• Tidvatten

Val av hundras! Hundintresserade se hit!

Hej alla hundintresserade människor!
    Jag och min partner har helt fastnat i hundträsket. Vi vill skaffa hund nästa år och har funderat på det under en lång tid. Känns som att vi har gått igenom varenda hundras, men ändå kan vi aldrig riktigt bestämma oss.

Vi båda älskar djur och har erfarenhet av hundar då vi har vuxit upp i familjer där det alltid funnits hundar. Vi brukar vara hundvakt och ta hand om våra familjers hundar, ja vi umgås med dem ofta och hittar på saker med dem, helt enkelt. :)

Vi vill att det ska gå att göra det mesta med hunden. Som till exempel mopsar är ju gulliga på sitt sätt men är inte en sån hund vi letar efter, tyvärr. Vi vill aktivera hunden på olika sätt, genom att till exempel gå på långpromenader och hålla på med spår, sök och lydnadsträning. Vi bor i norra Sverige så hunden bör tåla kyla ganska bra då vintrarna här är långa och oftast kalla. Vi vill att det ska vara en stor hund och det ska helst inte vara en skällig ras. Lojalitet är en bra egenskap också. 

Självklart har vi tid för en hund och vi kommer att lägga ner mycket tid på hunden, men skulle vi behöva hundvakt så är det enkelt fixat då vi har våra familjer. :)

Så. vad skulle ni rekommendera för hundras(er) till oss? Vi har funderat på så många olika raser, som till exempel schäfer, men de har ju en del sjukdomar dragandes efter sig..

• Svar på tråden Val av hundras! Hundintresserade se hit!
  • Tidvatten
    LFF skrev 2018-10-30 12:37:45 följande:
    Jag skulle personligen även kontakta de andra om de har hundar jag gillade

Googlade bruksschäfer kennel och fick upp massor med träffar:

www.google.com/search%C3%A4fer+kennel&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

Alla kennlar hittar man inte på SKKs hemsida mig veterligen, inte heller på rasklubbens hemsida. Men du ser snabbt när du kikar på sidorna samt kollar mot hundar.skk.se/hunddata/hund_sok.aspx om de är reggade.

På både Hunddata (ovan) och Avelsdata (hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx) kan du hitta mycket information om hälsostatistik.

Tex så här:

hundar.skk.se/Avelsdata/Flikar.aspx&id=2788549
    Tack så mycket, ska kika på detta :)
  • MeAndBaby

Nu är inte kelpie nån stor ras (mellanstor), men annars tycker jag den passar in på er beskrivning av en robust brukshund.

Annars flat coated?

• Anonym (.)

Har ni funderat på hovawart?
    Stor, vill/behöver arbeta, fint lynne enligt min erfarenhet:)

• Anonym (Schabbe)

Jag skulle rekommendera chabrador, det är ju ingen egen ras egentligen men är en vanlig och bra blandning mellan labbe och schäfer. Mycket gott lynne och är bra på att tänka och spåra med. De skulle helt klart passa med den beskrivningen du ger. Just denna blandningen håller sig oftast väldigt friska men ni måste ju ändå kolla upp ev sjukdomar i släkten, men det ska man ju alltid göra oavsett ras och vart man köper.

Vi har haft flera i Chabradorer i min familj under åren och har vart väldigt nöjda. Sämsta hunden vi haft var en korsning mellan schäfer och Kommandor (Osäker på stavning).

• Deceree1
    Anonym (Schabbe) skrev 2018-10-31 09:53:46 följande:

Jag skulle rekommendera chabrador, det är ju ingen egen ras egentligen men är en vanlig och bra blandning mellan labbe och schäfer. Mycket gott lynne och är bra på att tänka och spåra med. De skulle helt klart passa med den beskrivningen du ger. Just denna blandningen håller sig oftast väldigt friska men ni måste ju ändå kolla upp ev sjukdomar i släkten, men det ska man ju alltid göra oavsett ras och vart man köper.

Vi har haft flera i Chabradorer i min familj under åren och har vart väldigt nöjda. Sämsta hunden vi haft var en korsning mellan schäfer och Kommandor (Osäker på stavning).

Hur kan du rekommendera nåt som inte finns?! Och risken blir att den ser ut som en schäfer som är stabbig och hängbron. Det är bland det värsta jag vet.
  • Deceree1

Jag kan inte ens förstå att en människa skulle vilja blanda dessa två raser, det är ju horribelt!

• Deceree1
    Deceree1 skrev 2018-10-31 10:10:30 följande:

Hur kan du rekommendera nåt som inte finns?! Och risken blir att den ser ut som en schäfer som är stabbig och hängbron. Det är bland det värsta jag vet.

Hängöron!
  • LFF
    Deceree1 skrev 2018-10-31 10:10:30 följande:
    Deceree1 skrev 2018-10-31 10:11:56 följande:

Jag kan inte ens förstå att en människa skulle vilja blanda dessa två raser, det är ju horribelt!

Håller med.

Jag förstår mig iof inte på någon form av blandisavel som inte är prestationsinriktad, som tex inom slädhundssporten. Men även där är den av ondo eftersom det blir svårare för de med renraser att tävla och få bra resultat pga alla fågelhundsmixar som är mycket snabbare vilket leder till att raserna lättare hamnar i klorna på de som bara ser ett gulligt utseende.
  • Deceree1
    LFF skrev 2018-10-31 10:20:10 följande:

Håller med.

Jag förstår mig iof inte på någon form av blandisavel som inte är prestationsinriktad, som tex inom slädhundssporten. Men även där är den av ondo eftersom det blir svårare för de med renraser att tävla och få bra resultat pga alla fågelhundsmixar som är mycket snabbare vilket leder till att raserna lättare hamnar i klorna på de som bara ser ett gulligt utseende.

Ja, o sen att nån rekommenderar det får magen att vändas ut och in. Jag är också emot blandavel. Det är inte seriöst.
  • LFF
    Deceree1 skrev 2018-10-31 10:29:56 följande:
    Ja, o sen att nån rekommenderar det får magen att vändas ut och in. Jag är också emot blandavel. Det är inte seriöst.
    Jupps, men det är väl så när man undersöker ett framtida hundinköp lika noga som när man köper in andra kapitalvaror. Man vill ju veta vad man får när man köper en bil/bostad/tvättmaskin men när det kommer till husdjur så ska man "gå på känsla" och "genetik är väl inte så viktig"....

Tänk vad många färre hundar och katter det skulle vara som hamnar snett och på diverse omplaceringssidor om folk bara la ner en 10-del av tiden de lägger på inköp av andra kapitalvaror på att hitta rätt ras, rätt uppfödare och rätt individ (litade på uppfödaren som känner pälsbarnen bäst) istället för att "gå på känsla"
Svar på tråden Val av hundras! Hundintresserade se hit!