• CinnamonGirl

Spara pengar och leva snålt?

Jag vill köpa mig ett eget boende. Har inte mkt sparande idag, typ 10.000 på banken, men det är min buffert. Bor ensam i hyresrätt, kostar 6000 i månaden med el, internet och TV. Inkomst 15.000 efter skatt. Skulle kunna spara 5.000 i månaden, men känns ändå som det skulle bli att leva på existensminimum i flera år. Hur gör ni för att peppa er att klara livet på liten inkomst, oavsett om det är självvalt eller inte? Jag skulle vilja ha ett bättre betalt jobb, men det är svårt idag att få jobb utan erfarenhet eller utbildning. Har påbörjat utbildning men det är inte mer betalt än det jag har när jag jobbar (osmart val jag vet). Jobba extra gör jag ibland, men man har ju inte hur mycket ork som helst, och man behöver ju tid för återhämtning. Jag funderar på att flytta till ett billigare boende, men det är svårt med sånt i Stockholm, då blir det en städskrubb, och tom till de krävs mer kötid i bostadskön än vad jag har... :-S

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Spara pengar och leva snålt?
  • OlgaElvira

Att kunna köpa ett boende i Stockholm med endast en lön och inget sparande är stort sett omöjligt. Myvcket svårt även för två med högre inkomster. Situationen i Stockholm lär ju inte förändras under det närmaste 10 åren.

Om du vill äga ditt boende/bättre/större bostad så är det enklaste sättet idag att flytta från storstaden. Tufft att flytta från släkt och vänner men det är något som många tvingats göra och det brukar gå alldeles utmärkt.

• CinnamonGirl

Att flytta till landet har slagit mig, om det inte vore så svårt att få jobb.

• nytt eller gammalt

Hur stort bor du? Har du möjlighet att hyra ut ett rum till en inneboende? Då förbättras din ekonomi direkt och du kan spara mer (eller spendera mer).

• CinnamonGirl
    nytt eller gammalt skrev 2018-11-11 13:53:14 följande:
    Hur stort bor du? Har du möjlighet att hyra ut ett rum till en inneboende? Då förbättras din ekonomi direkt och du kan spara mer (eller spendera mer).

Den tanken har också slagit mig, men bor tyvärr för litet... har en liten tvåa på 50 kvm som är dåligt planerad, blir jättetråkigt. Ok om man bor med nån man känner. Men en okänd? Önskar att jag tackade ja till en 3a när jag fick denna, för att hyra ut ett rum eller ha bättre chans att byta. Många kan ju tänka sig att flytta till förorterna för att få större lgh...
  • CinnamonGirl

Skulle vara "blir jättetrångt", inte jättetråkigt...

• SilverEmma

När vi bestämde oss för att vi ville flytta från gamla huset så gjorde vi det till en utmaning att spara så mycket pengar vi bara kunde varje månad. Vi gjorde en så tight budget vi bara kunde, fick bort alla onödiga utgifter och skärpte oss ordentligt med att laga storkok och inte köpa hem skräpmat. Det blev riktigt roligt till slut att slå förra månadens rekord, om det så bara var med en krona. Det var en sporre att se sparkontot växa och vi var galet lyckliga när vi insåg att vi hade handpenning klar när vårt drömhus dök upp.

• OlgaElvira
    CinnamonGirl skrev 2018-11-11 13:23:09 följande:

Att flytta till landet har slagit mig, om det inte vore så svårt att få jobb.

Arbetar du i en lite udda bransch som gör det svårt att hitta lämpligt jobb utanför Stockholm, då förstår jag att det kan vara problem. Du kanske har möjlighet om du söker dig till utkanterna av Stockholms län, då blir det förstås kostnader för resor till jobbet, men det kanske är värt det.
  • CinnamonGirl
    OlgaElvira skrev 2018-11-11 20:49:27 följande:
    Arbetar du i en lite udda bransch som gör det svårt att hitta lämpligt jobb utanför Stockholm, då förstår jag att det kan vara problem. Du kanske har möjlighet om du söker dig till utkanterna av Stockholms län, då blir det förstås kostnader för resor till jobbet, men det kanske är värt det.
    Udda och udda... har jobbat som lokalvårdare i 15 år. Tyvärr är städjobb de enda jobb jag blir erbjuden, och det är svårt med fasta heltidsjobb i den branschen.
  • OlgaElvira
    CinnamonGirl skrev 2018-11-12 11:29:26 följande:
    Udda och udda... har jobbat som lokalvårdare i 15 år. Tyvärr är städjobb de enda jobb jag blir erbjuden, och det är svårt med fasta heltidsjobb i den branschen.
    Då förstår jag ditt problem. Jobba som lokalvårdare innebär i stort sett alltid att man måste förflytta sig mellan arbetsplatserna då är det en fördel att bo i en storstad där det är lättare att förflytta sig och där arbetsplatserna oftare ligger rätt nära. Det är naturligt också fler arbetstillfällen i en storstad där fler köper städhjälp.
    Låg lön och bo i storstad är en tuff kombination.
  • CinnamonGirl
    OlgaElvira skrev 2018-11-12 12:55:31 följande:
    Då förstår jag ditt problem. Jobba som lokalvårdare innebär i stort sett alltid att man måste förflytta sig mellan arbetsplatserna då är det en fördel att bo i en storstad där det är lättare att förflytta sig och där arbetsplatserna oftare ligger rätt nära. Det är naturligt också fler arbetstillfällen i en storstad där fler köper städhjälp. Låg lön och bo i storstad är en tuff kombination.

Finns ju många som har en fast tjänst på en arbetsplats som jag har haft, och man vill ju inte gärna byta bort det mot ett hoppande...
  • OlgaElvira

Förstår att du inte gärna byter bort ett sånt jobb.

CinnamonGirl skrev 2018-11-12 22:09:51 följande:

Finns ju många som har en fast tjänst på en arbetsplats som jag har haft, och man vill ju inte gärna byta bort det mot ett hoppande...

Svar på tråden Spara pengar och leva snålt?