Rurger32 skrev 2018-10-31 20:27:10 följande:
Hej, jag är helt ny här men desperat och i behov av andras åsikter.
Vår 18 åriga dotter har börjat intressera sig av fonder och sparar själv. Hon hävdar att om vi sparat barnbidraget från dag 1 i aktiefonder vilka enligt henne skall ha en genomsnittlig avkastning på ca. 11%/år så skulle vi ha byggt upp ett kapital på dryga 800 000:- till henne.
Är detta verkligen realistiskt? Om det vore så enkelt så skulle de flesta vara mångmiljonärer om detta stämmer. Och sällan några ungdomar bostadslösa. Hon har aldrig saknat något under sin uppväxt vare sig kläder, resor, nöjen etc. hon kommer dessutom att få ett arv på ca. 500 000:- som min sambo avstår ifrån inom några år.
Hon hävdar bestämt att de flesta sparar till sina barn på detta sätt, och detta gör mig väldigt ledsen. Hon säger också att då detta är väldigt privat så är det inget som folk pratar om så det är ingen ide att fråga folk runt om kring en om detta. Jag är jättetacksam för era kommentarer då min uppfattning är att det är ganska ovanligt och få har ett sådant startkapital i en så ung ålder.
Tack på förhand!
Hur stor avkastningen skulle varit beror lite på. Beskattningen har ändrats över åren och samma sak gäller fondavgifter och courtage. Tidigare åt skatt och avgifter upp en stor del av vinsten. Med nätbankernas intåg och ISK-kontonas införande ändrades förutsättningarna för att tjäna pengar på börsen till det bättre då det ledde till att skatter och avgifter sänktes för privatpersoner.
Det andra man måste hålla i minnet är att börsen går upp och ner. Så det exakta värdet beror lite på mellan vilka år man haft pengarna på börsen. Det tredje man måste hålla i minnet är att när man pratar om hur stor tillväxt börsen haft så pratar man om hur ett index gått. Ett index täcker inte hela börsen utan bara en del av de aktier som finns där räknas in.
Med det sagt så stämmer det att de flesta kan bli miljonärer på börsen. De flesta med arbete har dessutom redan blivit det genom sina pensionsavsättningar. De flesta skulle även kunna spara ihop en miljon genom privatsparande. Det handlar bara om långsiktighet. De flesta föredrar dock en ny tv idag framför en framtida miljon på banken.
När det gäller huruvida de flesta sparar barnbidraget till sina barn så är det inte sant. De flesta konsumerar upp allt de får tag i och lånar pengar för att kunna konsumera mer.
Det är dessutom inte er uppgift att spara pengar till era barn. Er uppgift är att vara föräldrar och se till att barnen en dag kan klara sig själv utan ekonomisk hjälp av er. Det tjänar barnen på i längden.