• Anonym (Galet)

Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)

Ja, hur mycket får man veta om barnen man ska ta hand om? Fick höra om en fruktansvärd händelse som hade kunnat undvikas om jourhemmet fått info om barnet de skulle ta hand om i ca en v. 

Har inte soc skyldighet att berätta om ett barn för att barnet ska kunna få adekvat hjälp? I det här fallet verkar de medvetet ha undanhållit information, men det kan vara fel så klart, de kanske inte visste något. De lät dock inte förvånade när händelsen rapporterades, men de kanske inte 'får' låta chockade även om de blir det? 

Skolan var inte förvånade iaf, när de fick höra talas om händelsen. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-09 18:38
    Ok, jag hade missuppfattat hur länge barnet varit där. Barnet har varit i jourhemmet sedan två v idag. På måndagen efter helgen det var sagt att barnet behövde vara placerad så frågade soc om de kunde ha barnet lite längre. Igår hände det som hade kunnat undvikas med mer info.

• Svar på tråden Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Galet) skrev 2018-11-09 19:25:18 följande:
    Ja, hen som berättade var så klart förtvivlad och chockad, men kunde ändå tala om vad som hänt.

Skolan blev kontaktad då detta uppdagades då det jourhems placerade barnet var i skolan och läraren/rektorn var som sagt inte ett dugg förvånade, därav att soc torde ha haft samma kunskap som skolan. Men som jag skrev tidigare, de kan ju ha varit helt ovetande. De sa oj då och "vi betalar obduktion av djuret" när jourhems-mamman ringde dem. 

Så, NU vet de, och vad kommer nästa familj att få veta? 
    Nä men du vet soc kanske inte visste så mycket alls. Skolpersonalen träffar ju barnet dagligen och kan ha sett sadistiska tendenser men de på soc kanske inte ens träffat barnet innan placering, eller bara korta stunder. Måste ändå säga att det var en riktigt pissig respons från soc om ett (antagligen) älskat familjedjur.
  • Anonym (Uselt!)

Mitt barn var familjehemsplacerad ett kort tag. Den familjen berättade precis ALLT som 2 mindre barn hade blivit utsatta för innan de placerades där. Hur både mamman och pappan hade slagit barnen, utnyttjat de sexuellt, låst in dem i garderoben, inte gett dem mat m.m. Allt in i minsta detalj hade de berättat till mitt BARN. Där fanns ingen tanke på sekretess.
    Pappan i familjen kom på mamman att ha ett sexuellt förhållande med en placerad 16 åring så de skiljde sig blixtsnabbt. Alltså det FINNS inga bra familjehem enligt min erfarenhet. Barn ska bo hemma i sitt eget hem, alternativt "mamma-barn hem" om de behöver stöttning ett tag eller på institution med kvalificerad personal!

• Anonym (Galet)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-09 19:24:38 följande:
    Håller med. Barnet har ju seriösa issues som man inte bara kan lämpa över på ett familjehem. Psykjour hade varit mer passande.
    Finns det pyskjour för barn? Det finns ju knappt för vuxna menar jag. 

Oavsett, barnet behöver mycket hjälp, även om det i sig inte är något 'fel' på barnet, utan barnets beteende beror på vad barnet själv utsatts för. 
    Det måste ju undersökas noggrant så adekvat hjälp/stöd/vård sätts in. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Galet) skrev 2018-11-09 19:32:21 följande:
    Finns det pyskjour för barn? Det finns ju knappt för vuxna menar jag. 

Oavsett, barnet behöver mycket hjälp, även om det i sig inte är något 'fel' på barnet, utan barnets beteende beror på vad barnet själv utsatts för. 
    Det måste ju undersökas noggrant så adekvat hjälp/stöd/vård sätts in. 
    Klart det finns. Det är bara inte det man tänker på i första hand, men i det här fallet hade det ju uppenbarligen varit ett bättre alternativ.

Man får ju hålla tummarna för att det inte blir en sån där som faller mellan stolarna =/
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Uselt!) skrev 2018-11-09 19:31:55 följande:

Mitt barn var familjehemsplacerad ett kort tag. Den familjen berättade precis ALLT som 2 mindre barn hade blivit utsatta för innan de placerades där. Hur både mamman och pappan hade slagit barnen, utnyttjat de sexuellt, låst in dem i garderoben, inte gett dem mat m.m. Allt in i minsta detalj hade de berättat till mitt BARN. Där fanns ingen tanke på sekretess.
    Pappan i familjen kom på mamman att ha ett sexuellt förhållande med en placerad 16 åring så de skiljde sig blixtsnabbt. Alltså det FINNS inga bra familjehem enligt min erfarenhet. Barn ska bo hemma i sitt eget hem, alternativt "mamma-barn hem" om de behöver stöttning ett tag eller på institution med kvalificerad personal!

Jag känner faktiskt till bra familjehem. Flera st faktiskt. Men de blir fort utslitna pga de anlitas så ofta och får de allra 'värsta' fallen så många av dem ger upp efter ett tag. 

Det ditt barn blev utsatt för är hemskt! Och det som hände i det här fallet som jag berättar om är också hemskt. Men jag hoppas ändå att det är undantagsfall. 

I vissa fall är inte föräldrarna bäst för barnen, inte ens med mamma-barn hem. Min granne blev drogad av sina föräldrar för att de skulle 'jobba' ihop till mer knark. De ville att hon skulle sova hela natten. Det är dock också min förhoppning att det är undantagsfall. 

Men jag vet att det är stora brister, dels pga dåliga socialtjänstemän (men inte alla är dåliga, det finns fantastiska eldsjälar!) dels pga att det inte finns familjehem att tillgå. Då tar man ibland till desperata åtgärder, som att missa barn som är i behov av hjälp, som att anlita urusla familjehem osv. 
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-09 19:30:17 följande:
    Nä men du vet soc kanske inte visste så mycket alls. Skolpersonalen träffar ju barnet dagligen och kan ha sett sadistiska tendenser men de på soc kanske inte ens träffat barnet innan placering, eller bara korta stunder. Måste ändå säga att det var en riktigt pissig respons från soc om ett (antagligen) älskat familjedjur.
    Nej, jag har ju skrivit att det är möjligt att soc inte vetat något alls. Men med tanke på den minimala förvåningen de visade när de fick veta vad som hänt (men de kanske inte får visa nåt) och det fanns orosanmälningar, men vad som stod i dem vet jag ju inte förstås. 
  • neverpreggo

Det är fruktansvärt och mer fruktansvärt om Soc visste att barnet hade dessa tendenser samt inte ens bör sova själv. Men det är inte alltid lätt att vakta någon varje sekund, man måste tro att i den åldern kan ett barn sova utan övervakning.

• Anonym (Galet)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-09 19:37:05 följande:
    Klart det finns. Det är bara inte det man tänker på i första hand, men i det här fallet hade det ju uppenbarligen varit ett bättre alternativ.

Man får ju hålla tummarna för att det inte blir en sån där som faller mellan stolarna =/
    Ja det hade ju absolut varit ett bättre alternativ, oavsett vad som orsakat barnets handlande. 

Ja, jag hoppas innerligt att det inte hamnar mellan stolarna! Barnet är ju i akut behov av hjälp/vård.
    Det är dock en sak familjehems-mamman är bra på, att pusha för att felaktigheter löses. Vad hon kan göra här vet jag dock inte, det är ju säkert sekretess och eftersom barnet inte längre är placerat hos dem så får hon ju inget veta om vad som sker med barnet framöver. (Antar jag) 
  • Anonym (S)
    Anonym (Galet) skrev 2018-11-09 22:01:59 följande:
    Ja det hade ju absolut varit ett bättre alternativ, oavsett vad som orsakat barnets handlande. 

Ja, jag hoppas innerligt att det inte hamnar mellan stolarna! Barnet är ju i akut behov av hjälp/vård.
    Det är dock en sak familjehems-mamman är bra på, att pusha för att felaktigheter löses. Vad hon kan göra här vet jag dock inte, det är ju säkert sekretess och eftersom barnet inte längre är placerat hos dem så får hon ju inget veta om vad som sker med barnet framöver. (Antar jag) 
    Du inser att du ger ut en massa detaljer som riskerar att någon här inser vem barnet är va? Är man i närheten av denna situation så lär det inte vara svårt att lista ut. Att diskutera titelfrågan hade väl varit ok men nu blir det mest spekulationer om ett tragiskt fall.
  • Anonym (???)
    Anonym (Uselt!) skrev 2018-11-09 18:49:29 följande:

Bästa vore om föräldrarna får den hjälp dem behöver så att barnen får en bra och trygg uppväxt i sitt hem.

Tyvärr brukar inte soc vara intresserade av såna lösningar då det är så mycket lättare att placera barnen i miserabla familje/jourhem.

Du tror alltså att föräldrar som är nerknarkde eller har misshandlat sina barn är helt öppna och säger jaaaa förlåt usch så dåligt och dumt jag vill ändra mig bums och jag vill ha hjälp och soc säger nej? Vilken planet bor du på? Det är svindyrt och jättemycket jobb att placera barn. Och det blir ännu jobbigare om familjen skulle råka vara dålig. Soc tjänar absolut ingenting på det.
  • Anonym (Kvinna)

Herregud, självklart måste de delge sådan info om de vet om det.

Ett sådant barn ska ju inte placeras där det finns djur då.
    Fy fan.

Svar på tråden Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)