• Anonym (olycklig)

Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?

Förra året lämnade min sambo mig och jag blev förkrossad, han var/är mitt livs kärlek. Strax efter vi bröt upp upptäckte jag att jag var gravid och min första känsla var lycka! Jag hade längtat efter barn och jag är inte purung så trots omständigheterna var min spontana tanke att behålla. Jag läste på allt om graviditet, klappade på magen och fantiserade om det lilla livet. Vi diskuterade mycket fram och tillbaka och han lyckades till slut övertala mig till abort. Jag gick på hans anledningar till att det inte var en bra idé att behålla och jag ville inte heller göra något emot hans vilja.... Mitt dummaste beslut! Har ångrat det enormt. Mår dåligt när jag tänker på aborten och att jag kanske inte får någon mer chans. Är så singel man kan vara just nu och kan inte se att jag kommer hitta någon som jag kommer älska på samma sätt. 

Några månader efter aborten fick jag veta att han hade träffat en ny tjej och min värld rasade samman. I morse fick jag en stark känsla av oro i magen och kände att jag bara måste gå in och kolla på hennes facebookprofil. Jag har inte gått in på hennes profil en enda gång sen jag fick veta att det var henne han träffade, det gjorde för ont. Det jag fick se knöt sig rejält i magen. Hon hade precis lagt upp en bild på en bebis och jag insåg snabbt att det var deras barn. Mitt ex namn nämndes även i kommentarerna. Mitt hjärta brast! Har gråtit slut på tårar och det känns som att jag får käftsmäll på käftsmäll. Barnet såg ut så som jag hade tänkt mig att vårt barn skulle se ut :( Jag tror faktiskt inte att jag någonsin kommer att komma över mitt ex samtidigt har jag den här känslan av ilska över att han övertalade mig till abort med ett barn jag egentligen ville ha. Hur tar jag mig vidare? Jag älskar honom så otroligt mycket men jag vill inte det! Det är ju så kört det kan bli att det någonsin skulle bli vi igen.

• Svar på tråden Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?
  • Anonym (...)
    BossHoss skrev 2018-10-29 14:33:08 följande:
    Jag ser inget konstigt att man inte vill ha barn ihop med någon man lämnat för att man inte vill leva med denne personen. Gäller samma om det skulle varit tvärt om om hon lämnat och velat göra abort men inte han, hade det varit lika illa för honom då och han aldrig skulle kunna lita på kvinnor igen?. Att folk väljer att inte skaffa nya barn precis när de separerat är ju inte direkt konstigt.

Förstår inte varför hon inte skulle kunna lita på män igen?
    Skulle hon springa och bli gravid med första bästa direkt efter att hon tagit bort deras barn hade det självklart varit lika illa. Ja, släpper man någon så nära sig själv känslomässigt som sedan gör på det sättet så skadar det ens förmåga att lita på människor och öppna upp igen. Självklart. Men det är svårt för folk med nedsatt empati att förstå, eftersom det är något man hajjar på en känslomässig nivå, inte intellektuell.
  • Anonym (Hjälp)
    Mhy85 skrev 2018-10-29 12:26:26 följande:

Det står på din profil att du är 48 verkar inte så trovärdigt. Men om det är det är det väl "snällt"

Alla är 48 år om du inte går in o ändrar din profil
  • Anonym (ansvar!)

Det här är exakt varför kvinnor måste inse sitt ansvar. Barnets LIV hänger på kvinnan, hon kan inte förlita sig på pappan eller någon annan i att ta det beslutet. 

• Anonym (.)
    Zlisken skrev 2018-10-29 12:47:31 följande:
    Jag vet inte hur den biten fungerar rent juridiskt. 
    Men jag antar att jag på förhand kommer göra upp med kvinnan i fråga om den delen. Tanken är att jag inte ska behöva betala en krona, givetvis. Det jag gör är ju belöning nog kan man tycka, det är ju en solidarisk barmhärtighetsgärning som syftar till att hjälpa kvinnor, vars högsta önskan i livet är att få ett barn. Eller en man och kvinna, där mannen kanske är impotent.

Jag har 2 krav.

1: Jag ska inte behöva betala något eller ansvara för barnet.
    2: Jag ska ha möjlighet att någon gång under barnets uppväxt få möjlighet att se hur barnet ser ut och få information om hur det går för barnet. 

Men tanken är att jag ska stå utanför barnets liv. 
    Förlåt men då är det väl ändå bättre att gå genom sjukvården och få en donator som man dessutom vet inte sitter på en jäkla massa sjukdomar. Där är allt kontrollerat och man riskerar inte en massa problem. Dessutom: Förutom utseendet så kan ju du vara ett riktigt jäkla måndagsexemplar - vad vet hon?
  • Anonym (olycklig)

Jag har funderat massor på det här under dagen och räknat månader bakåt. Börjar fundera på om han faktiskt träffade henne under tiden vi var tillsammans och att det var därför hans känslor bara dog ut och att han blev helt frånvarande gentemot mig. Det där barnet är minst ett par månader gammalt och hon måste verkligen ha blivit gravid på en gång. Det var ju bara 11 månader sen jag umgicks med honom sist.. Nä blir inte klok på det här Rynkar på näsan 

Kom även på en kommentar han slängde ur sig när jag blev gravid och vi började diskutera abort. Han sa "ja men nu vet jag ju att jag funkar! :))))" Som att jag bara var någon jävla testkanin. 

Att skaffa barn på egen hand är inte aktuellt för mig och verkligen inte heller med någon random bara för att jag så gärna vill ha barn. Måste älska personen jag får barn med. Jag vill ha en familj och en pappa till mitt/mina barn som längtar efter dem lika mycket som jag. 

• Kirenaj68
    Anonym (olycklig) skrev 2018-10-28 19:28:03 följande:

Förra året lämnade min sambo mig och jag blev förkrossad, han var/är mitt livs kärlek. Strax efter vi bröt upp upptäckte jag att jag var gravid och min första känsla var lycka! Jag hade längtat efter barn och jag är inte purung så trots omständigheterna var min spontana tanke att behålla. Jag läste på allt om graviditet, klappade på magen och fantiserade om det lilla livet. Vi diskuterade mycket fram och tillbaka och han lyckades till slut övertala mig till abort. Jag gick på hans anledningar till att det inte var en bra idé att behålla och jag ville inte heller göra något emot hans vilja.... Mitt dummaste beslut! Har ångrat det enormt. Mår dåligt när jag tänker på aborten och att jag kanske inte får någon mer chans. Är så singel man kan vara just nu och kan inte se att jag kommer hitta någon som jag kommer älska på samma sätt. 

Några månader efter aborten fick jag veta att han hade träffat en ny tjej och min värld rasade samman. I morse fick jag en stark känsla av oro i magen och kände att jag bara måste gå in och kolla på hennes facebookprofil. Jag har inte gått in på hennes profil en enda gång sen jag fick veta att det var henne han träffade, det gjorde för ont. Det jag fick se knöt sig rejält i magen. Hon hade precis lagt upp en bild på en bebis och jag insåg snabbt att det var deras barn. Mitt ex namn nämndes även i kommentarerna. Mitt hjärta brast! Har gråtit slut på tårar och det känns som att jag får käftsmäll på käftsmäll. Barnet såg ut så som jag hade tänkt mig att vårt barn skulle se ut :( Jag tror faktiskt inte att jag någonsin kommer att komma över mitt ex samtidigt har jag den här känslan av ilska över att han övertalade mig till abort med ett barn jag egentligen ville ha. Hur tar jag mig vidare? Jag älskar honom så otroligt mycket men jag vill inte det! Det är ju så kört det kan bli att det någonsin skulle bli vi igen.

Du lever och går vidare?
  • Anonym (olycklig)
    Kirenaj68 skrev 2018-10-29 20:12:24 följande:
    Du lever och går vidare?
    Ja..? Jag har haft extremt svårt att komma över mitt ex och älskar honom fortfarande. Det var IGÅR jag fick veta att han har fått barn med en tjej som han troligtvis träffade i slutet av vårt förhållande, ett barn jag inte ens visste var på väg. Jag mår inte toppen nu men kommer givetvis resa mig som jag behövt göra flera gånger förut. Aborten har jag däremot svårare att komma över och det är något jag kommer behöva leva med resten av mitt liv.
  • Anonym (...)

Tror du med tiden borde börja omvärdera den uppfattning du har och älskar hos honom. Såhär utifrån låter han inte som en särskilt fin person.

• Anonym (Skild och gift)

TS, för det första, 32 år är ingen ålder för att hitta den rätte! Jag hade barn, långt förhållande och sen som en blixt från klar himmel, frun träffade en annan och dumpade mig. När något sånt händer så går man ofta igenom 5 steg. Hur snabbt du kan ta dig igenom är helt upp till dig.  

1 - Shock och förnekelse
    2 - Reaktion och ilska
    3 - Bearbetning
    4 - Nedstämdhet och depression
    5 - Nyorientering och acceptans

Kom ihåg att det är okej att sörja din (ex) kille men han var INTE för dig. Han låter ju lite som en skitstövel i fårakläder!

Vissa steg tar längre tid och ibland fastnar man. Men så länge du befinner dig innom dom stegen så kommer du aldrig att gå vidare och träffa den rätte. När mitt ex dumpade mig tog jag mig igenom dom stegen på rekord kort tid och idag är jag lyckligt gift med gemensamt barn.

P.S. Ja, din sambo gjorde henne på smällen när ni var ihop... Tyvärr!

• Anonym (Skild och gift)
    Mitt enda råd är att separera på sorgen över ditt ofödda barn och din ex kille.

Men gjort är gjort. Se fram emot att skaffa barn med någon som älskar DIG! Men slösa inte mer tid på ditt ex. Det vinner ingen på!  Hjärta
  • Anonym (olycklig)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-29 22:15:35 följande:

TS, för det första, 32 år är ingen ålder för att hitta den rätte! Jag hade barn, långt förhållande och sen som en blixt från klar himmel, frun träffade en annan och dumpade mig. När något sånt händer så går man ofta igenom 5 steg. Hur snabbt du kan ta dig igenom är helt upp till dig.  

1 - Shock och förnekelse
    2 - Reaktion och ilska
    3 - Bearbetning
    4 - Nedstämdhet och depression
    5 - Nyorientering och acceptans

Kom ihåg att det är okej att sörja din (ex) kille men han var INTE för dig. Han låter ju lite som en skitstövel i fårakläder!

Vissa steg tar längre tid och ibland fastnar man. Men så länge du befinner dig innom dom stegen så kommer du aldrig att gå vidare och träffa den rätte. När mitt ex dumpade mig tog jag mig igenom dom stegen på rekord kort tid och idag är jag lyckligt gift med gemensamt barn.

P.S. Ja, din sambo gjorde henne på smällen när ni var ihop... Tyvärr!

Vad skönt att du kunde ta dig igenom stegen så snabb och att du blev lycklig med någon annan <3 Har gått igenom alla de stegen tidigare när det tog slut mellan oss. Jag hade precis insett att jag nog inte alls tänker på honom lika mycket längre när den här blixten slog ner.. Nu känns det som att jag är på ruta 1 igen. Jag vill inte må skit över honom igen, han har dränerat mig på tårar och energi allt för många gånger. 

Det känns så sjukt att han har en familj med henne och att han med all säkerhet träffade henne medan vi fortfarande var ett par. Har inte ens pratat med mina vänner om det här, då skulle det kännas för verkligt. Det är väl förnekelse antar jag..
  • Anonym (Man 47)

Läst inläggen

Men ..vilken skitstövel , var glad att du slapp honom. Du kommer hitta nån mycket bättre

Släpp honom .....blicka framåt ...

Kommer att bli kanon ....

• Mongoliet

Ja det var en jävla skitstövel som föredrog att skaffa barn med den han är kär i. Är det ens lagligt liksom?

• Anonym (Vanja97)
    Mongoliet skrev 2018-10-29 23:36:54 följande:

Ja det var en jävla skitstövel som föredrog att skaffa barn med den han är kär i. Är det ens lagligt liksom?

Så uppenbart att du inte har en aning om vad kärlek är. Att köra dubbelt, hota, manipulera och hoppa från den ena till den andra har inget med kärlek att göra. Dessutom, varken du eller någon annan vet om han kanske försökte tvinga även den andra kvinnan till abort, men hon vägrade, och han kanske kände sig tvingad att acceptera läget då. Väldigt få människor försöker skaffa barn direkt första gångerna de träffats när de ses, Speciellt om de är otrogna eller nyss lämnat ett förhållande. Allt tyder på att även den andra graviditeten var en " olycka" eller planerad endast från den nya kvinnans sida (kanske för att binda upp mannen)
  • Anonym (Hmm)

Då var det tydligen så att hon redan var gravid när du också blev gravid.

Han gjorde alltså er gravida ungefär samtidigt.

• Anonym (olycklig)
    Anonym (Vanja97) skrev 2018-10-30 00:29:29 följande:
    Så uppenbart att du inte har en aning om vad kärlek är. Att köra dubbelt, hota, manipulera och hoppa från den ena till den andra har inget med kärlek att göra. Dessutom, varken du eller någon annan vet om han kanske försökte tvinga även den andra kvinnan till abort, men hon vägrade, och han kanske kände sig tvingad att acceptera läget då. Väldigt få människor försöker skaffa barn direkt första gångerna de träffats när de ses, Speciellt om de är otrogna eller nyss lämnat ett förhållande. Allt tyder på att även den andra graviditeten var en " olycka" eller planerad endast från den nya kvinnans sida (kanske för att binda upp mannen)
    Hon är några år äldre än mig så jag kan absolut tänka mig att hon "råkade" bli gravid och sen vägrade göra abort. Mitt ex känns inte som en person som medvetet skulle vilja skaffa barn efter typ en månad oavsett hur mycket han tycker om personen. Han gillar att ha saker uppstyrda och noggrant planerade. Men vad vet jag.. 
Svar på tråden Mitt ex övertalade mig till abort och skaffade kort därefter barn med en annan. Hur hantera sorgen?