• Rurger32

Har jag gåttt miste om 800 000:- ?

Hej, jag är helt ny här men desperat och i behov av andras åsikter.

Vår 18 åriga dotter har börjat intressera sig av fonder och sparar själv. Hon hävdar att om vi sparat barnbidraget från dag 1 i aktiefonder vilka enligt henne skall ha en genomsnittlig avkastning på ca. 11%/år så skulle vi ha byggt upp ett kapital på dryga 800 000:- till henne.

Är detta verkligen realistiskt? Om det vore så enkelt så skulle de flesta vara mångmiljonärer om detta stämmer. Och sällan några ungdomar bostadslösa. Hon har aldrig saknat något under sin uppväxt vare sig kläder, resor, nöjen etc. hon kommer dessutom att få ett arv på ca. 500 000:- som min sambo avstår ifrån inom några år.

Hon hävdar bestämt att de flesta sparar till sina barn på detta sätt, och detta gör mig väldigt ledsen. Hon säger också att då detta är väldigt privat så är det inget som folk pratar om så det är ingen ide att fråga folk runt om kring en om detta. Jag är jättetacksam för era kommentarer då min uppfattning är att det är ganska ovanligt och få har ett sådant startkapital i en så ung ålder.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har jag gåttt miste om 800 000:- ?
  • Anonym (tjoss)
    Don3 skrev 2018-10-31 21:16:23 följande:
    Jobba för sina pengar är tyvärr ett dåligt råd i detta landet
    Jaha, hur skulle detta landet se ut om ingen jobbade?
    Om man inte jobbar, hur ska man ens kunna få pengar att BÖRJA spara med i aktier/fonder?

Självklart ska man spara också men bortskämda barn ska inte bara få 500-800 000 kr i näven utan att lära sig göra ett handtag först.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Rurger32 skrev 2018-10-31 20:27:10 följande:

Vår 18 åriga dotter har börjat intressera sig av fonder och sparar själv. Hon hävdar att om vi sparat barnbidraget från dag 1 i aktiefonder vilka enligt henne skall ha en genomsnittlig avkastning på ca. 11%/år så skulle vi ha byggt upp ett kapital på dryga 800 000:- till henne.

Är detta verkligen realistiskt? Om det vore så enkelt så skulle de flesta vara mångmiljonärer om detta stämmer. Och sällan några ungdomar bostadslösa. Hon har aldrig saknat något under sin uppväxt vare sig kläder, resor, nöjen etc. hon kommer dessutom att få ett arv på ca. 500 000:- som min sambo avstår ifrån inom några år.

Hon hävdar bestämt att de flesta sparar till sina barn på detta sätt, och detta gör mig väldigt ledsen. Hon säger också att då detta är väldigt privat så är det inget som folk pratar om så det är ingen ide att fråga folk runt om kring en om detta. Jag är jättetacksam för era kommentarer då min uppfattning är att det är ganska ovanligt och få har ett sådant startkapital i en så ung ålder.

Tack på förhand!

Hur stor avkastningen skulle varit beror lite på. Beskattningen har ändrats över åren och samma sak gäller fondavgifter och courtage. Tidigare åt skatt och avgifter upp en stor del av vinsten. Med nätbankernas intåg och ISK-kontonas införande ändrades förutsättningarna för att tjäna pengar på börsen till det bättre då det ledde till att skatter och avgifter sänktes för privatpersoner.

Det andra man måste hålla i minnet är att börsen går upp och ner. Så det exakta värdet beror lite på mellan vilka år man haft pengarna på börsen. Det tredje man måste hålla i minnet är att när man pratar om hur stor tillväxt börsen haft så pratar man om hur ett index gått. Ett index täcker inte hela börsen utan bara en del av de aktier som finns där räknas in.

Med det sagt så stämmer det att de flesta kan bli miljonärer på börsen. De flesta med arbete har dessutom redan blivit det genom sina pensionsavsättningar. De flesta skulle även kunna spara ihop en miljon genom privatsparande. Det handlar bara om långsiktighet. De flesta föredrar dock en ny tv idag framför en framtida miljon på banken.

När det gäller huruvida de flesta sparar barnbidraget till sina barn så är det inte sant. De flesta konsumerar upp allt de får tag i och lånar pengar för att kunna konsumera mer.

Det är dessutom inte er uppgift att spara pengar till era barn. Er uppgift är att vara föräldrar och se till att barnen en dag kan klara sig själv utan ekonomisk hjälp av er. Det tjänar barnen på i längden.
  • Anonym (-)
    Bananböjaren skrev 2018-11-02 09:00:41 följande:

11%? Det finns för fan inga 11% avkastningar som inte handlar om enorma riskinvesteringar. Inte konstigt att folk verkar vara utan pengar och belånade över öronen om de tror på sånt trams.
    När banken vill att du ska investera dina pengar handlar det om att dom vill åt dina pengar. Själv kan du vara glad om du hittar en investering som klår inflationen. Gå in på kontoret på nån investment bank och se hur det ser ut där. Vem tror du betalar det?

Exakt

Ts dotter låter minst sagt naiv, och då är det ju ts som varit delaktig i det beteendet och som inte har gjort klart hur saker och ting fungerar.
  • Hanky Panky

Men va bra! Då kan hon ju spara sitt studiebidrag nu och i 18 år framåt och få ett bra kapital lagom tills det är dags för hus och barn.

Jag anser det en björntjänst att ge barn hutlösa summor pengar när dom blir myndiga/flyttar hemifrån bara för att dom existerar. Då lär man sig inte pengars värde.

• Kvarna

Nej din dotter har fel, 11% årligen i avkastning under 18 år är brutalt och knappast något medel. 

Hade det varit så enkelt så hade folk lånat vad som gått från alla banker och institut då räntan är lägre än så.

Sen är barnbidraget till för föräldrarna och det går ju inte ersätta välling/blöjor/kläder med procent.

• medelsvensk

Om vi backar bandet till 1:a januari 2000, så har Stockholmsbörsens index inkl utdelningar ökat med ca 6,7% årligen före skatt. 11% kan man få om man lyckas med att tima börsbotten perfekt och går all-in då. T ex om man investerade i oktober 2002. Sannolikheten med att lyckas träffa botten är väldigt liten. Dessutom kan man inte gå in med allt om man sparar barnbidrag. Så runt 400 000 kanske ni kunnat haft om ni vågat satsa hela barnbidraget varje månad på börsen. Sedan hade blivit en del skatt på det.

Slutsasen är att din dotter har fel i sak, men det är ju ändå fantastiskt att hon redan börjat intressera sig för sparande och investeringar. Det är ingen idé att gråta över spilld mjölk, så ni bör se framåt och börjar hon bara göra som hon tycker att ni borde gjort kommer hon tjäna ihop till 800 000 (eller kanske ännu mycket mer) själv på lång sikt.

• Anonym (12345)

Problemet är att dagens unga har bara sett den uppgång  som varit.
    Många är knappt över 20 köpte sin första lägenhet och sålt för 1 miljon dyrare 1 eller 2 år senare.
    Hux flux har dom en summa pengar som man inte kan spara ihop på en 10 års period.
    Även dom som investerar aktier har gått upp.
    Dom har inte sett något annat därför räknar dom kallt med att det kommer tjäans samma pengar i fortsatta affärer.

Nu har bostadsmarknaden vänt och börsen gått ned.
    Många kommer att lära sig den hårda vägen och det kommer komma som en kalldusch.

• Anonym (Ot)
    LadyMommy skrev 2018-11-02 02:09:58 följande:

Vi sparar hela barnbidraget, tyvärr fick verken jag eller min man några pengar när vi flyttade hemifrån eller hjälp m körkortet osv och av den anledningen har vi valt att spara t våra barn.

Pengarna är inget dem kmr få på deras 18 årsdag utan när det är dags för större inköp, lgh, körkort mm så ska dem kunna få hjälp med det. Pengarna är verkligen inte till några jorden runt resor m polarna. Därför är allting satt i våra namn. Så sköter dem sig så belönas dem.

Tyvärr så har jag kännt många ggr att detta har drabbat mig men å andra sidan vill jag inget hellre än att kunna ge dem bra start in i vuxenlivet.

* de
  • Anonym (Ot)
    LadyMommy skrev 2018-11-02 02:09:58 följande:

Vi sparar hela barnbidraget, tyvärr fick verken jag eller min man några pengar när vi flyttade hemifrån eller hjälp m körkortet osv och av den anledningen har vi valt att spara t våra barn.

Pengarna är inget dem kmr få på deras 18 årsdag utan när det är dags för större inköp, lgh, körkort mm så ska dem kunna få hjälp med det. Pengarna är verkligen inte till några jorden runt resor m polarna. Därför är allting satt i våra namn. Så sköter dem sig så belönas dem.

Tyvärr så har jag kännt många ggr att detta har drabbat mig men å andra sidan vill jag inget hellre än att kunna ge dem bra start in i vuxenlivet.

* de
  • Zizazi

Du har ju inte gått miste om ett skit. Det var ju aldrig dina pengar till en början med. Du fick väl mat och kläder under din livstid eller var du tvungen att barn-slava till dig mat & husrum?

• Don3
    Anonym (tjoss) skrev 2018-11-02 13:08:50 följande:

Jaha, hur skulle detta landet se ut om ingen jobbade?

Om man inte jobbar, hur ska man ens kunna få pengar att BÖRJA spara med i aktier/fonder?

Självklart ska man spara också men bortskämda barn ska inte bara få 500-800 000 kr i näven utan att lära sig göra ett handtag först.

Varför skulle ingen jobba? Det jag kommentera var att man borde jobba istället för att få pengar. Men som skattesystemet är byggt är det mycket svårare att bli rik på arbete än kapital.

Nä tänk vad hämskt att ge sina barn ett försprång. En ekonomisk trygghet så de kan chansa på ett eget företag.

En möjlighet att få ett boende på orten de vill plugga.

Fy ingen får ha det bättre än någon annan.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Don3 skrev 2018-11-06 19:18:00 följande:
    Varför skulle ingen jobba? Det jag kommentera var att man borde jobba istället för att få pengar. Men som skattesystemet är byggt är det mycket svårare att bli rik på arbete än kapital.

Nä tänk vad hämskt att ge sina barn ett försprång. En ekonomisk trygghet så de kan chansa på ett eget företag.

En möjlighet att få ett boende på orten de vill plugga.

Fy ingen får ha det bättre än någon annan.
    De som blir framgångsrika företagare har inte fått pengar av mamma utan istället fått lära sig konkurrera om begränsade resurser.
  • Studentpappa
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2018-11-06 20:02:59 följande:

De som blir framgångsrika företagare har inte fått pengar av mamma utan istället fått lära sig konkurrera om begränsade resurser.

Japp se bara på fattiglappen Trump, startade utblottad stackaren..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hon är bortskämd)
    Rurger32 skrev 2018-10-31 20:27:10 följande:

Tack på förhand!

Jag började sommarjobbade vid 15 års ålder och har tjänat ihop mina egna pengar. Nu över 15 år senare i äldre dar så har jag fått en del pengar av mina föräldrar.  Det låter som ni bör skicka ut er dotter i arbete så hon lär sig värdet av att arbeta ihop sina egna pengar.

Hur kan man förvänta sig att bara få 800k av sina föräldrar? Hennes attityd är inget vidare kan jag tycka. 
  • Anonym (bärs är bättre än baisse)

Jag tycker ni ska uppmana henne att delta i aktie-SM med en skuggportfölj, eller flera.

Så lär hon sig nog att det inte bara är att håva hem pengarna. 

Själv har jag äntligen gått in i fonder igen efter flera års skepsis och t.o.m. varit på investeringsrådgivning hos min bank.

Och det har ju gått käpprätt neråt den här hösten, så ibland är det tamigtusan bättre om pengarna står och möglar på kontot...Obestämd

Svar på tråden Har jag gåttt miste om 800 000:- ?