• LFF

Vad skulle ni rekommendera för hund?

En rent hypotetisk fråga men jag är ändå nyfiken på vad jag skulle få för svar. En ny hund ligger väldigt långt fram i tiden och jag vet vad jag (just nu) skulle välja för ras men det är alltid kul att få tips om alternativ.

Så, lite om förutsättningarna:

Haft en egen hund, en jack russell terrier. Första egna hunden var det. Haft ett visst ansvar för en vän till mamma, deras groendael som tonåring med lydnadsträningen och fysisk motion. Har två aktiva grabbar, bor i radhus men ingen direkt trädgård. Skog och vatten precis utanför husknuten.

Vad jag vill ha:

Helst en liten hund (max 40cm), små hundar är mer accepterade och behändigare att ta med men kan ni motivera varför en s törre hund skulle passa perfekt så är ni välkomna :)
    En pigg hund som hänger med på vad än man hittar på
    En hund som man inte behöver träna alltför mycket på att ta det lugnt med
    En frisk hundras utan alltför många problem
    En lättskött päls som inte behöver trimmas eller klippas,
    En hund som helst bara fäller två gånger per år, inte året runt som min släta terrier gjorde.
    En lättlärd hund som är lättbelönad (=man kan belöna med både godis, bus, lek, kamp, gos)
    En ras som inte har svårigheter att vara ensam hemma (träningssak men vissa raser har större problem än andra ändå)

Så, vad har ni för förslag? Gärna med motivering varför också

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-25 15:34
    Just ja, även om hunden ska vara lättlärd så ska den gärna ha lite attityd och lite egna idéer om saker och ting
  • Svar på tråden Vad skulle ni rekommendera för hund?
  • BossHoss
    LFF skrev 2018-10-26 08:47:51 följande:
    Ja, pansarpaddorna är mysiga hundar Problemet är väl att hitta en bra uppfödare som inte har för tunga hundar och som fokuserar på hälsan. Har sett alldeles för många staffar som haft problem med allt från huden till höfter och armbågar. Men vem vet, när det väl blir aktuellt att köpa hund igen så kanske man tagit tag i det problemet på allvar
    Ja det är sant (tyvärr har nästan alla raser lite fel här och där idag känns det som), men det går ofta ganska lätt att kolla upp via stamtavlor och om de bara föder upp hundar eller faktiskt ställer ut dem och engagerar sig i sin avel. Jag hade valt en hona, Min dröm hund är en "rottisfärgad" staffe, skiter i om det inte är en "accepterad" färg kombination men de är så sjukt söta.

Suck nu saknar jag hund bara därför.

(kalla tidiga regniga morgna)(kalla tidiga regniga morgna)(kalla tidiga regniga morgna)(kalla tidiga regniga morgna)(kalla tidiga regniga morgna)(kalla tidiga regniga morgna)

Det gick över...
  • BossHoss
    Ja, pansarpaddorna är mysiga hundar Problemet är väl att hitta en bra uppfödare som inte har för tunga hundar och som fokuserar på hälsan. Har sett alldeles för många staffar som haft problem med allt från huden till höfter och armbågar. Men vem vet, när det väl blir aktuellt att köpa hund igen så kanske man tagit tag i det problemet på allvar
    skickar ett PM
  • villbusa
    LFF skrev 2018-10-26 08:25:03 följande:

Åh, en ras jag inte riktigt tänkt på. Den lilla erfarenhet jag har av schippar är att de är väldigt larmiga, stämmer det? Vissa hundar har ju lättare för att larma än andra.

Nu tänker jag på rasen som helhet eftersom din schippe verkar vara som min jrt var, inte alls rastypisk på vissa bitar

Väldigt larmiga vet jag inte men det finns ju rejält med vaktinstinkt i dom. Så klart de säger ifrån när något händer. I övrigt var vår shippetjej ganska tyst o hur enkel som helst att ha o göra med. Nöjd o glad så länge hon fick vara med familjen. O sa ifrån när posten kom eller något oväntat besök. Annars låter det ju som du beskriver en Jack Russel när du beskriver dina önskemål om en glad buse med inlärningspotential.
  • tobbe01

Jag skulle välja pudel (liten). Minns på hundkursen jag gick hur pudlarna utmärkte sig. Ständigt bäst i allt vi skulle lära vovvarna. Pigga och lättlärda verkar de vara.

• 170909
    villbusa skrev 2018-10-26 09:02:12 följande:
    Väldigt larmiga vet jag inte men det finns ju rejält med vaktinstinkt i dom. Så klart de säger ifrån när något händer. I övrigt var vår shippetjej ganska tyst o hur enkel som helst att ha o göra med. Nöjd o glad så länge hon fick vara med familjen. O sa ifrån när posten kom eller något oväntat besök. Annars låter det ju som du beskriver en Jack Russel när du beskriver dina önskemål om en glad buse med inlärningspotential.
    LFF skrev 2018-10-26 08:25:03 följande:
    Åh, en ras jag inte riktigt tänkt på. Den lilla erfarenhet jag har av schippar är att de är väldigt larmiga, stämmer det? Vissa hundar har ju lättare för att larma än andra.

Nu tänker jag på rasen som helhet eftersom din schippe verkar vara som min jrt var, inte alls rastypisk på vissa bitar
    Det finns vaktinstinkt i dem mer eller mindre, det beror ju på individen. De två schippar jag har erfarenhet av har varit väldigt enkla att träna till att skälla 1-2ggr när något ovanligt oväntat händer. Jag bor på landet så jag vill att hunden har lite koll och larmar, men det ska naturligtvis inte vara ihållande 10min skällande.

En natt körde en bil i diket här utanför och om hunden inte skällt ett par gånger hade de fått nog fått stå där hela natten. Nu vaknade vi och kunde hjälpa de därifrån vilket de var tacksamma över då de var ca -15grader. 

När vi bodde i lägenhet skällde han knappt alls faktiskt. 

• villbusa
    170909 skrev 2018-10-27 10:24:18 följande:

Det finns vaktinstinkt i dem mer eller mindre, det beror ju på individen. De två schippar jag har erfarenhet av har varit väldigt enkla att träna till att skälla 1-2ggr när något ovanligt oväntat händer. Jag bor på landet så jag vill att hunden har lite koll och larmar, men det ska naturligtvis inte vara ihållande 10min skällande.

En natt körde en bil i diket här utanför och om hunden inte skällt ett par gånger hade de fått nog fått stå där hela natten. Nu vaknade vi och kunde hjälpa de därifrån vilket de var tacksamma över då de var ca -15grader. 

När vi bodde i lägenhet skällde han knappt alls faktiskt. 

Precis!

Vi skaffade får schippe o där var hon tyst o lugn som helhet. Fräste till när någon var på dörren bara.

Här ute på landet så hon ifrån när någon bil stannade utanför eller någon gick förbi. Men hon stod aldrig o jölade för andra hundar som hördes runt om i trakten eller andra normala ljud. Däremot kunde hon precis som den Jack Russel vi har nu bli fullständigt tokig när älgar rådjur o grisar rör sig precis intill tomten.
  • villbusa
    villbusa skrev 2018-10-27 11:26:12 följande:

Precis!

Vi skaffade får schippe o där var hon tyst o lugn som helhet. Fräste till när någon var på dörren bara.

Här ute på landet så hon ifrån när någon bil stannade utanför eller någon gick förbi. Men hon stod aldrig o jölade för andra hundar som hördes runt om i trakten eller andra normala ljud. Däremot kunde hon precis som den Jack Russel vi har nu bli fullständigt tokig när älgar rådjur o grisar rör sig precis intill tomten.

Inget får alls! Vi bodde i lägenhet när vi skaffade schipperke. Sen flyttade vi till landet!
  • Inga bekymmer

Hade också en Staffe och tycker han stämmer in på dina punkter över vad du eftersöker. Fantastiskt härlig hund! Han hade sina egenheter också.. Vi bodde i Örebro men åkte till Gävle när vi köpte honom just för att vi hittade en bra uppfödare där. Saknar han oändligt ibland, insjuknade hastigt och vi fick ta bort honom 4 dagar före jul i fjol. Skulle fyllt 10 i år. Men med tre barn nu känner vi att tiden inte finns för en ny, svårt att få hundvakt också. Får se i framtiden och när barnen är större.
  • tobbe01
    Inga bekymmer skrev 2018-10-27 17:13:42 följande:
    Hade också en Staffe och tycker han stämmer in på dina punkter över vad du eftersöker. Fantastiskt härlig hund! Han hade sina egenheter också.. Vi bodde i Örebro men åkte till Gävle när vi köpte honom just för att vi hittade en bra uppfödare där. Saknar han oändligt ibland, insjuknade hastigt och vi fick ta bort honom 4 dagar före jul i fjol. Skulle fyllt 10 i år. Men med tre barn nu känner vi att tiden inte finns för en ny, svårt att få hundvakt också. Får se i framtiden och när barnen är större.
    Ngt vi inte tänkte på när vi skaffade vår första och absolut ENDA hund (aldrig mer) är att man inte får behålla dem så länge i vanliga fall. Vi fick ta bort vår hund för mer än tio år sedan (hon var åtta år och fick cancer) och ÄN IDAG så kan man nästan lipa när man tänker på henne. Vi var helt oförberedda på den där djupa kärleken vi skulle få till henne. 
  • malle88

Basset Artesian Nomand är världens goaste hundar. Lugna i sinnet, gosiga och jättebra med barn (iallafall de två vi haft ;) ). Låga hundar men långa. Frisk ras med lite avelsfel. Älskar skog och mark. Gäller dock att välja rätt uppfödare så man inte får en avlad för jakt, det finns båda sorter nämligen.

• malle88
    malle88 skrev 2018-10-28 06:12:01 följande:

Basset Artesian Nomand är världens goaste hundar. Lugna i sinnet, gosiga och jättebra med barn (iallafall de två vi haft ;) ). Låga hundar men långa. Frisk ras med lite avelsfel. Älskar skog och mark. Gäller dock att välja rätt uppfödare så man inte får en avlad för jakt, det finns båda sorter nämligen.

Våra älskar att kasta boll, både med oss och dottern. Dock kan dem vara lite envisa :P
  • Inga bekymmer
    tobbe01 skrev 2018-10-28 05:59:09 följande:

Ngt vi inte tänkte på när vi skaffade vår första och absolut ENDA hund (aldrig mer) är att man inte får behålla dem så länge i vanliga fall. Vi fick ta bort vår hund för mer än tio år sedan (hon var åtta år och fick cancer) och ÄN IDAG så kan man nästan lipa när man tänker på henne. Vi var helt oförberedda på den där djupa kärleken vi skulle få till henne. 

Jo, det är sant. Nånstans vet man ju detta. Vi visste att medellivslängden på vår var 10-12 år, men vi var helt oförberedda på att han skulle bli sjuk då han var så pigg och glad och ingen kunde tro att han var nästan 10 år. Jag var så glad att han skulle få vara hemma med mig och bebisen och såg fram emot alla barnvagnspromenader som han skulle få följa med på. Tänkte att han skulle få det lugnt nåt år med oss nu när han började bli gammal, men så blev det inte så.. Ja, det är en stor sorg, men fina minnen har man. Vår hade också troligt cancer långt ner i matstrupen, men vi stod inför valet att öppna upp hela buken eller låta han somna in och han var så svag att han kanske inte ens klarat en op och som sagt nästan 10 år.
  • LFF
    malle88 skrev 2018-10-28 06:12:01 följande:

Fast jag vill inte ha en lugn hund

Sen är jag inte helt förtjust i att raser delas upp i en jaktavlad och en sällskapsavlad om det är en jakthund från början. Då har man inte varit intresserad av att behålla rasens egenskaper.
  • LFF
    tobbe01 skrev 2018-10-28 05:59:09 följande:
    Nej, det är inte kul. Därav så vill jag absolut inte ha någon av "jätteraserna" heller, just för att lagom när man lärt känna hunden ordentligt, man har en fungerande relation och vet vart man har varandra så är det dags att säga farväl. Det är därför jag föredrar de små raserna, då de ofta har en medellivslängd på 15 år.

Jag saknar min pälsboll något enormt men det är inget som hindrar mig från att vilja ha hund i framtiden igen. Men med två tvåbenta vilddjur så måste det vänta tills de blivit äldre (flyttat hemifrån).

Vad var det för ras ni hade? Vissa är ju mer benägna att få tex cancer än andra tyvärr.
Svar på tråden Vad skulle ni rekommendera för hund?