• Anton5

    Ska bli pappa, är glad men vill göra faderskapstest

    Hej
    Min sambo är gravid sen några veckor tillbaks. Vi blev båda sjukt glada då vi försökt i ca fem månader. Däremot har jag blivit sjukt osäker och känner att man kommer vilja göra ett faderskapstest. Någon annan som har haft liknande känsla? Någon som gjort detta?

  • Svar på tråden Ska bli pappa, är glad men vill göra faderskapstest
  • Ignoramus

    Håller spontant med om att de borde vara obligatoriska. Däremot hade jag blivit rätt upprörd om min partner krävt det, för det är värre än en otrohetsanklagelse. Det är otrohet samt att misstänka att jag skulle ha gått bakom ryggen på honom på det vidrigaste av sätt, dvs gällande något av det viktigaste som finns i livet. Men ett slentrian-test i samband med födseln? Inga problem.

  • Natta89
    Ignoramus skrev 2019-02-17 00:51:36 följande:

    Håller spontant med om att de borde vara obligatoriska. Däremot hade jag blivit rätt upprörd om min partner krävt det, för det är värre än en otrohetsanklagelse. Det är otrohet samt att misstänka att jag skulle ha gått bakom ryggen på honom på det vidrigaste av sätt, dvs gällande något av det viktigaste som finns i livet. Men ett slentrian-test i samband med födseln? Inga problem.


    Håller med! Tycker att det borde göras per automatik. Men är själv gravid nu och tror faktiskt att min kärlek för min sambo skulle dö lite om han ville ha ett faderskapstest, just för att han vet lika väl som jag att ingen av oss skulle vara med någon annan, och ett faderskapstest betyder inget annat än att det finns tvivel på vems barnet är. Det tvivlet skulle i sin tur få mig att tvivla på honom och vår tillit till varandra. Skulle de göra faderskapstest på alla vid födsel däremot skulle nog många familjer slippa framtida sorg.
  • murof

    alla är olika och olika starka psykiskt . finns många män som har haft dåligt självförtroende och liknande som kan hamna i dom tanke banorna. 

    "tänk om jag inte skulle vara pappa till mitt barn" för dom kan aldrig veta utan ett faderskaps test. det handlar inte om otrohets tankar utan att man tvivlar på sig själv i svaga stunder eller efter uppbrott eller bråk . 

    jag tror faderskapstest kan göra mer nytta än skada för många. 

    finns fäder som känt ett starkare band efter ett faderskap . 

    och dessa tankar kan snurras igång lätt.  när man tex diskuterar med kollegor att man väntar barn och någon kläcker ur sig om man ska göra faderskap. en sådan konversation kan plantera något som man i framtiden kan undra över.

    Om eran partner inte är den som alltid är stark och självsäker så tycker jag det kan vara rätt fint att du själv föreslår faderskap av den anledningen . 

    tänk själv om du inte hade kunnat veta till 100% att du är mamman till ditt barn ,du kan bara gå på det din sambo säger ,både nu och i framtiden. alla kan känna tvivel ,obefogat/befogat. handlar inte om att man inte litar på varandra. bara att man har svårt att lita på sig själv

  • Ignoramus

    Haha! Fast kan inte det få totalt motsatt effekt? "Varför vill hon att jag ska göra ett faderskapstest? Är hon osäker?"


    murof skrev 2019-02-19 11:05:19 följande:

    alla är olika och olika starka psykiskt . finns många män som har haft dåligt självförtroende och liknande som kan hamna i dom tanke banorna. 

    "tänk om jag inte skulle vara pappa till mitt barn" för dom kan aldrig veta utan ett faderskaps test. det handlar inte om otrohets tankar utan att man tvivlar på sig själv i svaga stunder eller efter uppbrott eller bråk . 

    jag tror faderskapstest kan göra mer nytta än skada för många. 

    finns fäder som känt ett starkare band efter ett faderskap . 

    och dessa tankar kan snurras igång lätt.  när man tex diskuterar med kollegor att man väntar barn och någon kläcker ur sig om man ska göra faderskap. en sådan konversation kan plantera något som man i framtiden kan undra över.

    Om eran partner inte är den som alltid är stark och självsäker så tycker jag det kan vara rätt fint att du själv föreslår faderskap av den anledningen . 

    tänk själv om du inte hade kunnat veta till 100% att du är mamman till ditt barn ,du kan bara gå på det din sambo säger ,både nu och i framtiden. alla kan känna tvivel ,obefogat/befogat. handlar inte om att man inte litar på varandra. bara att man har svårt att lita på sig själv


  • mrsLina

    Jag vänder frågan lite bara för sakens skull.

    Men tänk er att ha gått under en hel graviditet och längtat efter barnet, förberett och drömt. Sedan skulle personalen slentrianmässigt ta ett test och det visar sig att ni inte är pappan, hur skulle ni förhålla er till det?

    Se denna lilla varelse födas och ta hand om den i någon dag innan test kommit tillbaka. Skulle ni klara att gå därifrån utan barn? ????

    Hur skulle ni reagera om vården skulle börja ta dessa prov "bara för att" och ska vården hållas ansvarig över resultatet av familjer som går isär för ett slentrianmässigt prov?

  • Tow2Mater
    mrsLina skrev 2019-02-21 18:22:08 följande:

    Jag vänder frågan lite bara för sakens skull.

    Men tänk er att ha gått under en hel graviditet och längtat efter barnet, förberett och drömt. Sedan skulle personalen slentrianmässigt ta ett test och det visar sig att ni inte är pappan, hur skulle ni förhålla er till det?

    Se denna lilla varelse födas och ta hand om den i någon dag innan test kommit tillbaka. Skulle ni klara att gå därifrån utan barn? ????

    Hur skulle ni reagera om vården skulle börja ta dessa prov "bara för att" och ska vården hållas ansvarig över resultatet av familjer som går isär för ett slentrianmässigt prov?


    Känner det skulle nog vara det mindre illa alternativet jämfört med att få veta när barnet fyller t ex 5....

    Mäns känslor är ju inte vatten värda under vad, 4 månader (?) när abort kan göras oavsett anledning, så några månder till spelar väl inte så stor roll...

    Naturligtvis har ju inte vården alls minsta ansvar över familjer som går isär.
  • Tow2Mater
    Jag läser det är möjligt att fastställa faderskapet eller föräldraskapet två månader innan barnets födelse.
  • mrsLina

    Kanske något som bm på mödravården kan lyfta. Typ kryssa i rutan om ni vill att faderskapsutredning skall göras för en viss kostnad eller liknande.. ???????

  • furelise

    Min mans bästa vän blev lurad. Bara nu när sonen är 11 är det 100% tydlig för alla inblandade att vännen omöjligen kan vara pappa till barnet. Vi anade det från början, när vid en diskussion barnets blodgrupp kom upp visste vi läget. Ännu sämre att vännen gav upp allt för barnet, gjorde sitt bästa för att få det fungera med mamman, efter dem gick isär dejtade han aldrig mer, han hade full fokus på sonen. Nu vägrar han erkänna att han inte är hans biologiska barn. Alla ser, alla vet, han själv vägrar. Jag vet inte hur ska han hantera situationen när sonen själv inser detta, vilket är oundvikligt.

    Jag sa till min man absolut, du får göra alla tester du vill, har full förståelse, blir inte sur. Ingen man ska gå igenom vad händer med vår vän. Det borde absolut vara rutin att alla barn testas efter födseln, framförallt för barnens bästa.

  • Ukklavek
    Ignoramus skrev 2019-02-19 12:54:39 följande:

    Haha! Fast kan inte det få totalt motsatt effekt? "Varför vill hon att jag ska göra ett faderskapstest? Är hon osäker?"


    Om killen vill göra ett test och hon inte vill, vad har hon att dölja tänker jag.
  • Ignoramus

    Precis. Och om tjejen insisterar på ett faderskapstest, beror det på att hon vill vara snäll och ge dig det på papper, eller vill hon veta vem pappan är?


    Ukklavek skrev 2020-04-29 19:40:49 följande:

    Om killen vill göra ett test och hon inte vill, vad har hon att dölja tänker jag.


Svar på tråden Ska bli pappa, är glad men vill göra faderskapstest