• Anonym (Anonym)

Föräldrar med pengaproblem

Min pappa fick psykos för några år sedan. Alltså så att han fick för sig saker som inte var verkliga osv. Han fick någon sorts panik mer eller mindre och rev ner halva huset och höll på att riva ner taket med, men då skrek och grät jag och sa till honom att inte göra det. Anade ju att pengarna inte skulle räcka till det han ville göra. Mamma sa också till honom, men det hjälpte inte heller. Hon är lite för snäll i tonen med så jag fick ryta till ibland.

Pengarna räckte inte iallafall, så jag hade rätt. Så nu är huset halvdant och det ser hemskt ut. Jag blir så ledsen av det. Inte för att pappa gjorde så, för han förstod inte det just då. Utan för att han inte kan göra något åt det nu för han inte har några pengar. Jag kan inte heller hjälpa till. Han är deprimerad nu pga det. Men han har tackat mig för att jag sa till honom iallafall.

Men jag undrar vad man kan göra i den situationen? Finns det nåt företag som kan hjälpa till? Kan man få bidrag för sånt här på nåt sätt? Det är ju knappt några väggar ens på några ställen och fasaden är inte klar heller. Flytta vill dom helst inte. Vill inte heller de ska det egentligen. Så finns det nån som har en idé? De tar massa små lån hela tiden nu och krediter så jag blir så orolig. De gjirde aldrig så innan. Men som sagt de har ju dragit på sig skulder nu. Tänkte bara att han var ju inte sig själv då, han var ju sjuk, vad gäller i sådana situationer? Eller det kanske inte gör nån betydelse.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Föräldrar med pengaproblem
  • Anonym (Anonym)
    Salmiakk skrev 2018-11-02 12:53:59 följande:

Går inte dom in och reparerar skadorna?

Kan som göra det i sådana situationer tror du?
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-02 12:56:03 följande:
    Kan som göra det i sådana situationer tror du?
    Tveksam då han gjort det själv.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-02 13:12:03 följande:

Tveksam då han gjort det själv.

Men inte medvetet.
  • Anonym (Anonym)

Han var inlagd på psykiatrin i ca 2v pga det. Fick psykos när han fick blodförgiftning.

• Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-02 13:27:21 följande:
    Men inte medvetet.
    Kolla med försäkringbolaget. Finns det läkarintyg borde det inte vara omöjligt.

Vore de inte bättre om det sålde och fixade en lägenhet i stället?

• Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-02 13:31:57 följande:

Kolla med försäkringbolaget. Finns det läkarintyg borde det inte vara omöjligt.

Vore de inte bättre om det sålde och fixade en lägenhet i stället?

Kanske får göra det. Jag vet inte, de trivs ju bäst där. Sen att han gjorde det när han inte riktigt förstod vad han gjorde själv och sen sälja det på det lär ju kännas skit. Skulle tycka så synd om honom.
  • Anonym (Anonym)

Men man kanske inte ska tänka så...

• Anonym (Anonym)

Det är mögel på sina ställen också.

• Anonym (Anonym)

Så jobbigt att inte kunna hjälpa till på nåt sätt.

• Anonym (tveksamt)

Se till att de får en ordentlig genomgång av ekonomin, kommunen brukar ha ekonomiska rådgivare som är gratis att få hjälp av. 

Sen får man tänka vilket som är bäst, sälja nu och bli skuldfria, eller så gott som, och bo i lgh, eller köra på som nu och kanske inte ha något annat val än att sälja för att huset blir utmätt? 

Se till att de ställer sig i alla bostadsköer som finns i närheten där de bor, det är alltid en bra idé, oavsett vilken situation man är i, livet kan ändra sig drastiskt väldigt fort. 

Svar på tråden Föräldrar med pengaproblem