• Svar på tråden Mitt ex är ligger på intensiven
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-18 21:32:39 följande:
    Håller med.
    Tack! Det man ger kommer alltid tillbaka på något sätt eller vis. Karma! 
  • ulfina
    Anonym (släpp taget) skrev 2018-10-18 17:45:29 följande:

Låter som du inte släppt taget om ditt ex.

Har ni varit skilda 8 år, varför skulle familjen bjuda in dig att tala med sjukhuset med dem.

Inse att ni är skilda.

Oj!
    Bitter inställning du verkar ha.
    Har man barn ihop kan man aldrig helt skilja sig - du kommer alltid ha att göra med barnens andra förälder. Och var finns regeln att man inte stöder sina vänner? Måste man vara gift för att stöda? 
  • Less is more

Om du vill stötta ditt ex och erbjuda honom din hjälp, så gör det. Jag hade gjort det. Det är dina barns pappa. Men du behöver prata med ditt ex först om han vill ha din hjälp.

Förstår inte varför släkten ska ha någon talan i det.

• Anonym (Karin)
    Less is more skrev 2018-10-18 23:36:05 följande:

Om du vill stötta ditt ex och erbjuda honom din hjälp, så gör det. Jag hade gjort det. Det är dina barns pappa. Men du behöver prata med ditt ex först om han vill ha din hjälp.

Dom tycker nog att jag är the bad cop. 
    Dom vill välja sida - och kan bara se att det är gynnsamt att välja bort mig. 
  • Anonym (Karin)

Dom tycker nog att jag är the bad cop. 
    Dom vill välja sida - och kan bara se att det är gynnsamt att välja bort mig. 
  • Anonym (släpp taget)
    Anonym (Karin) skrev 2018-10-18 18:05:01 följande:
    Nej jag släpper inte taget om de personer jag tycker om. Varför måste man det när kärleken har övergått till vänskap och vi valt att inte bo ihop?

Nono, jag värnar om mina vänner och barn.
    Limajo skrev 2018-10-18 18:33:37 följande:
    Vilken konstig inställning. Jag har full förståelse för de som kapar kontakten om man skiljs som ovänner men görs det i samförstånd och särskilt om man dessutom har barn ihop är det väl inte konstigt alls att man fortsätter att vara vänner och vill hjälpa till om exet blir svårt sjuk.

Du kanske har dåliga erfarenheter men så är det ju inte för alla. Det verkar väldigt stelbent om man inte under några förutsättningar klarar av att definiera om en partner till en god vän.

Oj verkar utröstad med min åsikt i tråden. Förvånad

Men jag menade att sett från familjens perspektiv är inte du en del av deras liv längre tydligen. Så varför tjafsa med sin ex-familjs släkt. (Även om de verkar dryga mot dig, TS).

Jag vet inte hur jag ska formulera mig, men detta var en vibb jag fick. Typ att TS kändes lite överbeskyddande till barn och ex och haft en sån roll i gamla familjen, dvs den allt hängde på. Kanske läser in allt fel, men jag ville uppmuntra till att inte glömma att ha ett eget liv, fast på ett bra sätt! 

Men om exet vill ha hjälp av dig och ni två är vänner så ska inte jag engagera mig mer. Men exet på intensiven verkar ha aktualiserat att TS ser en dålig stämning mellan exets släkt och hon själv och att gör henne obehaglig till mods. Kram
  • Anonym (släpp taget)

Håller med.

Hela frågeställningen verkar ha synliggjort att det är någon sorts tjafs mellan TS och exets släkt.
  • Anonym (Ex)

Tycker inte du ska ta plats hur som helst. Du är ju ett ex och barnen är vuxna! Du gör detta för ditt samvete och dig själv, inte för hans skull.

• Fliselisan

Kan ditt x föra sin egen talan? Hur tror du att han skulle viljat ha det? Och vill era barn att du ska hjälpa till?

Om resten av släkten bor 50 mil bort så lär ju hjälpen från dom också vara långt borta. I ett läge som hans är det guld vört om någon kan stötta och hjälpa. Om ni har en god relation så vad spelar det för roll att ni kallar varandra x, vänner räcker väl? Vänner skulle hjälpa varandra.

• Anonym (släpp taget)
    Anonym (Ex) skrev 2018-10-19 09:39:20 följande:

Tycker inte du ska ta plats hur som helst. Du är ju ett ex och barnen är vuxna! Du gör detta för ditt samvete och dig själv, inte för hans skull.

Jag tänkte att TS kanske gjorde det för några inre skuldkänslor som inte har något med exet att göra, utan nåt sorts mönster, att hon e den allt alltid hängt på och ville uppmuntra henne att inte glömma att ha ett eget liv, (även om det ej framgått i mina inlägg).
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Ex) skrev 2018-10-19 09:39:20 följande:

Jag förstår inte påståendet riktigt På vilket sätt skulle detta gynna samvetet? 
Svar på tråden Mitt ex är ligger på intensiven