• MCMXCV

Namn ni gillar men inte skulle ge era barn

Det finns väldigt många mamma-vloggare som gör videos där de berättar om namn de gillar men inte skulle ge sina barn. Jag tycker att det är kul att höra deras resonemang och anledningar, som till exempel kan vara att det påminner dem om någon, att det inte passar med sykonens namn, att deras partner inte tyckte om det, att det var för populärt, etc. Dela gärna med er av era åsikter!

• Svar på tråden Namn ni gillar men inte skulle ge era barn
  • Anonym (Jenny)

Namn som jag tycker är superfina är Josephine, Sophie och Madeleine men tyvärr har jag stött på alldeles för många för att dessa ska kännas lite unika.

Namn som känns alldeles för ?långväga ifrån? tex tycker jag Anastasia är vackert men det har alldeles för starka ryska associationer ( men det är egentligen grekiskt) för att det inte skulle kännas konstigt ( vi har inga ryska kopplingar alls, eller grekiska heller för den delen).

Agnes, fint men känns som det är väldigt många som tycker det med just nu och jag vill inte ha ett ?för vanligt? namn (jag hatade att vara 4 Jenny i klassen, jämt).

• Anonym (alkolina)

Indra, är ett jättevackert namn jag hade tänkt ge till min dotter. Sedan kom massa white trash morsor och gjorde Tindra trendigt så det namnet är numera borta från listan.

Liknande WT namn som jag inte heller skulle ge mitt stackars barn är
    Nowa
    Engla
    Ebba
    Sally
    Nellie
    Belle
    Kristall

• Anonym (alkolina)
    Anonym (filur) skrev 2018-10-22 11:08:01 följande:

oj finns många. 

Isak - ett favoritnamn egentligen men det har blivit förstört av för många släkt och vänner som drar skämt som "I suck ,my brother" 
    Nora - rädslan över att andra barn ska rimma på namnet till något fult
    utländska namn som - melody, melanie - för dom blir inte lika fina med svenskt uttal. 
    namn som mina föräldrars kompisar har - lars, sven, gusten, birgitta, yvonne 

Haha, en vän till mig fick tvillingar och tänkte döpa dem till Nora och Ida, varpå hennes äldre dotter (7år) säger fattar du inte att de kommer heta Hora och Slida?

Genom sig själv känner man andra. De fick heta Sara och Celine istället
  • Anonym (Utländska)

Ebba är väl verkligen inte WT.

Anonym (alkolina) skrev 2018-10-31 23:53:15 följande:

Indra, är ett jättevackert namn jag hade tänkt ge till min dotter. Sedan kom massa white trash morsor och gjorde Tindra trendigt så det namnet är numera borta från listan.

Liknande WT namn som jag inte heller skulle ge mitt stackars barn är

Nowa

Engla

Ebba

Sally

Nellie

Belle

Kristall

• Anonym (Konstiht)

Alla namn jag gillar kan jag självklart ge mina barn

• Ignoramus

Älskar namnet Harvey men det känns avlägset att döpa ett barn till det. Känns mer som ett djurnamn.

Instämmer om det någon skrev om Kate.

Hade även velat ge vårt barn ett namn med en Springsteen-koppling, men ingen av kvinnonamnen i hans låtar funkar riktigt i Sverige! Synd!

• trollhona

Det finns många fina namn på engelska som aldrig skulle fungera i Sverige. Typ namn som Caleb och det svenska uttalet blir Ka-lebb. RYSER.

Att ge sitt barn ett namn och vidhålla det engelska uttalet är för mycket WT .

• rabbes
    trollhona skrev 2018-11-27 23:03:24 följande:

Det finns många fina namn på engelska som aldrig skulle fungera i Sverige. Typ namn som Caleb och det svenska uttalet blir Ka-lebb. RYSER.

Att ge sitt barn ett namn och vidhålla det engelska uttalet är för mycket WT .

Kaleb var inte helt ovanligt i Sverige runt förra sekelskiftet. Det är ett namn från gamla testamentet (4 Mos. 32:12)
  • Anonym (Sara)

Älskar namnet Belle i smyg men åh så white trash det är...

Sen har jag favoriter som Signe, Astrid, Majken, Ebbe och andra namn som tyvärr går bort pga att jag och maken har ett spanskklingande efternamn, det blir liksom för konstigt med typ Signe Velasques, supernordiskt plus super icke-nordiskt.

Älskar också Erling som eventuellt skulle funka med efternamnet men är helt säker på att den ungen får heta Linkan hela sitt liv. Ibland önskar jag att vi hetat Larsson i efternamn så man fick välja & vräka bland alla dessa vackra nordiska namn :)

• 10oktober

Jag har alltid gillat namnet Abigail men jag vill ha lite mer traditionella namn på mina barn.

Sen finns det många fina namn som är så väldigt vanliga, t.ex. Signe, Anna, Astrid etc. Jag har själv ett namn som inte alla i min generation heter och det vill jag ge mina barn också. Inget konstigt namn, bara inte ett namn så att det finns fyra stycken i varje klass.

• trollhona
    rabbes skrev 2018-11-27 23:11:44 följande:
    Kaleb var inte helt ovanligt i Sverige runt förra sekelskiftet. Det är ett namn från gamla testamentet (4 Mos. 32:12)
    Jo jag vet, det var vanligt i Sverige, Norge och Danmark, men i dagsläget är det ju den engelska varianten folk "hör" när de ser namnet. Så inget av alternativen funkar för mig.
  • MissMagnolia

Jag gillar Victor men kommer välja bort namn som kan stavas med c eller k., spec eftersom efternamnet är krångligt redan.

Sen gillar jag Eira väldigt mycket men låter inte så fint på vår dialekt. Ääähjra XD

Indra älskar jag men vet inte om det blir konstigt att ha det som kvinnonamn när det också är en manlig gud..? Är det unisex? Vet att det mest är kvinnor sem heter det i Sverige men funderar ändå.

Och Amelie? gillar jag, men tycker det är fult när vissa uttalar det som Annelie

Sen namn som blir ett smeknamn direkt; Magnus, Cecilia.

Så fina namn men så fula smeknamn

• Poppy75

Sasha och Sindre tycker jag är fina namn och min man gillar Logan. Vi skulle inte välja något av de till våra barn eftersom det känns fel med så osvenska namn.

• Anonym (Pippa)

Benito. Fint namn, trista associationer (min mans släkt är italiensk).

Ingrid, jättefint men en rutten chef med det namnet har förstört det.

• Anonym (Favvonamn)

Alicia är mitt absolut favoritnamn. Men nu vill jag inte ge det längre pga att det är för vanligt

Svar på tråden Namn ni gillar men inte skulle ge era barn