• Anonym (A)

Hur länge sparas hyreskontrakt?

Hur länge sparas ett gammalt hyreskontrakt där det står när man flyttade in i bostaden och när man flyttade ut om man har flyttat därifrån?

• Svar på tråden Hur länge sparas hyreskontrakt?
  • Kjell2
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 08:32:03 följande:

Hur länge sparas ett gammalt hyreskontrakt där det står när man flyttade in i bostaden och när man flyttade ut om man har flyttat därifrån?

En gräns är när du slänger din kopia.

• Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2018-11-02 08:33:34 följande:

En gräns är när du slänger din kopia.

Men gamla hyresvärden har väl kvar kontraktet? Jag skrev under ett papper när jag flyttade därifrån. Sparas det?
  • Långbenopluto
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 08:35:40 följande:
    Men gamla hyresvärden har väl kvar kontraktet? Jag skrev under ett papper när jag flyttade därifrån. Sparas det?
    Alla hyresvärdar gör olika. Så ring dit o fråga.
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 08:32:03 följande:

Det jag har hört är att efter två år kan inte en hyresvärd göra anspråk på vare sig obetalda hyror (om hyresvärden inte agerat genom att skicka påminnelser eller så) eller någon annan ersättning, om det är det du undrar över.
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-11-02 08:38:21 följande:

Det jag har hört är att efter två år kan inte en hyresvärd göra anspråk på vare sig obetalda hyror (om hyresvärden inte agerat genom att skicka påminnelser eller så) eller någon annan ersättning, om det är det du undrar över.

Nej vill ha ett intyg på datumet när jag flyttade
  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 08:39:41 följande:
    Nej vill ha ett intyg på datumet när jag flyttade
    Kan du inte gå tillbaka i din betalningshistorik och se när du betalade sista hyran. Annars kan du kolla med skatteverket när du gjorde senaste ändringen för din bostadsadress
  • Fontana

Jag håller med sextitalist:

Om det är för något officiellt ändamål så är det nog ett intyg från Skatteverket behöver. Då får du förstås uppgifter om när du folkbokfördes på den nya adressen, vad som står på kontraktet vet ju inte Skatteverket.

Annars är det bara att kontakta den gamla hyresvärden och be om en kopia eller någon form av utdrag. 

Svar på tråden Hur länge sparas hyreskontrakt?