• Kramardig

Hur tänker ni kring köp av julklappar?

Om ni ska köpa julklappar till vuxna, frågar ni vad de önskar sig och köper det de faktiskt vill ha?

Jag har oftast gjort det men tycker egentligen att det är sjukt tråkigt. Tycker det är mycket roligare att hitta något som jag tror skulle passa den personen, sen kan det såklart bli "fel", men gör det verkligen någonting?

Tog nämligen upp det med några av de vuxna som vi ska fira med och det lät väl inte riktigt som att de var med på noterna hehe

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur tänker ni kring köp av julklappar?
  • Tow2Mater

Ett tråkigt svar: Det vi önskar oss köper vi själva. Bara barnen får det de önskar. Oftast köper vi inga klappar alls till vuxna.

• Jemp

Jag föredrar att komma på nåt som känns rätt själv.

Kan fråga vad folk önskar sig i "nödfall" men om man då bara får en sak som förväntas är det jättetrist.

• Anonym01

Vi lottar ut en vuxen i sällskapet och köper något som vi själva hittar på. Men då blir det ju bara en och man hinner tänka ut något riktigt bra!

• T K

Jag köper inte till vuxna. Vi shoppar ALLDELES för mycket idag och den hysteriska julshoppingen hjälper inte precis..
    Skulle jag däremot köpa något till någon så vill jag veta att det är något personen vill ha så jag inte köper något helt i onödan. Onödig skit (som julklappsrace och liknande) tycker jag bara är himla dumt.

• Fjäril kär

Jag brukar utgå ifrån vad personen gillar och brukar uppskatta, om det är något personen kan tänkas köpa själv. Då är det inte så svårt att hitta på bra julklappar.

Att fråga vad personen önskar betyder ju inte att jag måste köpa exakt det. En önskan kan vara en bra utgångspunkt i fråga om tycke och smak.

• Aniiee

Jag ger alltid personligt komponerade korgar med godsaker och hudvård och sånt till vuxna "runtomkring" (dvs inte mina syskon eller ugan, utan de som är längre ut på släktträdet). Alltid uppskattat.

I have a growing lack of disgust for you
  • Kusinen

Ibland frågor jag och ibland inte. Men jag brukar tänka till själv också oavsett. Men säg att nån tex änskar sig fina kökshndaukar (och fem andra saker) så tycker jag ändå att det är roligt, att dels bestämma mig för just handdukar pch dels välja ut vilka. Så jag tycker det är kul även ked önskelista.

• tobbe01

Julklappar till vuxna NEJ! Till små barn JAAAA.

• sextiotalist

Såvida inte den vuxna personen uttryckt en speciell önskan så försöker jag hitta något som passar personen. Julklapparna till de vuxna är mer en tanke och få en anledning att skriva julrim :).

Vi har inga mängder med julklappar utan fokus är mer våra rim.

• sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-10-20 05:58:05 följande:

Vi har alltid haft julklappar oavsett ålder på firarna, men så har vi en tradition med julrim och få är det roligare om alla är med på att rimma.

Måste nog säga att jularna är mycket roligare nu när alla barnen är vuxna
  • Kusinen
    tobbe01 skrev 2018-10-20 05:58:05 följande:

Jag tycker att det är roligt att köpa julklappar till vuxna. Leksaker till barn kannockså vara kul att köpa men andra saker är nog ändå roligare att välja ut. Dessutom så känns det som ett fint och roligt sätt att visa uppskattning för mina närstående (även om jag förstås också gör det på andra sätt än med presenter.).
Svar på tråden Hur tänker ni kring köp av julklappar?