• silhuett

Didrikssons overall Björnen, hur långa ben i stl 80?

Undrar om någon har denna overall i stl 80 och skulle vilja mäta benlängden, från grenen ner till foten?

Har jätteproblem med att hitta overaller som har tillräckligt långa ben till min dotter.. 

• Svar på tråden Didrikssons overall Björnen, hur långa ben i stl 80?
  • BuoBä

Är du säker på att du inte snarare behöver en som är längre i överkroppen (eller större storlek)? När barnet står upp ska man kunna ta tag i tyget i grenen och få hela knytnäven full med tyg. Då blir overallen lagom när barnet böjer sig eller sitter. Och ja, de ser ut som skateare med grenen någonstans vid knävecken när de står.

• cosinus

Inte svar på din fråga men didriksson har aldrig funkat för mina barn med korta ryggar och långa ben.

Sämst har didriksson och polarn varit. 

Reima har varit ok men inte mer.

Gneis har funkat bäst, där har det varit mest ben och minst kropp av de overaller vi provat.

• silhuett

Har testat Reima i stl 80. Ärmarna måste vikas upp, medan byxbenen nästan slutar vid knävecket när hon sitter ner.. Visst funkar det när hon går (förutom att hon typ snubblar omkull för att grenen hänger så långt ner), men det gör ju generellt sett inte 1-åringar konstant. De sitter ju mycket och leker.

POP har jag en skaloverall av i 80. Det är samma problematik där, fast inte lika illa i benen och armarna. 

Didriksson ska man ju kunna förlänga benen och/eller ärmarna, så jag tänkte att det kanske vore en lösning. 

• silhuett
    BuoBä skrev 2018-10-26 13:35:52 följande:

Är du säker på att du inte snarare behöver en som är längre i överkroppen (eller större storlek)? När barnet står upp ska man kunna ta tag i tyget i grenen och få hela knytnäven full med tyg. Då blir overallen lagom när barnet böjer sig eller sitter. Och ja, de ser ut som skateare med grenen någonstans vid knävecken när de står.

Hennes armar drunknar i ärmarna redan i stl 80, så 86 skulle inte funka.
  • Griseknoen35

här hemma har vi alltid fått köpa en större storlek i just didriksson. Min äldsta har jag bara köpt det märket till en gång, 122 i jackan och 134 i täckbyxorna. sonen fick 140 i sina vinterkläder därifrån i år och han är 134, det satt lagom, 134 var för litet.  Jag rekommenderar om du har problem med benlängden att ta två delat sett, en storlek mindre i jackan och större i byxorna och se klä på ordentligt med ullunderställ och flis under. Är också skönt om du har åkpåse och ska ut och gå, då behöver du bara ta på jackan. Vi hade samma problem med vår äldsta och där blev det till slut alltid tvådelat förutom ett år då en overall från Kaxs (kapp ahl) satt bra.

• silhuett
    Griseknoen35 skrev 2018-10-26 13:52:17 följande:

här hemma har vi alltid fått köpa en större storlek i just didriksson. Min äldsta har jag bara köpt det märket till en gång, 122 i jackan och 134 i täckbyxorna. sonen fick 140 i sina vinterkläder därifrån i år och han är 134, det satt lagom, 134 var för litet.  Jag rekommenderar om du har problem med benlängden att ta två delat sett, en storlek mindre i jackan och större i byxorna och se klä på ordentligt med ullunderställ och flis under. Är också skönt om du har åkpåse och ska ut och gå, då behöver du bara ta på jackan. Vi hade samma problem med vår äldsta och där blev det till slut alltid tvådelat förutom ett år då en overall från Kaxs (kapp ahl) satt bra.

Jag vill ju helst undvika det, men har insett att det kanske måste bli så.. Men då vill jag gärna ha termobyxor som går upp en bit över bröstet så det inte blir "läckage" där. Tips?
  • Griseknoen35
    silhuett skrev 2018-10-26 13:54:15 följande:
    Jag vill ju helst undvika det, men har insett att det kanske måste bli så.. Men då vill jag gärna ha termobyxor som går upp en bit över bröstet så det inte blir "läckage" där. Tips?
    Jag har inget tips där riktigt men tror didrikson har såna som går upp till bröstet. Försök hitta en jacka med snölås då också, den sitter bättre fast då och det brukar inte bli samma glipa då och sen är det bra med snörning längst ned på jackan så det går att spänna åt den där också. Bara ett tips.
  • BuoBä
    silhuett skrev 2018-10-26 13:50:22 följande:

Hennes armar drunknar i ärmarna redan i stl 80, så 86 skulle inte funka.

Är det i Reima?

Vi hade Reima förra året och den hade konstiga proportioner med jättelånga ärmar. Det blev lite bättre när man bylsade på med kläder under och vantar, men i år blir det ett annat märke.
  • silhuett
    BuoBä skrev 2018-10-26 14:37:57 följande:

Är det i Reima?

Vi hade Reima förra året och den hade konstiga proportioner med jättelånga ärmar. Det blev lite bättre när man bylsade på med kläder under och vantar, men i år blir det ett annat märke.

I Reima, men det är samma sak i t.ex. IELMs softshell-overaller (där funkar det dock bra att vika upp mudden utan att det blir klumpigt).
  • silhuett

Fick möjlighet att prova en Didriksson på Stadium, och den satt faktiskt bra, så jag har beställt en nu (billigare än på stadium )

• fluu

Jag(som visserligen har en kortis) har alltid upplevt Didrikson som väldigt långa. Vi har björnen i år och har tidigare haft Didriksons flera gånger och har alltid varit jättenöjda. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BuoBä
    silhuett skrev 2018-10-27 15:31:07 följande:

I Reima, men det är samma sak i t.ex. IELMs softshell-overaller (där funkar det dock bra att vika upp mudden utan att det blir klumpigt).

Av en händelse så kom det här problemet upp när jag pratade med en bekant som har flera äldre barn och varit igenom en del overaller. Hon sa att hon tyckte märke kvittade, alla overaller har konstigt långa ärmar. Så hennes mamma brukade sy veck i fodret så ärmarna drog upp sig. Som en omvänd extend-size liksom.

Jag är nog inte händig nog för det.

Bra att du hittat en overall som funkar!
Svar på tråden Didrikssons overall Björnen, hur långa ben i stl 80?